La Generalitat ha editat una
Guia breu d’informació alimentària en relació amb els establiments de restauració, els aliments no envasats i els envasats als llocs de venda que dóna suport als establiments de restauració (també albergs i cases de colònies) davant l’obligatorietat de proporcionar informació a les persones consumidores sobre els al·lèrgens presents als aliments que ofereixen. Aquesta obligatorietat l’estableix el
Reglament 1169/2011 de la Unió Europea, que
va entrar en vigor el 13 de desembre del 2014
Una de les novetats més importants de la norma és
la necessitat que els establiments de restauració identifiquin els catorze grups d’aliments que s’esmenten a l’annex II del Reglament i que poden provocar al·lèrgies o intoleràncies a les persones consumidores quan es fan servir en el procés de fabricació o preparació d’un producte alimentari.
Malgrat que hi poden haver altres grups d’aliments que puguin tenir aquest efecte, si no són algun dels catorze recollits a l’annex II del Reglament, els establiments de restauració no tenen l’obligació d’informar-ne.
Pel que fa als públics susceptibles de rebre aquesta informació, la guia estableix que “ha d’estar a disposició del personal de l’establiment, de les persones consumidores que la sol·licitin i també de les autoritats de control”. Sobre la manera de proporcionar-la, el document assenyala que
les dades es poden transmetre “oralment”, però que
“sempre se n'ha de disposar de manera escrita o en suport electrònic al mateix establiment” .
Com a exemples, la guia concreta que la informació es pot facilitar, d’una banda,
mitjançant cartells, plafons o rètols que siguin fàcilment perceptibles per a les persones consumidores
o , d’altra banda,
al web de l’establiment, les pissarres i les cartes o menús , on l’al·lergen es pot detallar al costat del nom de l’aliment: per exemple, “Llobarro amb salsa verda (conté ou i gluten)”. A l’annex de la guia s’ofereixen diversos procediments per elaborar els documents escrits o en suport electrònic.
Conscients de la importància de proporcionar aquesta informació, l'
Associació de Cases de Colònies i Albergs de Catalunya (ACCAC) sempre ha vetllat per la qüestió dels al·lèrgens alimentaris. D'una banda, l'entitat es preocupa perquè el proveïdor amb el qual té acord (
Serhs Distribució) posi a disposició de les instal·lacions associades les fitxes tècniques dels seus productes. D'altra banda,
l'ACCAC ha establert col·laboració amb l’eina de detecció i gestió de les al·lèrgies i intoleràncies alimentàries Restalergia.
Foto: (CC) Andrea Nguyen
Potser t'interessa: Un nou reglament obliga la restauració a informar sobre els al·lèrgens , 8 consells per tractar els al·lèrgens alimentaris en la restauració col·lectiva