Ús de cookies
e-colònies.cat utilitza cookies pròpies i de tercers per millorar l'experiència d'usuari, mostrar publicitat adaptada als vostres interessos i recollir dades amb l'objectiu d'analitzar l'audiència amb eines genèriques. Si continueu navegant pel web, entendrem que accepteu la nostra política de cookies
Predicció meteorològica
Actualitzat el 28/08/2014

Les famílies, sector clau de l’educació

Article a l'anuari 2013-2014 de la revista 'Lleure'

Sovint s'acusa les famílies de no participar prou a l'escola. En contra d’aquesta creença, però, al mes de maig i per primera vegada en la història de la democràcia, totes les federacions d'AMPA de Catalunya van presentar una agenda de futur en què reclamen major rellevància en l'àmbit educatiu.
Dificultat de conciliació entre la vida familiar i laboral, desconeixement del sistema educatiu, desmotivació envers els canals disponibles,... Són molts els motius que s’han esgrimit per intentar comprendre el baix nivell de participació de les famílies a l’escola. Però, i si a la pràctica aquest baix nivell no és real? I si, de fet, mares i pares són activament presents en el dia a dia dels centres educatius?

Així ho reclama el Llibre blanc de la participació de les famílies a l’escola, que totes les federacions d’AMPA de l’ampli ventall de centres educatius catalans van presentar el 24 de maig en el marc del “I Fòrum de les Famílies i l’Educació a Catalunya”. Per primera vegada en la història de la democràcia, FAPAC, CCAPAC, FAPAES i FAPEL es van unir per defensar que les famílies estan aportant recursos i iniciatives al sistema educatiu sense els quals les escoles no podrien dur a terme l'oferta actual.

Com a mostra d’aquesta afirmació, el Llibre blanc de la participació de les famílies a l’escola resumeix les dades d’una recerca impulsada pel projecte “Famílies amb veu” de la Fundació Jaume Bofill, que ha dut a terme tres enquestes: una a 1.228 AMPA, una altra a 1.500 equips directius de centres i, per últim, una tercera a 1.500 famílies catalanes amb fills escolaritzats de 0 a 16 anys. Dins d’aquest projecte també s’ha publicat una prospectiva del paper de les famílies als consells escolars; i la Fundació Jaume Bofill ha contrastat el conjunt de dades recollides amb un procés participatiu en què han intervingut més de 200 persones.

Les xifres parlen. Segons les enquestes de “Famílies amb veu”, el 89% dels pares i mares s’han reunit durant el curs amb el tutor o tutora dels seus fills, el 74% supervisen o ajuden sovint o sempre els seus fills amb els deures i el 29% participen activament amb i per a l’escola, ja sigui a través de comissions de treball o de l’AMPA. Només el 15,6% de les famílies preguntades no són sòcies d’aquest organisme escolar, i en un 36,3% dels casos al·leguen que és per motius econòmics.

Precisament, la situació laboral i econòmica dels pares és una de les variables que condiciona el grau de participació de les famílies a l’escola, de manera que una renda familiar baixa pot complicar-ne la implicació. També hi influeixen el nivell educatiu dels progenitors, la composició de les famílies i el seu indret d’origen. Així, la participació familiar augmenta en paral·lel al nivell d’estudis; i les dificultats de conciliació que poden sorgir, especialment, en famílies com la monoparental condicionen el seu grau d’intervenció als centres educatius. Pel que fa a la procedència, s’ha constatat que les famílies d'origen estranger participen menys que les autòctones.

Respecte a les AMPA, els qüestionaris de “Famílies amb veu” revelen que el 97% dels centres educatius compten amb aquest organisme escolar, de què el 81% de les famílies (més de 400.000 a Catalunya) són sòcies. La meitat d'AMPA enquestades afirmen que es reuneixen, com a mínim, un cop al mes amb el director o la directora de l'escola, i els equips directius valoren positivament la seva tasca. De fet, el Llibre blanc de la participació de les famílies a l’escola sosté que les AMPA garanteixen la majoria de serveis bàsics per als pares i mares (com els relacionats amb la conciliació familiar o la qualitat educativa) i, malgrat la quantitat de feina que ja assumeixen, l’estudi subratlla que el 90% de les associacions preguntades voldrien ampliar la seva activitat.

Tenint en compte aquesta aportació estructural, les famílies denuncien que no estan rebent el reconeixement ni l'espai de participació democràtica que els correspondria dins el sistema educatiu, tant en l’àmbit de centre com pel que fa a les polítiques educatives.

A banda d’acompanyar els fills i filles a l’escola, ajudar-los a fer els deures o assistir a les reunions de classe, pares i mares reclamen incidir en altres aspectes de l’educació. En aquest sentit, dins del 
Llibre blanc de la participació de les famílies a l’escola, el conjunt de federacions d’AMPA han inclòs un decàleg en què expressen, de formen consensuada i amb l’horitzó del 2025, una agenda d’inquietuds i voluntats.

“Hi som i volem ser-hi més” és la primera reivindicació de les famílies, que demanen racionalitzar els temps tant escolars com laborals, ser part activa en la lluita contra el fracàs escolar, i poder parlar de continguts educatius. Els autors del decàleg també reclamen que la implicació familiar als centres es promogui tant en els espais de representació formal com en altres espais i canals de participació, que evitin la concentració en el consell escolar.


És cert que la intervenció de les famílies a l’escola pot suposar, per a alguns centres, canvis importants de dinàmiques i hàbits relacionals. Però la recerca acadèmica sobre aquest tema ha demostrat que l’acompanyament educatiu per part dels progenitors es tradueix en la millora del rendiment i de l’èxit escolar dels fills. Per això, sembla clar que cal fomentar la comunicació fluida i bidireccional entre família i escola, garantint que pares i mares siguin escoltats i donant facilitats a aquells que tinguin més obstacles per participar.

Però no només als centres. Les federacions impulsores del Llibre blanc defensen que elles són representants de les famílies més enllà de l’escola, que volen que les AMPA siguin reconegudes com a moviment social d’acció cívica i que cal una llei d’educació d’ampli consens que tingui vigència més enllà del govern que l’aprova.

Precisament, en l’informe Quin és el futur de la participació de les famílies a l’escola després de la LOMCE, el projecte “Famílies amb veu” assegura que la denominada llei Wert ratlla la inconstitucionalitat pel que fa a la participació de la comunitat educativa i buida de competències decisòries el consell escolar. L’estudi admet que majoritàriament les famílies no han estat agents actius del màxim òrgan de govern dels centres, però defensa que el consell escolar és el millor garant del dret constitucional de participació i decisió de pares i mares en el sistema educatiu. Al respecte, el Departament d’Ensenyament de la Generalitat ha anunciat que, malgrat la LOMCE, Catalunya mantindrà la participació d’aquest ens en la vida d’escoles i instituts.

Així, queda clar que la implicació de les famílies a l’escola requereix un compromís institucional que col·loqui la veu dels pares i mares als nivells formals del debat educatiu. Com reclamen les federacions d’AMPA, també és imprescindible una activitat associativa consolidada que faciliti accions col·lectives. I, en tot cas, el requisit bàsic de la participació de les famílies a l’escola és la implicació individual dels progenitors, que apostin per reivindicar-se com el que són: un sector clau de l’educació.

Potser t'interessa:  La bona relació d'escoles i famílies afavoreix l'aprenentatge , Ensenyament demana més implicació de les famílies a les escoles , Famílies amb veu , La FAPAC impulsa el Projecte Famílies Clau per a l'èxit educatiu , Famílies majors d’edat

Navega per les etiquetes

AMPAeducaciófamíliesLOMCE

FEU EL VOSTRE COMENTARI


Aquest comentari quedarà pendent d'aprovació per part de l'administrador del web.

Nom Títol Comentari Comprovació Escriu l'any actual, amb 4 xifres D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.

Cr. Viladomat, 174, 08015 BARCELONA Tel: + 34 93 412 14 37 Fax : + 34 93 318 04 45 - www.accac.cat - [email protected]
Edició: