Ús de cookies
e-colònies.cat utilitza cookies pròpies i de tercers per millorar l'experiència d'usuari, mostrar publicitat adaptada als vostres interessos i recollir dades amb l'objectiu d'analitzar l'audiència amb eines genèriques. Si continueu navegant pel web, entendrem que accepteu la nostra política de cookies
Predicció meteorològica
Actualitzat el 18/07/2012

La bona relació d'escoles i famílies afavoreix l'aprenentatge

Un informe de la Fundació Jaume Bofill recomana als docents millorar la comunicació amb les famílies i potenciar la seva implicació als centres.
Els vincles entre els mestres i les famílies afavoreixen els bons resultats acadèmics dels alumnes i ajuden a aconseguir l'èxit escolar. És la principal conclusió d'un estudi que ha elaborat la Fundació Jaume Bofill per comprovar la influència d'aquests dos agents en l'educació. Antoni Tort, professor de pedagogia, i Jordi Collet, professor de Sociologia, tots dos de la Universitat de Vic, assenyalen en l'informe que hi ha cinc barreres que dificulten aquesta relació com per exemple la manca d'un lloc concret per als pares i mares a l'escola, o la percepció que les famílies han dimitit d'educar. Així, recomanen més comunicació per part dels centres i més implicació per part de les famílies.

La manca d'un lloc definit per a les famílies a les escoles, la culpabilització mútua sobre els problemes de l'alumnat, la percepció de part dels docents que les famílies han dimitit d'educar, la percepció de les famílies que cada vegada se'ls demana més, i la idea que el treball amb les famílies no forma part del fer de mestre són les cinc grans barreres que els professors de pedagogia i sociologia de la Universitat de Vic, Antoni Tort i Jordi Collet, assenyalen com impediments perquè els docents i les famílies tinguin una bona relació.

En un estudi impulsat per la Fundació Jaume Bofill, Tort i Collet asseguren que la bona relació entre mestres i professors i les famílies dels alumnes propicia bons resultats acadèmics i per tant, és una eina més per potenciar l'èxit escolar. Segons els professors cal un nou vincle basat en ''la independència, l'equitat i la construcció conjunta de l'èxit acadèmic'', ja que la quantitat i la qualitat dels vincles influeixen de manera important en el clima del centre escolar, en el clima de l'aula i de retruc, en els resultats acadèmics.

Per aquest motiu, Tort i Collet proposen un conjunt de millores als centres educatius basats en la''innovació'' en el plantejament de les relacions escola-família, i a través de l''aprenentatge d'experiències catalanes i internacionals''. Els coordinadors de l'informe també proposen que les Associacions de Mares i Pares d'Alumnes, fomentin plans de millora i que l'adminsitració inclogui les famílies i la comunitat en tots els debats i actuacions educatives. I és que un dels problemes que detecten els professors Tort i Collet en l'informe és el distanciament entre docents i progenitors, i per això defensen que les famílies ''sentin i visquin'' l'escola i l'institut com a una part més d'elles mateixes, un fet especialment important en els alumnes provinents de contextos vulnerables.

La proposta de Tort i Collet demana trencar estereotips i prejudicis de l'àmbit escolar i reclama als centres més comunicació amb les famílies per tal que aquestes s'impliquin en el funcionament de les escoles, participin dins l'escola i dins l'aula en tasques de suport, d'activitats, etc. i se'ls ofereixin eines perquè les famílies puguin tenir la possibilitat de donar suport als seus fills en tasques escolars durant el llarg del curs.

Per això, reclamen que es canviï la cultura i l'organització escolar per facilitar la millora d'aquestes relacions, i es potenciïn les eines comunicatives ja siguin cartes o fulletons o webs, blogs o correus electrònics. Les entrevistes, les reunions i els contactes informals entre docents i pare si mares, també són alguns dels aspectes que els autors consideren importants de modificar per potenciar aquest vincle.

Font: Emporda.info


FEU EL VOSTRE COMENTARI


Aquest comentari quedarà pendent d'aprovació per part de l'administrador del web.

Nom Títol Comentari Comprovació Escriu l'any actual, amb 4 xifres D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.

Cr. Viladomat, 174, 08015 BARCELONA Tel: + 34 93 412 14 37 Fax : + 34 93 318 04 45 - www.accac.cat - [email protected]
Edició: