Ús de cookies
e-colònies.cat utilitza cookies pròpies i de tercers per millorar l'experiència d'usuari, mostrar publicitat adaptada als vostres interessos i recollir dades amb l'objectiu d'analitzar l'audiència amb eines genèriques. Si continueu navegant pel web, entendrem que accepteu la nostra política de cookies
Predicció meteorològica
Actualitzat el 03/12/2015

El Síndic denuncia que encara existeixen grans desigualtats en l'accés al lleure

Exigeix al nou Parlament mesures que contribueixin a fer efectius els drets dels infants en l’àmbit dels drets de protecció o dels drets socials, tant de benestar bàsic com de lleure, d’educació i de salut.

Ja s’ha publicat l’Informe sobre els drets dels infants i adolescents 2015, una presentació de trenta recomanacions que responen a mesures concretes que el Síndic de Greuges considera clau per a una garantia adequada dels drets dels infants

Dret al joc i al lleure

La Convenció sobre els drets de l’infant de les Nacions Unides estableix el dret dels infants al lleure i el deure de les administracions de fer-ho possible. D’acord amb el caràcter educatiu del temps de lleure, aquest dret s’ha associat cada cop més amb el dret a l’educació en igualtat d’oportunitats. Les activitats de lleure educatiu, com poden ser les colònies, ofereixen als infants oportunitats importants de desenvolupament personal i social, i és per aquest motiu que cal reconèixer aquest dret i fomentar-ne l’accés en condicions d’igualtat.

A la pràctica, però, el Síndic constata que la participació dels infants està fortament afectada per desigualtats d’accés, de manera que, amb caràcter general, els infants socialment afavorits tendeixen a participar més a les activitats que els infants socialment menys afavorits. Si bé el lleure és un dels àmbits educatius en què més incidència tenen les desigualtats d’accés, denuncia que són escasses les polítiques efectives d’accessibilitat desplegades per les administracions públiques. La manca de protecció jurídica actua en detriment de polítiques compensatòries per situacions de desavantatge social.

El Síndic afirma que l’àmbit del lleure educatiu és un dels més afectats per les mesures de contenció de la despesa i del dèficit públic aplicades per les administracions públiques en l’actual conjuntura econòmica. Aquestes desigualtats socials, combinades amb la crisi econòmica actual, que incrementa encara més el nombre d’infants socialment desfavorits amb dificultats d’accés, evidencien la necessitat de promoure i preservar polítiques d’accessibilitat per part dels poders públics per evitar que les desigualtats ja presents en l’àmbit del lleure es reprodueixin i s’intensifiquin, segons diu el Síndic.

Ajuts econòmics per accedir a les activitats de lleure

Malgrat les previsions legals esmentades, el Síndic denuncia que actualment no hi ha un sistema general d’ajuts que doni compliment a aquesta provisió i afavoreixi l’equitat en l’accés dels infants (per exemple amb la concessió de beques per a places de colònies i altres activitats de lleure per a infants i adolescents de famílies en situacions de risc social).

Sobre aquesta qüestió, el Síndic fa dues recomanacions adreçades a les administracions locals i als departaments d’Ensenyament i de Benestar Social i Família:

- Convocar els ajuts per fomentar l’accés de l’alumnat a les activitats extraescolars en igualtat d’oportunitats i garantir que la despesa pública destinada s’adreci efectivament a aquests ajuts per a infants o a les AMPA, especialment en zones socialment desfavorides per raons d’oportunitat social, d’equitat o de no-discriminació per raons econòmiques, estableixi ajuts i atorgui beques amb relació a activitats extraescolars.

- Promoure mesures d’accessibilitat econòmica (ajuts econòmics, bonificacions i exempcions, sistemes de tarifació social, etc.) en el cas de les administracions públiques que gestionen directament activitats i serveis de lleure educatiu sufragades amb fons públics o hi donen suport financer.

Plans locals de dinamització del lleure educatiu

Les desigualtats d’accés que experimenten els infants socialment desfavorits també estan relacionades amb el fet que, de vegades, els barris i municipis amb una composició social menys afavorida tenen una oferta més feble i menys diversificada. La debilitat i la baixa implantació d’entitats de lleure educatiu en aquests territoris afavoreixen els dèficits de provisió d’oferta.

Les desigualtats territorials es fan més evidents en els períodes de vacances. Els problemes d’accessibilitat econòmica dels casals i les colònies d’estiu, les desigualtats territorials en la disponibilitat d’aquests serveis o la manca d’oferta durant els mesos d’agost i de setembre (fins a l’inici del curs escolar) dificulten enormement les possibilitats de garantir el dret al lleure i les oportunitats educatives durant els períodes de vacances per als infants que viuen en entorns socialment desfavorits.

Aquests dèficits remeten a la necessitat que les administracions públiques i els agents educatius intensifiquin els esforços en la planificació de mesures de suport al lleure educatiu i combatin les desigualtats en la provisió d’activitats (entre centres escolars, per exemple), especialment en barris i municipis socialment desfavorits. Per això el Síndic demana la promoció de plans locals de dinamització del lleure educatiu.

Dret al lleure dels infants amb alguna discapacitat

Aquestes desigualtats d’accés també es fan paleses en les dificultats de participació dels infants amb discapacitat o pluridiscapacitat a les ofertes de lleure. El Síndic creu que hi ha, doncs, la necessitat que les activitats promoguin el seu caràcter inclusiu i que garanteixin la participació i l’adequada atenció de les necessitats educatives d’aquests infants.

Els dèficits d’educació inclusiva es fan presents en l’entorn escolar, especialment en les activitats complementàries i extraescolars, i també en altres activitats i serveis fora d’aquests organitzats per entitats i administracions públiques (casals de vacances, etc.). Les mancances detectades pel Síndic són les dificultats d’accés per manca de personal educador suficient, o amb la formació adequada, i pels dèficits en la provisió de personal de suport per part de l’administració afectada que acompanyi la participació d’aquests infants (o per la necessitat que la família es faci càrrec econòmicament de la provisió d’aquest personal, amb un cost molt més elevat que les altres famílies). Sovint les ràtios establertes per norma no són adequades per als infants amb discapacitat que participen en activitats de lleure ordinàries.

El reconeixement del dret a l’educació en igualtat d’oportunitats en un sentit més ampli, que comprengui també el temps no escolar i la integració de l’educació en el lleure en el sistema educatiu −tal com preveu la mateixa LEC−, i el reconeixement del dret dels infants amb discapacitat a participar activament i en igualtat d’oportunitats en la vida social i comunitària i el deure dels poders públics de prestar una atenció especial i d’eliminar actituds discriminatòries per fer-ho possible són referències jurídiques que reforcen la necessitat de preservar i fomentar el caràcter inclusiu del lleure educatiu. Per això, el Síndic reivindica que en aquests àmbits les administracions han de garantir amb el seu suport l’atenció adequada de les necessitats educatives especials dels infants. Per això el síndic exigeix la garantia d’integració dels infants amb discapacitat en les activitats de lleure educatiu.

L'informe també conté un apartat de seguiment, que incorpora l’estat de seguiment de les recomanacions dels informes anteriors. Vol ser una eina d’avaluació que permeti a tots els agents poder conèixer els avenços i les passes que s’han de fer per al compliment dels drets dels infants.

Potser t'interessa: Colònies inclusivesEl lleure, un dret fonamentalEntrevista a M. Jesús Larios, adjunta al Síndic de Greuges, sobre els drets al lleureEl Síndic denuncia dificultats de participació dels infants en el lleure educatiuEl Síndic reclama prioritat en l'accés al lleure per a les rendes baixes, Especial drets de la infància, Les entitats de lleure i educatives denuncien les dificultats d'accés al lleure



FEU EL VOSTRE COMENTARI


Aquest comentari quedarà pendent d'aprovació per part de l'administrador del web.

Nom Títol Comentari Comprovació Escriu l'any actual, amb 4 xifres D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.

Cr. Viladomat, 174, 08015 BARCELONA Tel: + 34 93 412 14 37 Fax : + 34 93 318 04 45 - www.accac.cat - [email protected]
Edició: