Editorial de la revista 'Lleure'. Anuari 2012-2013.
Amb els anys, el lleure ha anat adquirint cada vegada més importància. Hi ha hagut un increment d'infants que participen de les activitats perquè famílies, escoles i entitats han pres consciència de la seva importància socioeducativa. Alhora els diferents agents socials del sector també han ampliat, millorat i professionalitzat l'oferta per adaptar-se a les noves necessitats. Oportunitats de socialització, de vinculació amb el territori, de relacions comunitàries, d'integració social, de participació,... hi ha un cert consens social dels beneficis que ofereix el lleure en el desenvolupament dels infants, que no sempre es poden satisfer des d'altres àmbits educatius com l'escolar o el familiar.
El dret del lleure també està recollit en la
Declaració universal dels drets dels infants, en l'
Estatut d'Autonomia, en la
Llei d'Educació de Catalunya i en la
Llei dels drets i les oportunitats en la infància i l’adolescència. Malgrat tot, és un dret que encara no està regulat i per tant, tampoc està garantit. A més, el "lleure educatiu és un dels àmbits socials amb més desigualtats d’accés ja que ha estat un dels més afectats per les mesures de contenció de la despesa", ha denunciat el
Síndic de Greuges a l'
Informe dels drets dels infants a Catalunya 2012. Així és habitual, per exemple, trobar infants en situació de vulnerabilitat que no poden participar d'unes colònies per raons econòmiques o escoles que fan colònies escolars i d'altres que no.
Aquestes desigualtats socials creixents posen de manifest la necessitat que les institucions augmentin la inversió per facilitar l'accessibilitat de tots els infants i joves a les activitats de lleure. I més en un context de crisi econòmica com l'actual, que es corre el risc de sacrificar certs drets dels infants en detriment d'altres, quan és caracteritzen per ser indivisibles i interdependents i, per tant, tots són d'obligat compliment. Des de l'
ACCAC ens sumem a la demanda que fa en aquest
Lleure l'adjunta al
Síndic de Greuges per a la defensa dels drets dels infants i els adolescents, Maria Jesús Larios, a favor d'un desplegament normatiu d'aquest dret per protegir-lo jurídicament. Calen actuacions que assegurin que tots els drets dels infants són garantits, també el dret a accedir en igualtat d’oportunitats i en condicions de qualitat en l'àmbit del lleure educatiu.
Per promoure el reconeixement públic i formal de la contribució de les colònies escolars en el sistema educatiu català, l'ACCAC, juntament amb altres associacions del sector, ha posat en marxa el projecte
Colònies i educació. Des de l'ACCAC defensem l'alt valor educatiu i social de les colònies i per això creiem necessària una coordinació entre els agents de la comunitat educativa. Continuarem treballant, doncs, perquè les colònies siguin reconegudes com una activitat insubstituïble per a l'educació i perquè es garanteixi el dret al lleure de tots els infants i joves del país.
