Ús de cookies
e-colònies.cat utilitza cookies pròpies i de tercers per millorar l'experiència d'usuari, mostrar publicitat adaptada als vostres interessos i recollir dades amb l'objectiu d'analitzar l'audiència amb eines genèriques. Si continueu navegant pel web, entendrem que accepteu la nostra política de cookies
Predicció meteorològica
Actualitzat el 18/12/2013

El Síndic denuncia dificultats de participació dels infants en el lleure educatiu

El síndic de greuges i l’adjunta per a la defensa dels drets dels infants han lliurat a la presidenta del Parlament de Catalunya l’Informe anual sobre els drets de l’infant 2013. Aquest informe dóna compliment a l’article 29.2 de la Llei dels drets i les oportunitats en la infància i adolescència.
En l’Informe, el Síndic posa de manifest diverses situacions de vulneració dels drets dels infants a Catalunya, especialment agreujades per la precarietat econòmica, i destaca que les modificacions normatives i els problemes de gestió de la renda mínima d’inserció (RMI) tenen un impacte negatiu en el dret de l’infant a un nivell de vida adequat. Com ja es plantejava en l’Informe sobre pobresa infantil, la infància és el col·lectiu amb més risc de pobresa i més afectat per la crisi econòmica i la progressiva i constant reducció pressupostària en el marc de les mesures d’austeritat.

L’any 2013 el Síndic també ha presentat l’Informe sobre malnutrició infantil, que torna a posar de manifest com les situacions d’alta precarietat económica en famílies amb infants condicionen i vulneren alguns drets bàsics, el cas més extrem dels quals és el dret a una alimentació adequada. Cal dir, però, que en el cas dels infants en situació de pobresa no només es vulnera aquest el dret. Altres drets socials com ara el de l’educació en condicions d’igualtat es vulnera quan els infants no poden participar en les activitats complementàries o activitats extraordinàries, fer ús del menjador escolar o tenir material escolar per seguir l’ensenyament amb plenes garanties.

Pel que fa al lleure, el Síndic destaca que, en general, els infants en edat d’escolarització obligatòria estan escolaritzats, tenen beques de menjador (encara que siguin parcials) i mantenen de manera adequada les visites i els seguiments mèdics previstos o estan al dia del calendari de vacunacions. Amb tot, malgrat els esforços de les administracions públiques afectades, també hi ha casos d’absentisme recurrent, dèficits d’acompanyament a l’escolaritat per part de les famílies, abandonament educatiu prematur entre els adolescents, dificultats de participació dels infants en les activitats de lleure educatiu, problemes de malnutrició infantil causats per una alimentació inadequada, etc. En aquesta línia, insta que es planifiqui la provisió gratuïta de places suficients de casals i colònies d’estiu al conjunt de municipis de Catalunya per garantir que tots els infants en situació de pobresa, i amb possibles problemes de malnutrició infantil, puguin participar en aquestes activitats de lleure i tenir garantit, com a mínim, un àpat diari.

Es constata exclusió en les activitats complementàries

Sobre el dret a l’educació (articles 28 i 29), el Síndic ha denunciat les dificultats de determinades famílies per satisfer el pagament de les quotes per a les activitats complementàries d’infants escolaritzats en centres concertats. Per exemple, hi ha escoles que obliguen l’alumnat a no romandre a l’aula o al centre durant l’activitat complementària si no poden sufragar-ne el cost i això desemboca de vegades en situacions d’exclusió educativa dels alumnes socialment menys afavorits. Davant d’aquests fets, el Síndic constata el desajust entre el reconeixement del dret a l’educació en igualtat d’oportunitats i els resultats que hi ha a la pràctica a causa de com es despleguen, en realitat, aquestes activitats.

El Síndic també recorda que el caràcter voluntari de les activitats complementàries no justifica que els centres concertats puguin excloure d’aquesta activitat l’alumnat de famílies socialment desfavorides que no tenen la possibilitat de sufragar-ne el cost, i més quan aquesta activitat està plenament integrada en l’activitat escolar ordinària del grup-classe. Sobre aquesta qüestió, es basa en el Decret 198/1987, de 19 de maig, pel qual s'estableix que el consell escolar del centre ha de vetllar perquè cap alumne en sigui discriminat en relació a les activitats complementàries.

Sobre aquest tema, el Síndic diu que les activitats complementàries són de caràcter voluntari i no lectiu. Ara bé, això no implica que no tinguin efectes en les desigualtats educatives derivades de l’existència d’un cost d’accés, element que no és prou valorat pel Departament d’Ensenyament, que, en aquest aspecte, "actua com si aquesta desigualtat fos inevitable, tingués cobertura jurídica i no suposés un problema fonamental a l’hora de garantir el dret a l’educació en igualtat d’oportunitats", diu el Síndic. Amb relació a aquesta desigualtat derivada del cost d’accés, el Síndic també recorda que l’ordenament jurídic preveu el deure del Departament d’Ensenyament d’establir ajuts per a l’accés a les activitats complementàries, la qual cosa no es compleix actualment (art. 6 i 202 de la Llei d'Educació de Catalunya).

Sobre aquesta qüestió, també demana que es desplegui la normativa que ha de regular les disposicions recollides en la mateixa Llei d’educació, en l’àmbit de les activitats complementàries, de les activitats extraescolars organitzades als centres escolars i de les activitats d’educació en el lleure, a fi de garantir el dret dels infants amb discapacitat, sense discriminació per raó de cap condició, a accedir a aquests àmbits educatius en igualtat d’oportunitats.

Finalment, el Síndic clou l’informe fent un seguiment del compliment de les recomanacions formulades en l’Informe sobre els drets de l’infant 2012. Pel que fa al dret al joc, al descans i a les activitats recreatives i culturals (art. 31) destaca que està pendent de compliment el desplegament la regulació del lleure educatiu, amb una atenció especial als aspectes que n’assegurin l’equitat i la qualitat. Sobre aquesta qüestió, el Síndic encara no ha obtingut resposta per part dels departaments d’Ensenyament i Benestar i Família.

A l’anterior informe també sol·licitava mantenir i incrementar l’esforç en subvencions, programes i ajuts per assegurar al màxim la igualtat d’oportunitats dels infants en l’accés i l’aprofitament del lleure educatiu. Aquesta recomanació només ha estat complerta parcialment: Benestar Social i Família manté la inversió en centres oberts i continua subvencionant entitats de lleure educatiu però, en canvi, Ensenyament ha reduït el finançament dels plans educatius d’entorn.

L'Informe també repassa les actuacions més destacades dutes a terme per la institució durant l’últim any i dóna compte dels informes monogràfics ja presentats al Parlament de Catalunya, pendents de ser discutits en comissió, de les mesures anunciades per les administracions.

Potser t'interessa:
Especial drets de la infància

Navega per les etiquetes

lleureSíndicdretsinfantscolònies

FEU EL VOSTRE COMENTARI


Aquest comentari quedarà pendent d'aprovació per part de l'administrador del web.

Nom Títol Comentari Comprovació Escriu l'any actual, amb 4 xifres D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.

Cr. Viladomat, 174, 08015 BARCELONA Tel: + 34 93 412 14 37 Fax : + 34 93 318 04 45 - www.accac.cat - [email protected]
Edició: