El Departament d’Ensenyament proposa un canvi de paradigma en els currículums de primària i secundària per aprofundir en el model competencial; és a dir perquè, a banda d'adquirir els coneixements, l’alumnat els sàpiga explicar i, sobretot, aplicar en forma de vuit competències (lingüística, matemàtica, física, artística i cultural, digital, social i ciutadana, aprendre a aprendre i emprenedoria).
La conselleria ha presentat els esborranys dels currículums al Govern de la Generalitat, i aquest té previst aprovar-los via decret abans d'acabar el curs, de manera que marquin com serà la implantació de la LOMCE a les escoles catalanes a partir del curs 2015-2016.
Més matemàtiques, tant a primària com a l'ESO
Per etapes formatives, la principal novetat del futur currículum de primària és l’increment de 175 hores de matemàtiques al llarg de tota l’etapa (una hora més a la setmana, en detriment d’hores de lliure disponibilitat). Altres aspectes destacats són la presència de les competències digitals en totes les àrees i que el currículum conté orientacions metodològiques i d’avaluació per poder guiar aquest treball competencial, així com una acció tutorial, tant individual com col·lectiva. La proposta també fa una atenció especial al procés de lectura i escriptura, i a la consolidació del Suport Escolar Personalitzat (SEP).
El document de secundària preveu un increment de 35 hores de matemàtiques, concretament a 3r d’ESO, i un augment de 35 hores de primera llengua estrangera al llarg de l’etapa. Un altre aspecte important és que facilita que l’alumnat que finalitza l’ESO pugui accedir a l’acreditació de la competència digital (ACTIC) i a la de llengües estrangeres, concretament, dels nivells A2, B1 i B2 del Marc Europeu de Referència en Llengües Estrangeres en Francès i Alemany. També incorpora la competència digital de l’alumnat en les diferents matèries i
el servei comunitari.
A més a més, en les matèries de cultura i valors ètics s'introduiran coneixements filosòfics a secundària i religiosos a primària.
El Govern català esquiva la LOMCE
L’augment del nombre d’hores de matemàtiques té l'objectiu que, amb l’inici del curs 2015-2016, els estudiants no hagin de ser separats a 3r d'ESO en Matemàtiques per a Ensenyances Aplicades o Matemàtiques per a Ensenyances Acadèmiques, segons el seu nivell en la matèria, tal com s'hauria de fer a partir del mes de setembre si la LOMCE s'apliqués al peu de la lletra.
A més, una altra de les mesures per esquivar la LOMCE ha estat
crear la modalitat mixta o compactada a 4t d'ESO. "En la compactada, que serà d'oferta obligatòria a tots els instituts de Catalunya, un mateix professor impartirà conjuntament matèries que, segons la LOMCE, pertanyen a l'itinerari d'ensenyances acadèmiques i altres del d'ensenyances aplicades", ha dit la consellera d'Ensenyament, Irene Rigau. Així, els alumnes que l'escullin s'hauran d'examinar de dues assignatures més en la revàlida d'ESO; però, a canvi, no hauran de triar entre FP o Batxillerat en el 4t i últim curs, com preveu la LOMCE. Per contra, quan acabin l'etapa, aquests alumnes podran accedir a qualsevol de les dues modalitats d'estudis postobligatoris.
Sobre els dos decrets, de primària i de secundària, Rigau ha afirmat que "administrativament permeten complir amb la llei estatal i pedagògicament són fidels al model educatiu català" i ha assegurat que "neixen amb voluntat de quedar-se", passi el que passi amb la denominada
llei Wert.
Els currículums segueixen directrius europees i catalanes
El Govern subratlla que els esborranys dels currículums s’han elaborat d’acord amb les recomanacions de l’
Europa 2020 i del programa
Rethinking education 2012. A més, l’Executiu sosté que també inclouen els objectius de l’eix 4 de l’
Ofensiva de País a favor de l’èxit escolar, sobre innovació metodològica i didàctica a les aules, i els del
Marc per al plurilingüisme, pels quals els alumnes haurien d’acabar la primària amb l’equivalent al nivell A2 d’anglès, i l’ESO amb el B1.
Per posar en marxa els nous currículums, fins i tot abans de la publicació dels decrets, Ensenyament preveu difondre’ls a fins a 10.000 directius de centres d’arreu del territori.
Les escoles insubmises demanen una escola laica i inclusiva
De moment, a l'espera de poder analitzar amb detall el contingut dels dos decrets, la
Xarxa d’Escoles Insubmises contra la LOMCE els considera "un gest teatral i buit davant l'ofensiva que suposa la llei del ministre Wert" i lamenta que Ensenyament no hagi apostat per una "escola laica, aconfessional i inclusiva, com estan fent països com França". La Xarxa també ha començat a mobilitzar-se per impedir el desenvolupament de
la nova formació professional bàsica, "que és un camí de no retorn per a l'alumne", declara l'entitat.
Fonts:
Generalitat,
El Periódico,
ARA,
el diari de l’educació
Potser t'interessa: Educació rebutja ajornar la implantació de la LOMCE a l'ESO i al Batxillerat; Ensenyament esquiva la llei Wert amb una doble titulació d'ESO; La llei Wert concreta els currículums d’ESO i batxillerat; Més d'un centenar d'escoles aproven declaracions de rebuig a la LOMCE; La Generalitat no rebrà 3,5 milions per a l’FP bàsica; El Consell Escolar de Catalunya critica el model de FP bàsica de Wert