Ús de cookies
e-colònies.cat utilitza cookies pròpies i de tercers per millorar l'experiència d'usuari, mostrar publicitat adaptada als vostres interessos i recollir dades amb l'objectiu d'analitzar l'audiència amb eines genèriques. Si continueu navegant pel web, entendrem que accepteu la nostra política de cookies
Predicció meteorològica
Actualitzat el 22/04/2016

Neix una iniciativa per revolucionar l'escola catalana

La Unesco, la Fundació Jaume Bofill, la UOC i l'Obra Social La Caixa acompanyaran 200 centres per canviar al "sistema educatiu avançat". La iniciativa compta amb el suport d'Ensenyament.

Que les escoles deixin de ser llocs on es prepara per fer els exàmens i que siguin llocs on s’empoderi els nens. Amb aquest objectiu, la Unesco, la Fundació Jaume Bofill, la UOC i l’Obra Social La Caixa s’han unit sota el paraigua d’Escola Nova 21 perquè les escoles catalanes facin la transició definitiva cap al "sistema educatiu avançat". Es tracta d’una prova pilot -que compta amb el suport del departament d’Ensenyament, de la Federació d’Associacions de Mares i Pares d’Alumnes (Fapac) i de la Federació de Moviments de Renovació Pedagògica- que acompanyarà 200 escoles durant tres anys per fer el canvi “cap al sistema del segle XXI”. D’aquesta manera, es pretén que el que han fet desenes d’escoles arreu del país pel seu compte ho puguin fer ara nous centres amb l’acompanyament d’entitats.

Amb aquest objectiu s'ha obert una convocatòria per a 200 centres, que s'afegiran als 26 que han estat treballant en el pla pilot al llarg de l'últim any. El procés de selecció es tancarà el proper mes de setembre i la prova es durà a terme entre els cursos 2016-2017 i 2018-2019. Escola Nova 21 busca un "canvi de paradigma", tal com ha explicat el president del Centre Unesco, Eduard Vallory, a la presentació que s'ha celebrat al CosmoCaixa. En aquest sentit, la intenció és teixir un "ecosistema" de centres que intercanviaran experiències i metodologies, segons el director adjunt del projecte, Boris Mir.

Mir ha destacat que el pla pilot vol produir "un coneixement que pugui traspassar-se al sistema" i que les escoles participants "deixin de ser exemples aïllats i puguin ser escoles que orienten" altres centres de Catalunya. "Això no ha de ser un club, sinó una primera onada del que està per venir", ha manifestat. "Tenim la possibilitat de desenvolupar un sistema educatiu avançat perquè hi ha els ingredients i la visió", ha sentenciat Vallory.

El president del Centre Unesco i director d'Escola Nova 21 ha senyalat que "s'ha d'acompanyar les escoles" en el procés de canvi de model, pel que dels 200 centres que s'inclouran en el pla, se n'escolliran 30 que estaran sota tutoria. Vallory també ha subratllat que calen "elements de formació, bona fonamentació i hi ha d'haver dades". Precisament, la UOC serà l'encarregada de la part de recerca dins el projecte, avaluant l'efectivitat i els resultats de les actuacions que es desenvolupin als centres.

Més enllà de les competències i els sistemes d'avaluació d'aquestes, la proposta d'Escola Nova 21 vol definir altres aspectes com l'estructura de l'escola, amb una "organització al servei de l'aprenentatge", els mètodes de treball en col·laboració a l'aula, o l'educació tenint en compte el factor emocional de l'alumne. En aquest sentit, Mir ha apuntat que "la part cognitiva, afectiva, social i ètica estan al mateix nivell".

A la vegada, la proposta vol aconseguir que l'època escolar sigui "útil, rellevant i agradable", ha dit Vallory. "No volem un alumne que pateix a classe, perquè no aprèn i si no tenim en compte les seves necessitats, el que li ensenyem no romandrà", ha afegit.La iniciativa ha rebut un suport institucional explícit a través del secretari de Polítiques Educatives, Antoni Llobet, que ha assistit a la presentació. En la seva intervenció a l'acte, ha remarcat que el Departament d'Ensenyament vol ser un "agent acompanyant i facilitador", que actuï com "el bon mestre, que és el que acompanya l'alumne".

D'altra banda, Eduard Vallory ha expressat que la proposta de sistema educatiu que sorgeixi d'Escola Nova 21 hauria d'estar "per sobre de les concrecions" de les polítiques educatives de cada color polític i servir a "un propòsit comú". En la mateixa línia, Llobet, ha coincidit en la necessitat que "els projectes educatius es puguin anar consolidant més enllà dels governs".


FEU EL VOSTRE COMENTARI


Aquest comentari quedarà pendent d'aprovació per part de l'administrador del web.

Nom Títol Comentari Comprovació Escriu l'any actual, amb 4 xifres D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.

Cr. Viladomat, 174, 08015 BARCELONA Tel: + 34 93 412 14 37 Fax : + 34 93 318 04 45 - www.accac.cat - [email protected]
Edició: