Tal com va fer amb primària, el Departament d’Ensenyament ja ha començat a blindar-se davant
els polèmics currículums d’ESO i batxillerat de l’anomenada
llei Wert, que entraran en vigor a partir del curs vinent. Per esquivar-los, a través d’una escletxa de l'articulat de la LOMCE, la conselleria impulsarà una doble titulació d'ESO que permetrà als alumnes examinar-se tant de la revàlida necessària per accedir al batxillerat com de la revàlida necessària per accedir a la formació professional (FP).
La directora general d'Educació Secundària i Batxillerat, Teresa Pijoan, ha avançat a Catalunya Ràdio que aquesta mesura evitarà que els alumnes hagin d'escollir al final de 3r d'ESO –"prematurament"– si volen estudiar FP o batxillerat.
Pedagogs, docents, associacions de pares d'alumnes i partits polítics veuen aquesta elecció d'itinerari com una clara estratègia per separar els alumnes més brillants dels que no ho són tant. I de passada, afegeixen els crítics, com una via perquè el Govern millori les taxes de fracàs escolar, en rebaixar el llistó per als qui triïn l'FP.
Pijoan ha detallat que Ensenyament està "dissenyant un itinerari formatiu" perquè els nois i noies de 4t d’ESO puguin fer les dues revàlides. “Pel que hem analitzat fins ara, n'hi haurà prou que facin dues assignatures més”, ha concretat la directora general. Així, els alumnes que triïn l'opció d'ensenyances acadèmiques per a la iniciació al batxillerat estudiaran, a part de les matèries troncals i les dues assignatures de la seva modalitat, dues disciplines més pròpies de l'opció d'ensenyances aplicades per a la iniciació a l’FP.
La conselleria diu que és conscient que aquesta fórmula comportarà més hores de classe i pot requerir més professorat, però ha deixat clar que el seu objectiu és intentar que la majoria dels estudiants catalans opti per aquesta tercera via, de manera que s’elevi a caràcter "general" una modalitat curricular que la LOMCE preveu només amb caràcter "excepcional".
La Generalitat apunta dificultats per oferir totes les modalitats de batxillerat
Sobre l’etapa de batxillerat, la Generalitat ha alertat que l’entrada en vigor de la LOMCE pot suposar serioses dificultats per a centres educatius comarcals que acullen estudiants de diferents municipis a l'hora de poder oferir a l’alumnat totes les modalitats de batxillerat que disposa la llei.
Al respecte, la conselleria ha afirmat que “està analitzant fórmules” per evitar que els estudiants hagin de fer grans desplaçaments per estudiar l'opció de batxillerat que escullin o perquè els professors no hagin de traslladar-se d'un institut a un altre per poder garantir aquesta oferta.
Fonts:
ARA i
El Periódico