Ús de cookies
e-colònies.cat utilitza cookies pròpies i de tercers per millorar l'experiència d'usuari, mostrar publicitat adaptada als vostres interessos i recollir dades amb l'objectiu d'analitzar l'audiència amb eines genèriques. Si continueu navegant pel web, entendrem que accepteu la nostra política de cookies
Predicció meteorològica
Actualitzat el 05/11/2014

L’ensenyament de l’ortografia canvia de mètode

La Generalitat ha presentat un document d’orientacions pràctiques per al professorat que busca suscitar un major interès entre els alumnes i potenciar el treball transversal i per competències.

Exercicis mecànics com omplir buits de paraules o col·locar accents han estat força comuns en el procés d’ensenyament-aprenentatge de l’ortografia a les escoles i instituts catalans durant els darrers vint anys. Ara bé, d’acord amb els resultats de les proves de competències bàsiques de 4t d’ESO, sembla que aquestes pràctiques resulten insuficients. A diferència de la majoria d’àmbits avaluats, el conjunt d’alumnes no aconsegueix millorar el seu domini de l’ortografia i, en alguns casos, segueix cometent faltes flagrants.

L’informe de la Generalitat no distingeix entre llengua catalana i castellana perquè considera que els alumnes en solen tenir nivells semblants, els resultats solen evolucionar de manera similar i el tipus de faltes que es cometen també se solen compartir. Gairebé en la meitat dels casos es tracta d’errors d’accentuació, i també són comunes la confusió de grafies i la puntuació defectuosa.

En aquest context, el Departament d’Ensenyament ha publicat el document Orientacions pràctiques per a la millora de l’ortografia, elaborat pel filòleg Jordi Balcells, que s’ha presentat com un dels primers passos per renovar l’ensenyament de l’ortografia a l’ESO i, per tant, millorar-ne els resultats.

L’estratègia, que inclou exemples i activitats, aprofundeix sobretot en noves metodologies que vagin més enllà dels exercicis mecànics i creïn “contextos d’escriptura i lectura pròxim als interessos de l’alumnat”. És a dir, la proposta presentada intenta que el que és una matèria aparentment avorrida susciti un major interès entre els estudiants.

Així mateix, seguint el que dicta el Marc europeu comú de referència per a les llengües, la metodologia elaborada per Balcells es basa en competències, de manera que no és exclusiva de les classes de català i castellà.

"En totes les matèries s'utilitza l'escriptura", ha recordat Balcells. I tant l'autor de la metodologia com la consellera d'Ensenyament, Irene Rigau, han insistit que per aplicar el document és bàsica la coordinació entre el professorat de català i de castellà i la col·laboració de la resta dels docents.

Un 83% del que aprenem, també d'adults, ens entra per la vista; un 11%, per l'oïda i el 6% restant, per altres mitjans, com ara l'olfacte, el gust o el tacte. Davant d'aquestes xifres, el document insisteix a potenciar les memòries visual i auditiva amb la pràctica de la lectura i l'escriptura. També es recomanen activitats com converses, traduccions, exàmens de redacció o la consulta del diccionari; i s’aconsella utilitzar estratègies d'autocorrecció i autoavaluació. Igualment, el document aposta per centrar una atenció especial en la diversitat; és a dir, procurar adaptar exercicis per a diferents nivells dins la mateixa aula. 

D'altra banda, la publicació recull diverses referències a estudis que desmenteixen el tòpic que els alumnes escriuen malament a causa de l’augment de l’ús de les tecnologies. Segons la Conselleria, no hi ha cap evidència que demostri que les xarxes socials hagin perjudicat l’ortografia dels estudiants.



Fonts: Ara.cat, el diari de l’educació

Navega per les etiquetes

educacióensenyamentESOortografia

FEU EL VOSTRE COMENTARI


Aquest comentari quedarà pendent d'aprovació per part de l'administrador del web.

Nom Títol Comentari Comprovació Escriu l'any actual, amb 4 xifres D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.

Cr. Viladomat, 174, 08015 BARCELONA Tel: + 34 93 412 14 37 Fax : + 34 93 318 04 45 - www.accac.cat - [email protected]
Edició: