Aquesta normativa regularà les etapes i els programes dels cursos de formació de monitor i de director d’educació en el lleure infantil i juvenil. A banda de les modificacions curriculars que comportarà, també canviarà la metodologia d’avaluació establerta segons l’
assoliment de competències.
Fa temps que el lleure educatiu va fent passes cap a la configuració i la consolidació del seu espai professional, tot i que no sempre ha estat un camí lliure de controvèrsies. Darrerament s’ha assolit una fita remarcable: El juliol de 2012
es van publicar al DOGC les qualificacions professionals (QP) de Dinamització d’activitats d’educació en el lleure infantil i juvenil i de Direcció i coordinació d’activitats d’educació en el lleure infantil i juvenil.
Les QP assenyalen quines competències ha de reunir, en aquest cas, una persona que dinamitza o que dirigeix activitats d’educació en el lleure. Entre moltes altres utilitats, no serà necessari estudiar dues o tres vegades, en diferents àmbits formatius, aquells continguts que ja s’han cursat o possibilitarà la mobilitat laboral perquè el certificat és oficial a tot l'estat. Així doncs, l’aprovació de la qualificació professional suposa un reconeixement professional reclamat des de fa molt temps.
En base a aquesta nova normativa sobre les certificacions i les qualificacions professionals, la Generalitat està acabant de formalitzar una Ordre que regularà les etapes i els programes dels cursos de formació de monitor, monitora, director i directora d’educació en el lleure infantil i juvenil que s’imparteixen a les escoles de lleure catalanes. La implementació de la nova Ordre, prevista a l'octubre del 2013, suposarà que les persones que acabin aquesta formació disposaran d’una certificació equivalent a la qualificació professional de Dinamització d’activitats de temps lleure educatiu infantil i juvenil o de Direcció i coordinació d’activitats de temps lleure educatiu infantil i juvenil.
El procés es culmina amb l’elaboració dels currículums de tres títols de formació professional, que s'inscriuren dins la la família professional de
Serveis Socioculturals i a la Comunitat. El títol de Tècnic en Guia en el Medi Natural i Temps de Lleure capacitarà per a desenvolupar les funcions de monitora i monitor. D'altra banda, hi haurà dos títols que capacitaran per desenvolupar les funcions de director d’activitats d’educació (i de monitor): el de Tècnic Superior en Animació Sociocultural i Turística i el de Tècnic Superior en Ensenyament i Animació Sòcioesportiva.
Aquest canvi de paradigma suposarà una reformulació del sector de la formació en el lleure ja que obrirà la porta a nous agents educatius i a nous sistemes com la formació a distància. També
s'hi hauran d'adaptar les
escoles d'educació en el lleure ja existents, que són un referent a tenir en compte per la seva experiència pedagògica i l'estreta relació amb els moviments educatius i les empreses del lleure.
Potser t'interessa: Es presenta la guia didàctica per a la nova formació de monitors i monitores o
Avaluació per competències a les escoles de monitors i directors de lleure.