Ús de cookies
e-colònies.cat utilitza cookies pròpies i de tercers per millorar l'experiència d'usuari, mostrar publicitat adaptada als vostres interessos i recollir dades amb l'objectiu d'analitzar l'audiència amb eines genèriques. Si continueu navegant pel web, entendrem que accepteu la nostra política de cookies
Predicció meteorològica
Actualitzat el 30/01/2019

Educació 360 proposa als ajuntaments que incorporin la mirada 360

Es llança la crida “Centres Educatius 360” que vol impulsar pràctiques de connexió de l’horari lectiu i no lectiu a escoles i instituts d’arreu de Catalunya.

Un any després del seu naixement, l’Aliança Educació 360 planteja dos grans reptes pel 2019: que els nous ajuntaments i els centres educatius incorporin la mirada de l’Educació 360. Ho fa amb el convenciment que el futur de l’educació passa per aquesta mirada de 360 graus, pel treball compartit dels diferents agents educatius del territori dins i fora de l’horari lectiu, que connecta l’escola i l’institut amb el seu entorn.

Centres Educatius 360

L’Aliança Educació 360 fa una crida avui a les escoles i instituts catalans perquè presentin projectes en clau 360, tant si tenen ja recorregut, com si tot just estant en gestació. La crida “Centres Educatius 360”, planteja a escoles i instituts els següents reptes:

- Connectar espais i temps lectius i no lectius, incorporant el temps de migdia, les extraescolars o els casals d’estiu al projecte educatiu de centre. Afavorir l’equitat promovent la participació en activitats després de l’escola.
- Connectar el dins i fora de l’escola, promovent itineraris d’aprenentatge personalitzats dels i acompanyant i orientant als alumnes i a les seves famílies: Aprenentatge Servei, itineraris socioeducatius, mesures d’acompanyament...
- Connectar l’escola amb l’entorn, obrint els centres educatius a la comunitat: biblioteca escolar, patis... i afavorir la participació de l’alumnat en la vida social i cultural del territori.

Connexió amb l’entorn

La connexió amb l’entorn, les colònies i  les activitats extraescolars connectades amb el currículum escolar i la implicació de les famílies a l’escola i l’institut contribueixen a millorar el rendiment acadèmic i a combatre les desigualtats socials. Així ho demostra l’evidència internacional i del nostre país. Amb aquesta premissa, l’Aliança Educació 360 proposa als diferents agents educatius a construir projectes que connectin els centres educatius amb la comunitat, que connectin els diferents espais i temps educatius amb l’objectiu de generar oportunitats d’aprenentatge per a tothom, sense exclusions.

Combatre les desigualtats


És precisament en el temps no lectiu on es produeixen més desigualtats i aquest és un dels principals focus que els centres educatius 360 podrien explorar. Estudis recents apunten que els infants amb menys recursos tenen dificultats per accedir als aprenentatges que es donen més enllà de l’horari lectiu. Activitats com les extraescolars, les del temps de migdia o els casals d’estiu, amb demostrats beneficis competencials, socials i personals, són encara opcions de difícil accés per a moltes famílies. I és aquesta limitació que genera una diferència substancial entre uns infants i altres. En concret, la iniciativa americana Expanded Schools apunta que un infant de 12 anys que ha pogut experimentar oportunitats d’aprenentatge enriquit fora escola acumula 6.000 hores més d’aprenentatge que un que no en té. Aquesta escletxa d’oportunitats d’aprenentatge es pot revertir des dels centres educatius i a Catalunya en tenim molts exemples reeixits.

30 iniciatives

Els 30 centres educatius seleccionats que liderin aquestes iniciatives participaran en un procés únic d’acompanyament, d’intercanvi de coneixement, capacitació i mentoria sobre l’educació 360 amb la voluntat de fer créixer i optimitzar les seves pràctiques. El procés de presentació d’experiències, que impulsa la Fundació Jaume Bofill, comença avui i finalitzarà el proper 29 de març de 2019.

L’Educació 360, als plans d’actuació municipal dels nous ajuntaments

Amb la perspectiva de les properes eleccions municipals, l’Aliança insta als candidats municipals i als nous Ajuntaments a incorporar l’Educació 360 en els seus programes i plans d’actuació i a fer-ne un eix estratègic pel proper mandat. Les 36 mesures elaborades per l’Aliança i presentades el darrer mes de setembre han aconseguit una gran acceptació entre les forces polítiques catalanes. L’Aliança es proposa estimular aquest procés i farà un seguiment dels plans d’actuació municipal que integrin l’Educació 360. A més, s’impulsarà un pla de formació i acompanyament per a ajuntaments i entitats per a facilitar la posada en marxa de noves iniciatives. També s’elaboraran guies i recursos per l’impuls de projectes comunitaris i municipals dirigits a aquests col·lectius.

L’Educació avança en clau 360

L’Aliança Educació 360 compta ja amb més de 120 institucions i organitzacions adherides: ajuntaments, entitats, centres educatius, xarxes d’àmbits temàtics i territorials, associacions i col·legis professionals i grups de recerca de Universitats diferents. Extensió a tot Catalunya També, al llarg del 2018, s’ha desenvolupat territorialment, particularment a les Comarques Gironines on s’hi ha adherit ajuntaments com Celrà, Girona, Olot, Palafrugell, Palamós, Salt i Sant Julià de Ramis, entre d’altres. També el passat més de desembre l’Aliança va celebrar les primeres jornades i trobades a les Terres de Lleida. L’objectiu d’aquest any és arribar a tot Catalunya, amb la inclusió a l’Aliança de les comarques tarragonines i de les Terres de l’Ebre.

40 experiències en clau 360 arreu de Catalunya

Al llarg del 2018, l’Aliança Educació 360 ha acompanyat més de 40 experiències en clau 360 arreu de Catalunya amb un impacte molt positiu. En l’àmbit municipal s’han desenvolupat projectes pilot a 11 territoris, que han dut a termer iniciatives centrades en:
- Construcció col·lectiva de l’Aliança en un municipi
- Connexió d’educació, la cultura i la comunitat
- Promoció d’oportunitats educatives pels adolescents fora de l’horari escolar
- Articulació de l’Educació 360 en un territori amb municipis petits
- Organització de propostes d’extraescolars per a tothom al municipi
- Promoció d’un temps de migdia educatiu i saludable

En l’àmbit de les comunitari, s’ha mentoritzat 30 projectes d’entitats que han treballat amb administracions, centres educatius i d’altres agents per a resoldre reptes com el de l’equitat, la personalització de l’aprenentatge o l’oferta integral d’activitats en horari no lectiu.

L’Anuari de l’Educació 360 i l’informe sobre costos i finançament

Al llarg del 2019, s’elaboraran i presentaran informes i recerques de coneixement que ens permetin conèixer la realitat de l’Educació 360 a casa nostra per a poder seguir avançant en la seva concreció. Entre d’altres projectes, s’elaborarà el primer Anuari d’Educació 360 i l’informe sobre costos i finançament per determinar que és el que representa actualment, a nivell econòmic, la implementació d’aquest nou model i qui n’ha d’assumir els costos. 


FEU EL VOSTRE COMENTARI


Aquest comentari quedarà pendent d'aprovació per part de l'administrador del web.

Nom Títol Comentari Comprovació Escriu l'any actual, amb 4 xifres D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.

Cr. Viladomat, 174, 08015 BARCELONA Tel: + 34 93 412 14 37 Fax : + 34 93 318 04 45 - www.accac.cat - [email protected]
Edició: