L’evolució permanent del món de l’educació en el lleure i les colònies escolars al nostre país ha portat les cases de colònies i albergs a un procés de millora ininterrompuda, que s’ha notat especialment en àmbits com les instal·lacions, els serveis o les activitats pedagògiques.
Aquest procés està vinculat, d’una banda, al constant augment dels criteris de seguretat en les activitats humanes i, d’altra banda, als canvis socials que han tingut lloc en els últims anys i que han comportat, per exemple, noves àrees de treball en l’àmbit de l’educació o nous canals de turisme alternatiu.
Realitats com aquestes han intensificat la necessitat d'especialització i, més enllà de l’exigència personal, ens impulsen a ser més eficients i competitius en allò que fem com a sector. El nou context posa sobre la taula noves demandes formatives, que requereixen que el procés d’adaptació d’albergs i cases de colònies no descuidi la millora de les competències dels seus treballadors. La formació contínua dels professionals que dirigeixen i treballen en aquestes instal·lacions és una via per abordar, des de la base, la gestió dels canvis que s’hi produeixen i per garantir, a més, la millora constant de la qualitat en el sector.
Per això, de la mateixa manera que enguany es compleix
el centenari de la primera Escola d'Estiu per a mestres catalans, els professionals de l’educació en el lleure i, en concret, els de les instal·lacions juvenils també fa anys que atorguem una gran rellevància al fet de formar-nos i reciclar-nos en les darreres novetats del nostre àmbit d’actuació.
Les necessitats formatives dels treballadors del sector comprenen àrees tan heterogènies com la socioeducativa, la d’organització, la de manteniment de les instal·lacions, l’alimentària o la de serveis. Són molts i diversos els requeriments que cal tenir en compte en la gestió d’una instal·lació juvenil: des del control de l’aigua de boca fins a l’abocament de les aigües residuals; des del manteniment de les piscines en òptimes condicions higièniques fins a la minimització del risc en qualsevol instal·lació tècnica de l’edifici (com la d’aigua sanitària, l’elèctrica o la de calefacció); des de la seguretat alimentària fins a les bones pràctiques en els menús per a persones amb al·lèrgies i intoleràncies,... i un llarg etcètera.
En paral·lel a la formació d’àmbit educatiu i pedagògic, totes i cadascuna d’aquestes qüestions porten implícita la voluntat de garantir la seguretat dels nostres usuaris i, per tant, són aspectes bàsics en el currículum formatiu dels treballadors d’albergs i cases de colònies; professionals que permanentment ens preparem per afrontar el dia a dia de les activitats que acollim.
Foto: Vergeblanca.org