Ús de cookies
e-colònies.cat utilitza cookies pròpies i de tercers per millorar l'experiència d'usuari, mostrar publicitat adaptada als vostres interessos i recollir dades amb l'objectiu d'analitzar l'audiència amb eines genèriques. Si continueu navegant pel web, entendrem que accepteu la nostra política de cookies
Predicció meteorològica
Actualitzat el 24/10/2016

Les extraescolars, beneficioses especialment per als alumnes més desfavorits

Un estudi de la Fundació Jaume Bofill revela que les extraescolars són especialment beneficioses per als alumnes més desfavorits, el col·lectiu amb menys possibilitats d’accés a aquestes activitats.

Els alumnes que fan activitats extraescolars guanyen dos mesos de progrés acadèmic, i en el cas dels més vulnerables, fins a dos mesos i mig. Així ho assegura l’estudi "Quin impacte tenen les activitats extraescolars sobre els aprenentatges dels infants i joves" de la Fundació Jaume Bofill i l’Ivàlua, que es va presentar aquest dilluns al Palau Robert de Barcelona.

Fer extraescolars millora el ritme d’aprenentatge dels alumnes i és especialment beneficiós per als alumnes més desfavorits. No obstant això, l’informe alerta que aquestes activitats també són sovint "un espai de reproducció de les desigualtats", perquè les condicions socioeconòmiques de les famílies més vulnerables els n'impedeixen l'accés.

"Les activitats extraescolars poden ser una eina clau per reduir les desigualtats educatives i l'abandonament escolar”, “tenen un fort valor educatiu, social i comunitari” ha assenyalat el doctor en Pedagogia, Edgar Iglesias, durant la presentació.

La vida sedentària i viure fora d’una àrea urbana són, de la mateixa manera, factors que dificulten l’accés a aquest tipus d’activitats, segons l’estudi. “L’administració educativa ha de seguir fent molta feina en aquest sentit”, ha assenyalat Iglesias.

Les extraescolars, a efectes pràctics

A banda de la millora del rendiment escolar, la qual cosa fa referència a la nota mitjana, els exàmens, l’abandonament escolar o bé l’elaboració de deures, l’estudi també identifica que les extraescolars tenen un impacte favorable en la lectura i les matemàtiques, així com en la predisposició a l’aprenentatge.

Per etapes educatives, a primària es produeix un efecte més positiu sobre el rendiment escolar, i a secundària, en les habilitats socials i actituds cap a l’aprenentatge. I pel que fa a l’efectivitat, les extraescolars que estan dissenyades a partir de metodologies innovadores i experiencials i que inclouen una varietat d’activitats són les que obtenen els resultats més satisfactoris.

Ara bé, un excés de dedicació a l’activitat extraescolar tampoc és favorable. L’autora de l’informe i doctora en ciències polítiques i transformació social, Sheila González, ha advertit que “no hem de sobrecarregar, però sí que hi ha d’haver un mínim”, que se situa entre 45 i 120 hores.

Davant d'aquest diagnòstic, l'informe proposa al Govern "incentivar el desenvolupament d'activitats atractives per a infants i joves" i ampliar les opcions de participació d'alumnes desfavorits, així com “avaluar” els programes d’extraescolars per certificar la qualitat d’aquests. 

Font: Social.cat

Potser t'interessa: Com triar les millors extraescolars.


FEU EL VOSTRE COMENTARI


Aquest comentari quedarà pendent d'aprovació per part de l'administrador del web.

Nom Títol Comentari Comprovació Escriu l'any actual, amb 4 xifres D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.

Av. Portal de l'Àngel, 7 4rt. M/N 08002 BARCELONA Tel: + 34 93 412 14 37 Fax : + 34 93 318 04 45 - www.accac.cat - accac@accac.cat
Edició: