Ús de cookies
e-colònies.cat utilitza cookies pròpies i de tercers per millorar l'experiència d'usuari, mostrar publicitat adaptada als vostres interessos i recollir dades amb l'objectiu d'analitzar l'audiència amb eines genèriques. Si continueu navegant pel web, entendrem que accepteu la nostra política de cookies
Predicció meteorològica
Actualitzat el 27/06/2016

Educació, salut i convivència al menjador de l'escola

Cal garantir que l'alimentació dels menjadors de l'escola i de les colònies sigui segura pel que fa a la higiene però també adequada des del punt de vista nutricional, sensorial i relacional.

L’acte de menjar, a més de ser un procés nutritiu, té connotacions importants -satisfacció i plaer, relacions afectives i espai de comunicació , identificació social, cultural i religiosa, etc.- que, a la llarga, configuren el comportament alimentari i que poden repercutir en l’estat de salut dels infants.

La influència, principalment de la família, i d’altres persones responsables de l’alimentació dels infants (com, per exemple, monitors i monitores de menjador) sobre els seus hàbits alimentaris és transcendental i té múltiples òptiques: des del tipus i la quantitat d’aliments que s’ofereixen fins a l’actitud i les relacions entorn del menjar, passant pels consells o les recomanacions que fan els adults i, sobretot, a partir del model o exemple que s’ofereix.

També s’ha de tenir present la influència que exerceix el grup d’iguals en les pràctiques alimentàries d’infants i en la diversificació dels seus gustos alimentaris. En aquest marc, els adults poden transmetre habilitats perquè els infants puguin gestionar aquestes influències més críticament.

A més, cal no oblidar que l'estona del migdia permet planificar activitats de lleure que equilibrin el joc actiu i la relaxació, i que contribueixin al desenvolupament de la personalitat i al foment d’hàbits socials i culturals sobre alimentació (educació en el lleure). 

10 consells pràctics durant els àpats de l'escola i de les colònies

1) Escoltar l’infant sobre la quantitat de menjar que demana que es serveixi.

2) És preferible servir poca quantitat de menjar i donar l’opció de repetir. Aquesta és també una bona estratègia per reduir el malbaratament alimentari.

3) Permetre que els infants repeteixin del primer plat i de les fruites fresques, i limitar a una determinada quantitat el segon plat (especialment en el cas de les carns).

4) Assegurar que l’aigua sigui fàcilment accessible i que no se’n limiti el consum. És convenient que el pa acompanyi sistemàticament els àpats i s’eviti utilitzar-lo com a element de recompensa o imposició.

5) És habitual que l’oferta alimentària variada suposi el rebuig cap a determinats aliments. Si bé s’ha d’evitar coaccionar o forçar a l’infant perquè n’hagi de menjar, és convenient que els tasti.

6) Si un infant no vol menjar de forma habitual un o més aliments, se n’informarà la família per tal que, tenint en compte la seva opinió, es pugui actuar de manera coordinada.

7) Facilitar un temps adequat per menjar amb tranquil·litat, que no sigui inferior a 30 minuts ni superi el temps raonable per gaudir de l’àpat.

8) Preveure un interval de temps prou ampli entre l’àpat de mig matí i el dinar (com a mínim un parell d’hores).

9) El moment de l’àpat és una bona oportunitat per a la transmissió de valors i hàbits. També és un espai idoni per, valorant l’edat i capacitat dels infants, donar-los petites responsabilitats en la mesura de les seves possibilitats.

10)  Mostrar una actitud respectuosa i amorosa cap als infants i entre els adults és transcendental per fer de l’estona de l’àpat un moment relaxat i agradable, a la vegada que facilita la ingesta i l’acceptació dels aliments.

Diversitat alimentària

El menjador és també una gran oportunitat per conèixer, respectar i estimar la diversitat de costums i creences que es manifesten en l’àpat. La programació de menús del centre pot incorporar propostes gastronòmiques lligades a les tradicions culturals de la zona, així com també algunes receptes típiques d’altres contextos culturals i religiosos.

Per tal de tenir en compte les prescripcions religioses, es poden trobar solucions respectuoses i operatives que permetin exercir el dret a la llibertat religiosa i ètica amb poques adaptacions del menú estàndard, amb una proposta vegetariana, per exemple 

Font: Acompanyar els àpats dels infants.

Navega per les etiquetes

salutalimentaciómenjarcolònieslleure

FEU EL VOSTRE COMENTARI


Aquest comentari quedarà pendent d'aprovació per part de l'administrador del web.

Nom Títol Comentari Comprovació Escriu l'any actual, amb 4 xifres D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.

Cr. Viladomat, 174, 08015 BARCELONA Tel: + 34 93 412 14 37 Fax : + 34 93 318 04 45 - www.accac.cat - [email protected]
Edició: