Ús de cookies
e-colònies.cat utilitza cookies pròpies i de tercers per millorar l'experiència d'usuari, mostrar publicitat adaptada als vostres interessos i recollir dades amb l'objectiu d'analitzar l'audiència amb eines genèriques. Si continueu navegant pel web, entendrem que accepteu la nostra política de cookies
Predicció meteorològica
Actualitzat el 24/07/2015

El Parlament aprova la llei de simplificació administrativa

El Parlament ha aprovat aquest matí la llei de simplificació de l’activitat administrativa de la Generalitat i dels governs locals de Catalunya i d’impuls a l’activitat econòmica per contribuir a la reactivació econòmica del país.

La llei representa  un canvi del model de relació entre les empreses i l’Administració, que facilita l’activitat econòmica, atorga confiança a l’empresariat i redueix els obstacles administratius. D’aquesta manera, es dóna resposta a la demanda de la ciutadania, del món local i del món empresarial de simplificar i agilitar els procediments administratius.

La llei suposa un pas endavant en el procés de simplificació de l’accés a l’activitat econòmica que el Govern català va iniciar l’any 2011 i s’insereix, a més, en el Pla de Reforma de l’Administració de la Generalitat i del seu sector públic. El text inclou mesures que milloren l’eficiència dels recursos, suposen un estalvi econòmic i redueixen els terminis amb l’objectiu de fomentar la reactivació econòmica i potenciar l’ocupació.

Novetats principals

La normativa introdueix un canvi de model de relació entre les empreses i l’Administració amb la intervenció administrativa mínima en l’inici o la modificació d’una activitat econòmica. També impulsa mecanismes alternatius i aposta per la responsabilitat dels titulars de les empreses i dels professionals que intervenen en el procés d’inici d’una activitat econòmica. Paral·lelament es preveu l’obligació de les administracions d’establir plans d’inspecció a posteriori que garanteixin la correcció de les actuacions i un regim sancionador en cas d’incompliment.  

Es tracta d’una iniciativa legislativa d’impuls a la creació d’activitat econòmica que coadjuvi en la creació d’ocupació en un moment on els indicadors mostren una millora del ritme de creixement.

És una  aposta per la transparència i la intervenció mínima per iniciar o modificar les activitats econòmiques definides com innòcues o de baix risc, que són majoritàries a Catalunya. Una de les novetats més destacades és la determinació d’optar per la declaració responsable i la comunicació prèvia com a mecanismes de control per establir les activitats econòmiques. Així, a través d’aquests mecanismes quedaran habilitades de forma immediata les activitats econòmiques innòcues i de baix risc, que representen més del 75% del total. La llei no afecta a les activitats que comporten riscos sobre el medi ambient, la seguretat de les persones i els béns.

Actualment cada municipi, a través de les seves ordenances, estableix règims d’intervenció diferents per a regular la mateixa activitat en les activitats majoritàries, que habitualment són les de baix risc. Aquesta norma vol corregir aquesta situació establint uns règims d’intervenció que s’aplicaran en tot el territori per un seguit d’activitats i en funció del compliment d’uns paràmetres objectius definits.

El control i la inspecció per part de les administracions passa a ser posterior a l’inici o a l’establiment de l’activitat facilitant així la posta en funcionament de projectes i activitats econòmiques.

La llei incideix en els punts següents:

- Les mesures van dirigides a activitats econòmiques considerades innòcues o de baix risc sobre la seguretat de les persones i béns i el medi. A Catalunya suposen el 75% de l’activitat econòmica i el 52% de la població ocupada (comerç minorista, serveis personals, d’ús administratiu, sector de la construcció, sector turístic i de restauració).

- La llei incideix tant en la posada en funcionament (com en modificacions posteriors relacionats amb la ubicació del negoci. És a dir, del lloc físic on se situa l’establiment de l’empresa.

- Introdueix mesures en els règims d’intervenció: transparència; estandardització a tot el territori i mínima intervenció possible (comunicació prèvia i declaració responsable).

 - Té una visió integral de l’activitat econòmica. Tràmits relacionats amb la prevenció d’incendis, aspectes mediambientals de competència municipal, abocaments d’aigües i compatibilitat urbanística.

- Assegura una millora continuada de la normativa. Els agents econòmics poden traslladar les dificultats que tenen en l’exercici i es preveuen mecanismes àgils per incrementar les activitats.

- Consolida el model de la Finestreta Única Empresarial a tot el territori. Dota l’empresa d’un espai físic o virtual (portal únic per a les empreses) des d’on es podran fer totes les gestions necessàries per desenvolupar l’activitat, independentment de l’administració responsable.

- Unifica en un únic tràmit la comunicació de les obres i la comunicació prèvia d’inici de l’activitat.

- Elimina duplicitats en les demandes d’informació. Sis mesos després de l’entrada en vigor de la llei, el Govern haurà d’aprovar un reglament amb totes les dades que han de comunicar les empreses.

68,4 milions d’estalvi per a les empreses

La reducció dels tràmits, la major transparència, la simplicitat dels procediments i l’eliminació en el temps d’espera per iniciar l’activitat empresarial són les mesures més destacades que comporta aquesta llei. Això pot beneficiar anualment unes 53.700 noves instal·lacions i es calcula un estalvi de 68,4 milions d’euros per a les empreses.

D’altra banda, la llei elimina la necessitat de demanar informes de compatibilitat urbanística  per a totes les activitats econòmiques afectades. S’ha valorat que s’eliminen aproximadament  53.000 informes.

Potser t'interessa:
El Projecte de llei de simplificació administrativa supera el debat de totalitat del Parlament.

Navega per les etiquetes

tràmitsempresallei

FEU EL VOSTRE COMENTARI


Aquest comentari quedarà pendent d'aprovació per part de l'administrador del web.

Nom Títol Comentari Comprovació Escriu l'any actual, amb 4 xifres D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.

Cr. Viladomat, 174, 08015 BARCELONA Tel: + 34 93 412 14 37 Fax : + 34 93 318 04 45 - www.accac.cat - [email protected]
Edició: