L'ús dels telèfons mòbils i les tauletes entre els infants és cada vegada més estès i la seva presència a les escoles i instituts és indiscutible. En aquest context, el
Consell Escolar de Catalunya creu necessari ''compatibilitzar'' la utilització de les noves tecnologies amb l’ensenyament i ha aprovat l’informe
Les tecnologies mòbils als centres educatius, en què en desaconsella la prohibició a les aules.
Cal “afrontar de manera decidida i positiva aquest fet”, constata el text, perquè si no es pot contribuir a eixamplar la distància entre la realitat de l’alumne i la del sistema educatiu. A més, segons el Consell Escolar de Catalunya, una prohibició indiscriminada podria suposar restringir el dret i les oportunitats dels infants i adolescents establerts per llei i, a més, contradiria l'objectiu curricular d'assoliment de
competències digitals.
“És necessari donar viabilitat a l'ús d'aquests dispositius a les aules de forma sensata perquè poden haver-hi molts aprenentatges positius tant pel que fa a les competències digitals com de les altres matèries educatives”, ha afirmat el president del Consell Escolar de Catalunya, Ferran Ruiz.
Per això, aquest òrgan defensa que cada centre ha d'adoptar normes que ensenyin a fer un bon ús dels mòbils i evitar les molèsties que poden ocasionar. L’exemplaritat del professorat, la col·laboració amb les famílies, el foment de la responsabilitat de l'alumnat i la implicació de les direccions, conjuntament amb l'estímul a pensar i actuar amb visió de futur, són els eixos del document publicat.
La consellera d’Ensenyament, Irene Rigau, hi coincideix. En la inauguració de la jornada del Mobile World Congress ‘Changing Education Together”, Rigau ha exposat un model de polítiques educatives a favor de “vetllar per l'alfabetisme digital, evitar l'escletxa social entre persones digitalment formades i establir les competències digitals en el currículum”. La consellera ha subratllat que “el nou model de persona culta i formada requereix aquestes competències, que són necessàries per lluitar contra la pobresa”.
En canvi, entitats socials i pedagogs alerten que l'entrada del mòbil a les aules es pot convertir en un nou element de desigualtat entre alumnes. Per això, recomanen que la introducció es faci de manera pausada i molt estudiada, amb fórmules que assegurin l'accés de tots els estudiants a un aparell. Les estadístiques assenyalen que un de cada quatre infants espanyols de 10 anys té telèfon mòbil; i aquesta xifra augmenta fins al 85% dels menors als 14 anys.
Fonts:
ACN,
Generalitat,
el diari de l’educació i
El Periódico