Ús de cookies
e-colònies.cat utilitza cookies pròpies i de tercers per millorar l'experiència d'usuari, mostrar publicitat adaptada als vostres interessos i recollir dades amb l'objectiu d'analitzar l'audiència amb eines genèriques. Si continueu navegant pel web, entendrem que accepteu la nostra política de cookies
Predicció meteorològica
Actualitzat el 26/02/2015

El nou currículum de Religió inclou les pregàries a Primària

El contingut curricular ha estat titllat d'“adoctrinador, catequitzant i franquista” per part d’AMPA, pedagogs i sindicats. A Catalunya, la matèria alternativa serà Valors socials i cívics.

La Conferència Episcopal Espanyola ha desenvolupat el temari, l’avaluació i l’estructura per cursos del nou currículum de l’assignatura de Religió, que ja ha estat publicat al BOE i que s’aplicarà a partir del curs vinent, tant a Primària com a l’ESO, en el marc de la LOMCE .

A Primària, un dels continguts avaluables serà que l’alumnat memoritzi i reprodueixi senzilles fórmules de petició i agraïment (pregàries), un element que no figurava a l'anterior currículum del 2007. També se’ls avaluarà, a primer curs, "reconèixer la relació intrínseca que existeix entre Déu i l'home"; a segon curs, "reconèixer la incapacitat de la persona per a arribar per si mateixa a la felicitat" i, a sisè curs, "reconèixer que la relació amb Déu fa la persona més humana".

Altres novetats del currículum de Religió són, d’una banda, la pràctica supressió de referències explícites a altres confessions (islamisme, judaisme...), que sí que es mantenen en el Batxillerat; i, d’altra banda, l'absència dels debats sobre temes polèmics (avortament, eutanàsia...) que podrien contravenir el dogma de l'Església.

A partir del curs vinent, l’assignatura serà d'oferta obligatòria a tots els centres i de lliure elecció per als alumnes. Per a aquells que l’escullin, passa a ser una matèria avaluable, cosa que significa que els resultats dels exàmens compten per a la nota mitjana o, per exemple, per obtenir una beca. A Batxillerat, a diferència de Primària i ESO, els centres són lliures de decidir si l'ofereixen o no, ja que es troba entre les assignatures de lliure assignació.

L'últim anuari estadístic del Ministeri d'Educació, amb dades corresponents al curs 2011-2012, reflecteix que només el 23% dels estudiants catalans de primària, ESO i batxillerat escullen Religió.

La matèria Cultura i Valors Ètics és l’alternativa que s’oferirà a Catalunya

Com a alternativa, a Catalunya el Departament d’Ensenyament ha creat la matèria Cultura i Valors Ètics, que, segons la conselleria, té l’objectiu de contribuir a pal·liar el dèficit de coneixements de cultura clàssica, història de les religions i filosofia que tenen molts estudiants quan finalitzen l'educació obligatòria, així com de dotar-los d'"uns valors i un esperit crític".

En declaracions a RAC1, la consellera d'Ensenyament, Irene Rigau, ha reconegut que "hi ha la preocupació per l'analfabetisme religiós de les noves generacions” i ha opinat que "la religió ha d'estar present en l'educació de les persones". En tot cas, la consellera ha afirmat que "la catequesi es fa a la parròquia i no a l'escola" i ha dit que confia que l'església catalana recondueixi els canvis en matèria de Religió.

De moment, la Conferència Episcopal Tarragonina (CET) considera que el nou currículum està més ben estructurat que l'anterior i s'adapta més a les necessitats dels alumnes. Per la seva banda, Pere Micaló, delegat episcopal d'Ensenyament a Girona, ha matisat que els canvis del text que puguin fer els bisbes catalans per adaptar-lo a Catalunya, es refereixen més aviat a la contextualització de l'ensenyament (parlar de la verge de Montserrat en lloc de la del Pilar) i a la traducció al català, que a modificacions substancials del contingut. En tot cas, la diòcesi de Girona ha apuntat que "si algun docent de Religió aprofita el currículum per adoctrinar o per resar, no està fent el que ha de fer".

Famílies i sindicats critiquen que s'“adoctrini” en lloc d'educar

El nou currículum de Religió ha estat titllat d'“adoctrinador, catequitzant i franquista” per part d'associacions de pares, pedagogs i sindicats. En declaracions a Catalunya Ràdio, el president de la Federació d'Associacions de Pares d'Alumnes de Catalunya (FAPAC), Àlex Castillo, ha afirmat que recomanaran als alumnes que no optin per aquesta assignatura. Per la seva banda, el secretari general de la Fundació de l'Escola Cristiana, Carles Armengol, ha lamentat que el contingut de l'assignatura tingui "un nivell d'abstracció difícil d'assumir per a un nen", mentre que el portaveu del col·lectiu Església Plural, Josep Torrens, ha assegurat a RAC1 que el decret és "antievangèlic" i que "atempta contra la llibertat de les persones".

Des dels sindicats catalans, la secretària d'Educació de CCOO, Montse Ros, ha opinat que el text no s'ajusta als valors per a la convivència democràtica que s'han de cultivar a les escoles i Anna Elvira Sánchez, del sindicat USTEC, ha criticat que el que fan els impulsors del nou currículum és “valorar la fe dels alumnes”.

Foto: (cc) mingusmutter

Fonts: El Periódico , ACN , ARA

Navega per les etiquetes

educaciócurrículumLOMCEreligió

FEU EL VOSTRE COMENTARI


Aquest comentari quedarà pendent d'aprovació per part de l'administrador del web.

Nom Títol Comentari Comprovació Escriu l'any actual, amb 4 xifres D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.

Cr. Viladomat, 174, 08015 BARCELONA Tel: + 34 93 412 14 37 Fax : + 34 93 318 04 45 - www.accac.cat - [email protected]
Edició: