Ús de cookies
e-colònies.cat utilitza cookies pròpies i de tercers per millorar l'experiència d'usuari, mostrar publicitat adaptada als vostres interessos i recollir dades amb l'objectiu d'analitzar l'audiència amb eines genèriques. Si continueu navegant pel web, entendrem que accepteu la nostra política de cookies
Predicció meteorològica
Actualitzat el 18/02/2015

La Fundació Bofill detecta un augment de les desigualtats educatives a Catalunya

Ensenyament replica que l’Ofensiva de país a favor de l'èxit escolar "és el millor instrument per millorar l'equitat” i que, segons les seves anàlisis censals del sistema, el rendiment de l’alumnat català ha augmentat.

La Fundació Bofill alerta que les desigualtats educatives han crescut a Catalunya entre 2003 i 2012. L’any 2012 el nivell socioeconòmic de les famílies condicionava un 23% més els resultats educatius de l’alumnat del que ho feia l’any 2003, i els estudiants desfavorits tenien un risc de fracàs escolar gairebé sis vegades superior a la resta.

Així es desprèn d’un estudi de l’informe PISA 2012 que la Fundació ha comparat amb els resultats de l’edició del 2003 i que ha recollit al document “Equitat i resultats educatius a Catalunya. Una mirada a partir de PISA 2012”, el qual qüestiona les anàlisis polítiques i mediàtiques sobre PISA que tendeixen a situar el sistema educatiu català com a mediocre en resultats però equitatiu en la seva distribució.

En canvi, l’estudi de la Fundació Bofill destaca que el que distingeix Catalunya de països de l’entorn no són tant els resultats (semblants, per exemple, als de Regne Unit o França, i globalment similars als obtinguts el 2003) com les desigualtats educatives (de classe social, origen immigrat o gènere).

El director de l'estudi, Xavier Bonal, ha remarcat que aquells països europeus que més han treballat per reduir les desigualtats socials presents al seu sistema educatiu també han estat els que més han millorat el rendiment escolar.

Com a resposta, el Departament d’Ensenyament ha opinat a través d’un comunicat que el pla Ofensiva de país a favor de l'èxit escolar (endegat el maig del 2013 per reduir el fracàs escolar a Catalunya) “és el millor instrument per millorar l'equitat”. “Si es supera la desigualtat acadèmica, es pot garantir que un nombre més elevat d’alumnes continuï estudiant i, per tant, es garanteixi l’equitat”, apunten des de la conselleria.

Més concretament, Ensenyament ha subratllat que aquest pla inclou diferents mesures i iniciatives a favor de l’equitat, la integració i la immigració, com són les aules d’acollida, el Suport Escolar Personalitzat (SEP) a primària, el Programa Intensiu de Millora (PIM) a secundària, l’acompanyament derivat de les auditories pedagògiques que es duen a terme en alguns centres o els plans individualitzats.

Sobre l’estudi de la Fundació Bofill, la conselleria assevera que “per poder extreure conclusions d’una comparativa calen realitats comparables” i que “no es pot identificar PISA amb el sistema educatiu, perquè mesura uns indicadors de rendiments afectats per l’origen de cultura de l’alumne”. A aquest respecte, Ensenyament destaca que “el 2003 a Catalunya hi havia una immigració del 5,4% i l’any 2013, del 13,07%”. En tot cas, l’estudi de la Fundació Bofill conclou que no hi ha relació entre la proporció d’alumnat d’origen immigrat i els resultats de PISA en matemàtiques.



Fonts: ARA, ACN, Generalitat

FEU EL VOSTRE COMENTARI


Aquest comentari quedarà pendent d'aprovació per part de l'administrador del web.

Nom Títol Comentari Comprovació Escriu l'any actual, amb 4 xifres D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.

Cr. Viladomat, 174, 08015 BARCELONA Tel: + 34 93 412 14 37 Fax : + 34 93 318 04 45 - www.accac.cat - [email protected]
Edició: