La partida destinada a finançar les escoles bressol, que l’any passat era de 45 milions d’euros, ha estat eliminada del projecte de pressupostos de la Generalitat per al 2015,
segons ha revelat el diari El País.
Des del Departament d’Ensenyament han explicat al rotatiu que la mesura es deu a que el finançament de les llars d'infants correspondrà ara a les diputacions. La consellera d'Educació, Irene Rigau, ja fa tres anys que apunta la necessitat de prioritzar la despesa del seu departament. En aquest sentit, des de la passada legislatura ha posat èmfasi a l'ensenyament obligatori i ha anat reduint progressivament el finançament de les escoles bressol, que no són una etapa d’obligada escolarització.
Segons la normativa, les xarxes d'escoles bressol municipals, que pertanyen als ajuntaments, s'haurien de finançar a parts iguals entre la Generalitat, ajuntaments i famílies. Però, a partir del 2011, Ensenyament (que havia de pagar 1.800 euros anuals per plaça) va decidir reduir la seva aportació de forma progressiva fins als 875 euros actuals. Per compensar-ho, els ajuntaments van haver d'injectar més diners i també van augmentar notablement les quotes que paguen les famílies.
Més enllà de la partida de les escoles bressol, el projecte de pressupostos presentat al Parlament també contempla una caiguda del 41% de la inversió destinada a escoles de música, dansa i conservatoris, que serà de 8,9 milions d'euros. En canvi, una partida que tornarà a créixer és la destinada als concerts educatius, que augmenta un 17%.
L'educació preescolar de qualitat podria prevenir el fracàs escolar en etapes posteriors
Aquests pressupostos s’han donat a conèixer la mateixa setmana en què
un estudi de l'Obra Social la Caixa ha revelat que l'educació infantil és "decisiva" per prevenir el fracàs escolar i que té uns efectes més clars en entorns desafavorits. Els autors de l'informe asseguren que les famílies amb pocs recursos no inverteixen tant temps en activitats amb contingut pedagògic i, per tant, l'assistència a l'escola infantil els és el doble de beneficiosa que per als fills de pares amb educació universitària.
L'estudi també conclou que, en etapes posteriors, el sistema educatiu a l'estat espanyol no redueix les desigualtats però tampoc no les incrementa. Es considera que només el 20% del rendiment escolar a primària i secundària està relacionat amb el centre on s'estudia, un percentatge molt més baix que en altres països de l'OCDE. Les diferències de resultats en funció de la titularitat del centre no són rellevants, però sí que ho és la diferència de notes que comporta anar a una escola amb alumnat amb pocs recursos o amb alumnat privilegiat, xifrada en un 13% tant a primària com a secundària.
Fonts:
el diari de l’educació,
Social.cat,
ARA