El Ple del Parlament de Catalunya ha aprovat una moció [
descarregar en word] de reconeixement i mesures de l’educació en el lleure, amb un especial èmfasi en l’associacionisme educatiu. La iniciativa partia d’una interpel·lació al Govern presentada per ERC i ha incorporat una part significativa de les esmenes proposades conjuntament per part de Minyons Escoltes i Guies de Catalunya, Esplais Catalans, Escoltes Catalans, Casals de Joves de Catalunya i Acció Escolta, que van tenir el suport del Consell Nacional de la Joventut de Catalunya.
La moció aprovada defineix l’associacionisme educatiu com el conjunt d’agrupaments escoltes, esplais i casals de joves de base associativa i voluntària i en reconeix l'especificitat dins el conjunt de l’educació en el lleure. Alguns dels punts més importants de la moció són:
- Promoure l’accés i l’obertura dels equipaments públics i de les instal·lacions de titularitat municipal a les entitats, així com la cessió de locals d’equipaments municipals a l’associacionisme educatiu, i la signatura de convenis que en garanteixin l’estabilitat.
- Garantir la continuïtat dels models de formació dels moviments associatius, implantar les mesures necessàries per homologar-los amb els nous certificats de professionalitat i les qualificacions professionals i estudiar un model d’homologació en què una part significativa sigui homologada a partir de l’experiència voluntària i continuada en l’associacionisme educatiu, complementàriament a la formació.
- Mantenir el suport econòmic dels convenis de la Generalitat amb l’associacionisme educatiu i recuperar tan aviat com sigui possible els convenis pluriennals, així com l'aplicació per l'associacionisme educatiu d'un conjunt de mesures de simplificació i sistematització en relació al finançament de les entitats, actualment pendent de desenvolupament per part del Govern.
- Reconèixer i defensar l’associacionisme juvenil en general i dissenyar conjuntament amb aquest estratègies per promoure la cultura participativa i d’intervenció en els afers públics per part dels joves, l’impuls de l’associacionisme juvenil i la formació de professorat en matèria de participació, entre d’altres.
Tot i això, la iniciativa no va poder incorporar altres demandes, que les entitats i diferents grups parlamentaris s’han emplaçat a seguir treballant properament, com:
- El foment de plans de dinamització de l’associacionisme educatiu en l’àmbit local.
- Identificar els àmbits territorials amb una participació dels infants en l'associacionisme educatiu més feble i planificar mesures clares de promoció de l’associacionisme educatiu en aquestes zones conjuntament amb les entitats.
- Establir un sistema públic global d’ajuts, bonificacions i exempcions per als infants amb més dificultats econòmiques, gestionat i coordinat per la Generalitat, i especificar els criteris socials i econòmics prioritaris per aquests ajuts.
- La recuperació de convenis interdepartamentals entre la Generalitat de Catalunya i l’associacionisme educatiu.
- Adaptar els mecanismes i dates de les justificacions de subvencions a l’associacionisme educatiu a la realitat associativa i a una millora de la transparència, a partir d’un diàleg amb les entitats.
- Promoure i enfortir els grups i casals de joves, entesos com a projectes associatius, democràtics, autogestionats i liderats per joves i evitar anomenar “casals de joves” a equipaments i espais municipals que no estiguin liderats per l’associacionisme juvenil.
- Una major singularització de l’associacionisme educatiu en el marc de l’educació en el lleure en diferents mesures contingudes a la moció i, en general, en la política pública de les administracions catalanes.
- Altres mesures més concretes de foment i suport a l’associacionisme educatiu per promoure’n el creixement i consolidació arreu del país.
Font:
Consell Nacional de la Joventut de Catalunya