Ús de cookies
e-colònies.cat utilitza cookies pròpies i de tercers per millorar l'experiència d'usuari, mostrar publicitat adaptada als vostres interessos i recollir dades amb l'objectiu d'analitzar l'audiència amb eines genèriques. Si continueu navegant pel web, entendrem que accepteu la nostra política de cookies
Predicció meteorològica
Actualitzat el 25/11/2014

Un projecte definirà les competències digitals requerides als docents

Es treballarà la possibilitat d’incorporar-les en la formació inicial dels mestres i s’establiran mecanismes perquè la plantilla actual pugui acreditar-les o bé, si cal, rebre la formació corresponent.

El domini de les tecnologies digitals és un requisit important per al futur professional de l’alumnat, de manera que els centres educatius han de planificar com utilitzar tot el potencial de les tecnologies de la informació i la comunicació (TIC) per aconseguir la competència digital dels educands i l’adquisició de nous i millors aprenentatges. En aquest sentit, el professorat esdevé un col·lectiu clau, que ha d’acreditar tant el coneixement instrumental de les eines TIC com el domini metodològic per al seu ús en educació, és a dir, les competències en tecnologies per a l’aprenentatge i el coneixement (TAC).

És amb aquest objectiu que el Govern ha aprovat el Projecte Interdepartamental de Competència Digital Docent (PICDD), que previsiblement s’allargarà fins al 31 de desembre del 2015. El PICDD identificarà les competències digitals que ha de tenir el professorat no universitari de Catalunya i establirà el procediment perquè els docents les puguin adquirir i acreditar.

Professors i mestres hauran d’estar capacitats, per exemple, per utilitzar dispositius digitals a l’aula; dissenyar i programar activitats d’aprenentatge amb suport tecnològic, o avaluar la competència digital de l’alumnat. Pel que fa a l’adquisició d’aquestes competències, es treballarà la possibilitat d’incorporar-les en la formació inicial dels docents i, sobre la seva acreditació, s’establiran mecanismes perquè la plantilla actual pugui demostrar els seus coneixements i, si és necessari, rebre la formació corresponent.

El PICDD estarà coordinat pel Departament d’Ensenyament i el gestionarà un grup de treball integrat per 2 representants d’aquesta conselleria, 2 del Departament d’Empresa i Ocupació, 2 del Departament d’Economia i Coneixement i 1 de cadascuna de les universitats catalanes, per poder analitzar el seu paper en els graus universitaris.

Un projecte d’acord amb l’Estatut i les recomanacions d’Europa

El projecte s’emmarca en l’Estatut d’autonomia de Catalunya, que disposa que els poders públics han de facilitar el coneixement de la societat de la informació i han d'impulsar l'accés a la comunicació i a les TIC. També s’engloba dins la Llei d’educació de Catalunya, que fixa les competències digitals com un dels principis rectors del sistema educatiu, i preveu incloure-les als currículums de les diferents etapes educatives. La mateixa llei estableix que el coneixement de l’ús de les TIC és una de les funcions de mestres i professors, que les han de dominar com a eina metodològica.

El PICDD segueix, a més, la Recomanació 2006/962/CE del Parlament Europeu i del Consell, que estableix la competència digital com a competència clau en l’aprenentatge permanent; i, de la mateixa manera, s’inclou en l’Agenda Digital per a Europa 2020, que entre els seus objectius persegueix la millora de les competències digitals.

L’any 2011, la UNESCO ja va avisar que no és suficient que els professors posseeixin competències TIC i siguin capaços d’ensenyar-les als seus alumnes, sinó que també han de dominar els instruments digitals per ajudar els alumnes a adquirir les competències necessàries per esdevenir ciutadans autònoms, integrats a la societat actual i amb capacitat de continuar aprenent al llarg de la vida.

El novembre de l’any 2013, el Departament d’Ensenyament va publicar els documents d’identificació i desplegament de les competències bàsiques de l’àmbit digital que l’alumnat ha d'assolir en les etapes obligatòries de l’ensenyament.


FEU EL VOSTRE COMENTARI


Aquest comentari quedarà pendent d'aprovació per part de l'administrador del web.

Nom Títol Comentari Comprovació Escriu l'any actual, amb 4 xifres D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.

Cr. Viladomat, 174, 08015 BARCELONA Tel: + 34 93 412 14 37 Fax : + 34 93 318 04 45 - www.accac.cat - [email protected]
Edició: