Ús de cookies
e-colònies.cat utilitza cookies pròpies i de tercers per millorar l'experiència d'usuari, mostrar publicitat adaptada als vostres interessos i recollir dades amb l'objectiu d'analitzar l'audiència amb eines genèriques. Si continueu navegant pel web, entendrem que accepteu la nostra política de cookies
Predicció meteorològica
Actualitzat el 06/11/2014

Proposen la creació d’una agència de promoció econòmica del Pirineu

El grup de treball sobre la Llei d’alta muntanya (1983) constata l’obsolescència de la norma, però remarca la necessitat de polítiques específiques per a les comarques de muntanya.

Fixar població mitjançant l’estímul de l’economia és l'objectiu principal de les polítiques específiques que el grup de treball sobre la Llei d’alta muntanya ha reclamat per a 10 comarques catalanes: Val d’Aran, Alta Ribagorça, Pallars Jussà, Pallar Sobirà, Alt Urgell, Cerdanya, Solsonès, Berguedà, Ripollès i Garrotxa.

La norma, que data del 1983, va partir de la base que l'àrea de muntanya no havia assolit el mateix grau de desenvolupament econòmic de la resta de Catalunya i que requeria d’un esforç addicional per part de les administracions, per tal de dotar-la d’infraestructura i equipament.

Trenta anys després, l’any 2011, el Consell General de Muntanya va encarregar al Departament de Territori i Sostenibilitat engegar el procés de revisió de la Llei, pel qual es va crear el grup de treball que ara ha presentat les seves conclusions. Aquest grup, de caràcter tècnic, està integrat per professionals, tant del Departament com del territori, involucrats en les àrees de desenvolupament rural, turisme, medi natural, telecomunicacions, estacions d’esquí i d’altres àrees estratègiques en l’economia pirinenca.

Crear un observatori i una agència de promoció econòmica


Com a premissa bàsica, el grup de treball ha constatat l’obsolescència de la Llei; però, alhora, ha subratllat la necessitat d’impulsar estratègies i instruments que continuïn contribuint al desenvolupament de les comarques muntanyenques. Per dur a terme aquestes accions, segons els tècnics, seria útil però no imprescindible l’empara d’una llei.

En tot cas, el grup conclou que els objectius de la política de muntanya han de ser diferents als de la norma del 1983, que estava centrada en les infraestructures viàries, l’obra pública i els equipaments. Ara, en canvi, els experts consideren prioritari fomentar la implantació d’empreses i projectes econòmics viables que afavoreixin el creixement demogràfic i la fixació de residents permanents.

Per a la nova etapa, s’aposta per concentrar l’esforç en projectes que es considerin estratègics i treballar mitjançant programes integrats, amb la participació de tots els actors concernits, que tinguin capacitat tractora de l’economia, objectius concrets, actors identificats i terminis definits.

Igualment, es considera necessària la creació d’un observatori que vetlli perquè els instruments i el conjunt de les polítiques públiques s’ajustin a l’especificitat de les comarques de muntanya, així com per aprofundir en les oportunitats de la cooperació transfronterera.

Per poder implantar aquests programes, els integrants del grup de treball han remarcat la necessitat de dotar-se d’un nou model organitzatiu que actuï de ròtula entre el Govern de la Generalitat i un territori més organitzat. En concret, els experts han proposat la creació d’una agència de promoció econòmica del Pirineu, amb tècnics de totes les comarques de muntanya, que funcioni amb un contracte programa. Segons el grup de treball, la funció d’aquesta agència seria concertar els programes, coordinar les estratègies comarcals, impulsar la internacionalització i liderar els projectes clau.

Foto: Xavier Capdevila

FEU EL VOSTRE COMENTARI


Aquest comentari quedarà pendent d'aprovació per part de l'administrador del web.

Nom Títol Comentari Comprovació Escriu l'any actual, amb 4 xifres D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.

Cr. Viladomat, 174, 08015 BARCELONA Tel: + 34 93 412 14 37 Fax : + 34 93 318 04 45 - www.accac.cat - [email protected]
Edició: