Ús de cookies
e-colònies.cat utilitza cookies pròpies i de tercers per millorar l'experiència d'usuari, mostrar publicitat adaptada als vostres interessos i recollir dades amb l'objectiu d'analitzar l'audiència amb eines genèriques. Si continueu navegant pel web, entendrem que accepteu la nostra política de cookies
Predicció meteorològica
Actualitzat el 09/09/2014

Més rendiment però també més atur entre els estudiants universitaris

El dia següent a la inauguració del nou curs universitari, l'informe 'Panorama de l'Educació 2014' revela que la taxa d'atur entre els universitaris espanyols triplica la mitjana de l’OCDE.

El rendiment acadèmic al conjunt de les universitats públiques de Catalunya ha pujat 8 punts des del 2008; en concret, ha passat del 69,5% entre 2004-2008 al 77% entre 2009-2012. Així ho ha recalcat el conseller d'Economia i Coneixement, Andreu Mas-Colell, en la inauguració del curs universitari 2014-2015, celebrat el 8 de setembre a la Universitat de Lleida.

Segons Mas-Colell, l’augment del rendiment es deu als ''canvis metodològics'' de l'entrada a l'Espai Europeu d'Ensenyament Superior (EEES) i a les modificacions de les polítiques de preus i beques. Aquests canvis han incrementat els costos per a les repeticions i, en opinió del conseller, això ha fet que el nombre de crèdits matriculats s'ajustin a les expectatives d'aprovar dels estudiants.

D’altra banda, en la inauguració del curs, el titular d’Economia ha recordat que els estudiants només paguen el 20% dels costos de matriculació i que un 42% d’aquests alumnes reben algun tipus d'ajut per als estudis.

El dia següent a la inauguració del nou curs universitari, l'informe de l’OCDE 'Panorama de l'Educació 2014' ha revelat que la taxa d'atur entre els espanyols amb estudis superiors (FP de Grau Superior, diplomatura, llicenciatura, grau, màster o doctorat) és del 14% i, per tant, triplica la taxa mitjana dels estudiants de l'OCDE, que és del 5%.

D'acord amb les conclusions de la recerca, a Espanya tenir estudis superiors no suposa una garantia de lloc de treball i tampoc no redueix el risc de desocupació tant com en altres països, sinó “només” en un 55% respecte al 63% de mitjana de l'OCDE.



En la presentació de l’informe, la secretària d'Estat d'Educació, Montserrat Gomendio, ha explicat que, tot i que tant a l'OCDE com a la UE i Espanya com més nivell de formació menys nivell de desocupació, "el problema és que al nostre país la protecció a què contribueix un nivell de formació més alt és comparativament més baix" que la d'altres països. Per exemple, a l'OCDE el nivell de desocupació de les persones sense superar l'ESO és del 13,6% i a Espanya és del 30%; i en l'educació terciària la diferència es triplica.

La secretària d'Estat ha argumentat que la crisi "òbviament" implica nivells de desocupació més alts, però que l'explicació passa perquè les competències bàsiques en lectura i matemàtiques que els estudiants obtenen són "molt petites" respecte a altres països. “A mesura que augmentem els nivells educatius, no aconseguim incrementar en la mateixa mesura els coneixements respecte a la resta de països”, ha justificat la secretària d’Estat.

L’informe de l'OCDE també assenyala que els estudiants espanyols triguen més a acabar els seus estudis i que, en el cas dels universitaris, obtenen la seva primera titulació amb 26,9 anys davant els 24 anys amb què acaben, per exemple, els universitaris del Regne Unit.

Finalment, el responsable de l'estudi de l'OCDE, Dirk Van Damme, ha apuntat que els alts salaris dels professors espanyols deixen poc marge per a "altres iniciatives" i infraestructures, de manera que “posen en perill” la millora del sistema educatiu. “Sé que és un tema molt sensible des del punt de vista polític. I ens encarreguem de calcular els salaris de forma molt seriosa, en comparació amb altres professions -va començar Van Damme-. El salari relatiu dels professors és més alt que altres treballadors amb nivells d’estudis semblants, i estan entre els més alts de l’OCDE. Però hi ha un creixement molt modest amb el passar del temps”. Això suposa, per aquest especialista, “pocs incentius per seguir dins de la professió” i escasses possibilitats de premiar “ser un bon professor”.

Gomendio va matisar: “El problema no és que els sous siguin elevats sinó que és una cursa molt plana, en la qual hi ha poca diferència entre els ingressos mínims i màxims”.

Fonts: ACNEl Periódico i el diario.es

Navega per les etiquetes

aturrendiment acadèmicuniversitatOCDE

FEU EL VOSTRE COMENTARI


Aquest comentari quedarà pendent d'aprovació per part de l'administrador del web.

Nom Títol Comentari Comprovació Escriu l'any actual, amb 4 xifres D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.

Cr. Viladomat, 174, 08015 BARCELONA Tel: + 34 93 412 14 37 Fax : + 34 93 318 04 45 - www.accac.cat - [email protected]
Edició: