Ús de cookies
e-colònies.cat utilitza cookies pròpies i de tercers per millorar l'experiència d'usuari, mostrar publicitat adaptada als vostres interessos i recollir dades amb l'objectiu d'analitzar l'audiència amb eines genèriques. Si continueu navegant pel web, entendrem que accepteu la nostra política de cookies
Predicció meteorològica
Actualitzat el 02/09/2014

Com triar les millors extraescolars

Xinès, taekwondo, solfeig, patinatge… L’horari d’una criatura s’allarga, sovint, més enllà de quan acaba el de l’escola. Quan comença el curs arriba l’hora de triar extraescolars; però quins aspectes cal tenir en compte?

Les activitats extraescolars eduquen, diverteixen, socialitzen i ajuden els infants i joves a conèixer nous interessos i habilitats. En algunes ocasions, aquestes propostes complementen l’aprenentatge reglat, però també n'hi ha que alleugereixen el dia i donen temps als més petits d’esbargir-se i desconnectar. A l'hora de triar-les, sorgeixen preguntes del tipus: per què són importants?, com escollir-les de forma adequada?, com establir-ne un horari equilibrat? Ens proposem respondre-les tot seguit.

Beneficis de les activitats extraescolars

En línies generals, aquest tipus d'activitats tenen beneficis tant individuals com col·lectius, i són una bona oportunitat per reforçar la conciliació d'horaris entre pares i fills.
  • Afavoreixen el creixement personal perquè els infants reforcen l’autonomia i la responsabilitat. A través d’activitats lúdiques, coneixen millor les seves pròpies característiques i maduren intel·lectualment.
  • Proporcionen habilitats socials. Se sap que els humans vivim dos processos de socialització, és a dir, d’adaptació a l’entorn social i cultural que ens envolta. Durant la primera etapa, adquirim la llengua, els costums i tot allò que configura la capacitat d’entendre i comprendre les persones; mentre que, durant la socialització secundària, que comença als sis o set anys, interioritzem normes concretes de l’entorn social. És aquest segon procés el que es treballa millor a partir de l’educació en el lleure. 
  • Contribueixen a la conciliació entre la vida laboral i familiar dels adults. Tant les activitats que es fan durant el migdia com les que es desenvolupen durant la tarda ajuden les famílies a compaginar la feina amb l’educació dels fills.
Quins tipus d'extraescolars existeixen?
  • Lleure educatiu: Són activitats que organitzen les associacions d’educació en el lleure (casals, esplais i agrupaments escoltes). El seu projecte educatiu de transformació social promou, de manera explícita, el compromís, l’arrelament al territori, la socialització i la transmissió de valors. Són una bona ocasió perquè infants i joves coneguin gent nova i diferents maneres de fer, de viure, de pensar... Els ajuden a desenvolupar-se i, amb elles, aprenen a conviure.
  • Esports: Són propostes que milloren la coordinació, la psicomotricitat, l’agilitat i la flexibilitat; a més, contribueixen al benestar físic i emocional, i prevenen malalties com ara l’obesitat o la diabetis. 
  • Idiomes: Aquest tipus d'activitat pot servir perquè els infants millorin els idiomes que estudien a l’escola o bé perquè n'aprenguin algun d’addicional. Durant els cinc primers anys de vida, els nens i nenes assimilen les llengües amb molta més facilitat. 
  • Art: Propostes com ara la música, la pintura, el teatre o la dansa potencien la imaginació i la creativitat i permeten posar en pràctica les habilitats manuals de l’infant i la seva capacitat psicomotriu.
  • Reforç escolar: Aquestes activitats serveixen per consolidar o reforçar els coneixements adquirits durant l’horari escolar. Convé que siguin de caràcter més lúdic, perquè els nens tinguin la sensació de desconnectar de les activitats habituals de l’escola.
Com realitzar la tria?

Un cop contrastats els beneficis de les activitats extraescolars, i els diferents tipus de propostes disponibles, arriba el moment d'escollir quina activitat realitzarà l'infant o jove. A continuació detallem algunes recomanacions per triar amb encert les activitats extraescolars de la canalla:
  1. Han de ser consensuades entre pares i fills. Una bona manera d’encertar-ho és preguntar directament a l'infant o jove les seves preferències.
  2. Han de tenir un esperit lúdic, i no respondre a un prejudici com ara “al nen li cal fer més esport, o més anglès”. En tot cas, sí que cal valorar les necessitats dels infants; i l’opinió dels professors, en aquest sentit, pot ser molt valuosa. Una recomanació és combinar diferents tipus d’activitats: d'una banda, propostes esportives i d’oci i, d'altra banda, propostes més acadèmiques.
  3. No han de ser una projecció del que els pares voldrien saber i no saben. Al nen li ha d’agradar fer-les. El seu caràcter i les seves habilitats poden servir de referència.
  4. Es poden plantejar per regular les agendes entre pares i fills, però no es tracta de carregar els horaris de les criatures. Les activitats extraescolars no haurien de superar les 3-4 hores setmanals. 
  5. No han de substituir el temps que el nen hauria de passar amb la família. Cal tenir en compte que les activitats extraescolars poden fer-se a la tarda, a l’hora de dinar, els caps de setmana i durant les vacances.
  6. S’ha de tenir temps per a tot: per anar al parc a jugar amb els gronxadors, per fer els deures, per estar amb la família i per ser a casa amb les pròpies joguines.
  7. Són recomanables les que agrupen pares i fills.



Font: Ara

Potser t'interessa: Posada a punt per a la tornada a classeEs busca: la conciliació del temps laboral i personal

Navega per les etiquetes

infànciaextraescolarsescolafamílies

FEU EL VOSTRE COMENTARI


Aquest comentari quedarà pendent d'aprovació per part de l'administrador del web.

Nom Títol Comentari Comprovació Escriu l'any actual, amb 4 xifres D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.

Cr. Viladomat, 174, 08015 BARCELONA Tel: + 34 93 412 14 37 Fax : + 34 93 318 04 45 - www.accac.cat - [email protected]
Edició: