Ús de cookies
e-colònies.cat utilitza cookies pròpies i de tercers per millorar l'experiència d'usuari, mostrar publicitat adaptada als vostres interessos i recollir dades amb l'objectiu d'analitzar l'audiència amb eines genèriques. Si continueu navegant pel web, entendrem que accepteu la nostra política de cookies
Predicció meteorològica
Actualitzat el 02/10/2013

Camí escolar, espai amic

L’accés d’anada i tornada de l’escola a casa fent del carrer un entorn segur, acollidor i formatiu; és una via de circulació preferent senyalitzada, escollida entre els recorreguts més utilitzats pels alumnes.
El disseny dels carrers, les voreres, la senyalització, són elements que tenen un important paper en la gestió de la seguretat viària. Des d’un punt de vista de mobilitat delimitem les zones d’estudi, s'identifiquen tots els elements de la xarxa viària, es fa el reconeixement territorial i la catalogació dels elements urbanístics i de mobiliari urbà que puguin representar un perill per a vianants i conductors. En definitiva, s'actua a l’espai públic guanyant espai per a les persones.

El Camí Escolar és un projecte per la formació i l’educació en valors des de l’autonomia, la solidaritat i la bona convivència; un itinerari senyalitzat que facilita que els infants vagin i tornin a peu a l’escola de manera segura. Ha de ser reconegut per aquells que l’utilitzen però també per la resta de ciutadans que en fan ús. Des d’un punt de vista de mobilitat, es millora la cohesió social del barri i la recuperació de l’espai públic per a tothom. La prioritat són tots els vianants i l’aplicació de mesures que garanteixin la seguretat viària, redueixin l’accidentalitat i fomentin el respecte entre els usuaris de tots els modes de desplaçament.

En col·laboració amb la societat civil, la comunitat educativa i l’administració, l’estratègia de mobilitat contempla la intervenció en el territori i la gestió en matèria d’ordenació viària, regulació de trànsit i senyalització. La ciutat o poble és el millor escenari per sensibilitzar la ciutadania des de la proximitat. Cada camí escolar es desenvolupa en un entorn concret que té la seva pròpia idiosincràsia. Permet treballar per a la qualitat de l’espai públic a través de mesures com la pacificació del trànsit, més transport públic, millors senyals identificatives a les zones escolars, nous semàfors, més passos per a vianants adaptats per a persones amb mobilitat reduïda, eliminació d’obstacles a les voreres...



Quins ben
eficis aporta a la ciutat la implantació dels camins escolars

- Sensibilitza la ciutadania a través del treball amb les escoles i les famílies.
- Promociona millors hàbits d’accés a l’escola.
- Es potencia el transport públic, a peu, en bicicleta per un ús més racional
del vehicle privat.
- Impulsa accions que augmentin la seguretat en els equipaments propers a les escoles garantint l’accessibilitat per a tothom.

Objectius principals del camí escolar


L'objectiu principal és el de facilitar la mobilitat autònoma, segura i sostenible dels escolars a partir dels 8 anys. Això vol dir que la noia o el noi van sols pel carrer o amb companys de diferents edats per l'itinerari que té les condicions de més seguretat i a peu.

D'aquest objectiu en deriven altres individualitzats, com ara:
- Millorar el coneixement del barri.
- Millorar la capacitat d'orientació.
- Identificar les situacions de perill.
- Triar els recorreguts més segurs i agradables.
- Formular propostes de millora i participar-ne en l'execució, si s'escau.
- Incrementar la capacitat d'adaptació a situacions noves.
- Aprendre comportaments nous adequats a les circumstàncies reals.
- Assolir hàbits més saludables per a ell o ella i més sostenibles per a la ciutat.
- Altres, específics de cada projecte.

A banda, es pretén corresponsabilitzar la comunitat com a agent educatiu, començant pels agents més significatius o amb més responsabilitat educativa en la consecució d'aquest fi; es concreta a grans trets en els punts següents:
- Articular mecanismes de coordinació amb el professorat perquè els objectius del camí escolar es puguin incorporar en les àrees curriculars i compartir les actuacions amb les famílies, perquè puguin mantenir i complementar els mateixos objectius també en el temps educatiu "fora de l'escola" (es compta amb el suport de professionals externs, si s'escau).
- Donar eines i suport a les mares i els pares més implicats en el projecte per facilitar la seva tasca de representació dins de l'AMPA i per mantenir la coordinació, la informació i la sensibilització a totes les famílies de l'escola respecte d'aquest tema.
- Afavorir la participació d'altres agents socials interessats en aquesta finalitat. La col·laboració es concreta de manera diferent a cada projecte, depenent de les característiques del barri i del seu teixit social.

Com neix un projecte d'aquestes característiques

L'impuls i la iniciativa d'un camí escolar nou parteixen del territori, sovint de la mateixa escola o de l'AMPA o d'ambdues, però, per tal de portar-ho a terme, cal tenir en compte la capacitat de compromís i de participació dels agents principals, tant en el disseny com en la implementació del projecte.

Els agents més significatius en un camí escolar


- Els nois i les noies escolars són els actors actius que esdevenen veritables protagonistes del projecte. A la ciutat de Barcelona, per exemple, es dóna prioritat als alumnes de tercer, quart, cinquè i sisè d'educació primària. Actualment, també està treballant experimentalment amb els alumnes de cursos inferiors a tercer com a futurs participants i amb els alumnes de cursos superiors a sisè com a col·laboradors "naturals" que acompanyen als nois i noies que s'inicien en l'aventura d'anar a l'escola i pel barri, sols i a peu.

- El professorat de l'escola i en particular els tutors i les tutores sempre amb el suport de professionals externs, si s'escau. És important i desitjable la col·laboració de tota la comunitat educativa, incloent-hi el personal no docent i els monitors de migdia, entre d'altres.

- Les AMPA i les famílies encara que no participin a les AMPA (pares, avis, cangurs, etc.) són una peça clau per a la consecució dels objectius.

- Les associacions del barri (de veïns, comerciants, gent gran activa, associacions o entitats) com a expressió organitzada de la comunitat, poden esdevenir col·laboradors fonamentals.

- L'Administració municipal, l'Àrea de Prevenció, Seguretat i Mobilitat. Cal destacar també la oordinació amb el servei d'Educació Viària de la Guàrdia Urbana o polici municipal, que té com a responsabilitat treballar conjuntament amb l'escola que ho demani, la prevenció de conductes de risc com a vianant , passatger i conductor de bicicleta.

Cada agent té el seu paper dins del projecte. El paper de l'Administració municipal, en el seu conjunt, és col·laborar en tot el procés i dur a terme de manera coordinada les diferents accions que facin viable el projecte.

Com es dissenya un camí escolar?


El procés estàndard d'un projecte de camí escolar respon a les fases següents:

1. Avaluació inicial/diagnòstic:
Per conèixer l'itinerari actual que cada nen o nena segueix per anar a l'escola, el grau d'autonomia amb què ho fan, el mitjà de transport que fan servir, la percepció que tenen del recorregut, les dificultats que s'hi troben, la dimensió dels problemes o disfuncions, entre d'altres. Sovint aquesta tasca s'encarrega a una empresa externa, però requereix la implicació de pares/mares, professorat i alumnes per passar l'enquesta del camí escolar i per fer les entrevistes, el treball de camp -imprescindibles per conèixer la situació concreta de cada entorn escolar-, l'anàlisi de la informació i les propostes de millora que cal realitzar. Aquesta fase de diagnòstic es recull en un informe de centre i serveix de referència per a les actuacions posteriors que cal portar a terme.

2. Disseny del projecte específic i "acordat" de cada centre escolar (o de barri): Si partim de l'informe diagnòstic, es configura el pla d'acció en coherència amb allò que s'ha identificat, prioritzant les accions en funció dels criteris tècnics i el pressupost disponible. Tanmateix, s'acorden les accions pedagògiques i de participació que es desenvoluparan durant el curs; òbviament, cada centre té la seva especificitat, però, en tot cas, es recolliran accions adreçades als nens i les nenes, al professorat, als pares i les mares i a la comunitat-barri-ciutat.

3. Implementació dels projectes: Cada projecte, cada activitat tenen la seva pròpia dinàmica i recau més en uns agents o altres.

4. Avaluació: L'avaluació de cada projecte es va realitzant de manera continuada amb la periodicitat que s'acorda amb cada centre escolar. L'avaluació del projecte global de ciutat és compartida amb tots els tècnics i les tècniques referents del camí escolar de cada districte que es reuneixen periòdicament.

El projecte genèric de ciutat es tradueix a la pràctica en diferents formats, depenent de les característiques de l'escola, de l'AMPA, del barri, etc.

Els antecedents


El Camí Escolar actual s’inscriu dins el marc de la carta Europea dels Drets de Vianant amb la finalitat de recuperar l’harmonia entre les persones i la ciutat sense dependre del vehicle. El Camí Escolar va començar a implantar-se a diferents ciutats europees, ciutats de les regions italianes de Reggio Emilia i el Piemont, les dels Països Nòrdics, i de Luxemburg.

Font: Ajuntament de Barcelona


FEU EL VOSTRE COMENTARI


Aquest comentari quedarà pendent d'aprovació per part de l'administrador del web.

Nom Títol Comentari Comprovació Escriu l'any actual, amb 4 xifres D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.

Cr. Viladomat, 174, 08015 BARCELONA Tel: + 34 93 412 14 37 Fax : + 34 93 318 04 45 - www.accac.cat - [email protected]
Edició: