La guia ens ofereix un marc conceptual sobre la diferència entre programes i campanyes, una proposta de les seves caracteritzacions clau, divuit criteris de qualitat, setanta-vuit indicadors, un recull d'experiències, molt humor, una guia ràpida d'autoavaluació, un llistat de vocabulari i un recull bibliogràfic útil.
Hi han fet aportacions diverses persones del món associatiu de l'educació ambiental, tècnics d'administracions, equips de comunicació, edició i creatius. L'elaboració de la guia ha comptat amb el suport del
Departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat de Catalunya, en el marc del
Pla de suport al tercer sector ambiental de Catalunya 2011-2014.
Aquesta guia pretén ajudar a prendre decisions: a les administracions que decideixen quines polítiques educatives volen portar a terme, que impulsen o no determinats programes o campanyes; a les empreses de serveis d’Educació Ambiental, que han d’aplicar metodologies adequades a cada context, que han d’analitzar estratègies i facilitar noves propostes d’aprenentatge; als educadors i els formadors que, com a bons professionals, saben que han de renovar i millorar constantment la seva tasca docent. Aquesta publicació és, doncs, un a proposta concreta dels criteris i indicadors que la SCEA ha considerat més rellevants. Una guia per pensar, reflexionar i decidir.