Prop de 800 persones de tots els àmbits educatius, administració local, centres educatius, entitats, recerca de 130 municipis han participat de la Jornada Anual, que s’ha celebrat el 5 de febrer al CCCB a Barcelona. El gran propòsit que es fixa l’
Aliança Educació 360 per aquest any 2020 “és avançar cap a un nou model de política pública que fixi, com un dret real, l’ampliació d’oportunitats educatives de qualitat per a tothom, un nou model que aprofiti la proliferació de programes i el compromís dels diversos agents educatius”.
Per la
directora de l’Aliança, Fathia Benhammou, en aquest camí, és clau l’impuls d’ecosistemes d’aprenentatge local. La directora de l’Aliança, afirma que cal que tothom prengui consciència que “l’educació s’expandeix més enllà dels murs escolars i que els infants i adolescents adquireixen competències rellevants per a la vida en diferents espais i moments. Per això cal ampliar el dret educatiu més enllà de l’escola perquè tothom tingui accés a aquests aprenentatges significatius per a la vida”.
24 experiències 360 s’expliquen a la Jornada Anual
La jornada ha comptat amb la participació de 24 experiències d’arreu de Catalunya. Els seus responsables han tingut un paper important en els
espais de debat i reflexió, en els quals s’han abordat els principals reptes del treball connectat, base de l’Educació 360. Alguns dels projectes s’han presentat també en el
Mercat d’Experiències d’Educació 360, en què els assistents han triat quin projecte volen conèixer i han interactuat amb els seus responsables.
En el Mercat d’Experiències s’han presentat diferents projectes relacionats amb les següents temàtiques:
- El valor educatiu del temps de migdia.
- Nous horaris escolars per reduir les desigualtats.
- Extraescolars que reforcen el vincle família-escola.
- Planet Week: una oferta comunitària per joves.
- El programa ApS com a instrument de cohesió.
- La transformació social a través de la música.
- L’esport com a eina educativa.
L’Aliança Educació 360 aplega ja 250 ajuntaments, entitats, centres educatius, xarxes d’àmbits temàtics i territorials, associacions i col·legis professionals i grups de recerca d’universitats catalanes. A més, ha impulsat la creació de xarxes territorials a les Comarques Gironines, Terres de Lleida i Terres de l’Ebre i està treballant per la creació de la del Pirineu. A la demarcació de Barcelona, s’ha constituït la Taula de municipis de Barcelona de l’Educació 360.
L’aposta per una nova generació de polítiques públiques
Pel
director de la Fundació Bofill, Ismael Palacín, “el canvi que planteja l’Educació 360 passa per identificar quins són els instruments i programes que s’haurien de configurar per desplegar i proveir d’oportunitats educatives als infants i adolescents i fer possible una
nova generació de polítiques públiques. Aquest canvi suposa assumir que parlar d’educació i del dret a l’aprenentatge ja no és parlar només de l’escola”. Palacín afirma que “creiem absolutament necessari que tot infant tingui accés a activitats extraescolars rellevants i significatives per la seva vida, que parteixin dels seus interessos”.
Per aconseguir-ho, segons el director de la Fundació Bofill, “cal transformar la comunitat en aula que connecti diversos espais i temps educatius, reforçar el paper del territori com a espai d’oportunitats educatives. En definitiva, cal una nova generació de noves polítiques públiques que encarnin la visió del canvi educatiu i social que plantegem, a través de l’impuls d’estratègies, programes, protocols universals i alhora mesures per població més desfavorida”.
En aquest sentit, Palacín ha avançat que “properament es donaran a conèixer els resultats de recerques clau per identificar quines són les necessitats reals en l’àmbit educatiu que tenen lloc fora dels centres educatius”.
Els reptes del 2020 dels centres educatius 360
Des de la mirada dels centres educatius, la presidenta de la Federació de Moviments de Renovació Pedagògica, Pilar Gargallo, ha situat els següents grans reptes per aquest 2020. Segons Gargallo, “cal generar i estendre la concepció pedagògica de personalització educativa i no des de la individualitat, sinó des del col·lectiu, convertint els infants i joves en els protagonistes de l’aprenentatge, tot fent formació específica als professionals de l’educació”. La presidenta de la FMRP apunta com un altre dels grans propòsits d’enguany “acompanyar els centres educatius que han decidit canviar els seus horaris, en clau de territori”. Gargallo també considera necessari “acompanyar i generar coneixement al voltant del model d’Instituts Escola com a motor de canvi i de transformació pel que fa a la visió d’Educació 360”.