En la taula rodona, hi van participar Xavier Chavarria, inspector en cap de Barcelona, Àngels Cadena, directora de l’escola Mercè Rodoreda de Barcelona,Francina Martí, presidenta de l’associació de mestres Rosa Sensat, Sílvia Blanch, professora de la Universitat Autònoma de Barcelona, entre d’altres.
Els experts van destacar les millores que han aconseguit moltes escoles i instituts que ja han modificat els seus horaris per a poder donar millors respostes a les necessitats del seu alumnat.
Es poden canviar els horaris escolars?
Per què hauríem de voler canviar-los?
Hi ha centres educatius que ja fan horaris diferents?
Quins canvis han fet i quins resultats els hi estan donant?
En aquest
vídeo, podeu veure el resum de l'acte i sentir les diferents opinions que es van donar.
A Catalunya, el
debat sobre com han de ser els horaris escolars ha estat present al llarg de les últimes dècades en molts àmbits de la comunitat educativa. Darrerament, el debat sobre els temps educatius s’ha mogut entre dues posicions diferenciades; la de
mantenir la jornada partida o instaurar l’horari continu matinal. Aquesta segona opció principalment qüestionada per la dificultat de que tot l'alumnat pugui tenir les mateixes oportunitats de gaudir d'altres temps educatius fora de l'estrictament lectiu.
En el mateix sentit, l'ACCAC fa temps que preveu que
l'horari compactat també podria suposar una afectació en les activitats que comporten una extensió de l'horari matinal com són les sortides i colònies escolars. De fet, algunes de les
escoles que ja han aplicat la jornada intensiva, aprovada pel Departament d'Educació, han deixat de realitzar colònies durant el curs escolar.
Posem l’educació a l’hora! aporta punts clau a la discusió per definir uns nous horaris escolars que garanteixin:
- L’equitat i el benestar dels infants i adolescents.
- Ajustar-se a les necessitats de les famílies.
- Ser una oportunitat de millora per als docents i educadors.
- Estar al servei de l’educació integral.
Al mateix temps, treballa perquè el model sigui flexible i adaptable a les realitats educatives, socials i territorials. Amb la nova proposta, s’aconsegueixen horaris més saludables que faciliten unes extraescolars accessibles a tot l’alumnat, així com afavorir en els seus aprenentatges. A més, promou el treball en xarxa amb el territori i la coordinació entre docents i atenció a les famílies.