El
Síndic de Greuges de Catalunya ha lliurat al
Departament d'Educació un document amb propostes relacionades amb el nou decret d'admissió de l'alumnat i els protocols d'actuació contra la segregació escolar. Els objectius inclouen, per exemple,
l'ús de la reserva de places, la programació de l'oferta, la gestió de les ofertes per part dels centres públics i concertats i el control de fraus, etc. El Síndic també ha facilitat el document al Parlament de Catalunya.
Entre les
mesures proposades per a les diferents entitats que formen el
Pacte contra la segregació escolar a Catalunya, es proposa la creació d’una unitat de detecció que s'ocuparà de coordinar les actuacions relacionades amb la
detenció d’alumnes amb necessitats educatives específiques per part dels diferents serveis locals. El document també inclou un la
repartició dels alumnes més desfavorits de manera homogènia i la
protecció dels centres educatius que es consideren de màxima complexitat.
Pel que fa a les garanties per arribar a la gratuïtat total de l'escola, i d'activitats com les excursions, les colònies, els llibres de text o els xandalls per fer activitat física, el departament d’Educació va anunciar que, aquest curs, tant les escoles públiques com les concertades haurien de publicar abans de la matrícula els pagaments que suposa a les famílies escolaritzar els seus fills en aquell centre. Segons el document que es presenta, aquesta garantia es podrà aplicar amb l’aprovació dels pressupostos.
En aquest sentit, el síndic demana que el nou decret d’admissió asseguri els recursos públics per garantir que l’educació sigui gratis i per a les activitats, colònies, sortides i excursions i els serveis de menjador, que no tenen caràcter gratuït, i s’estableixin els “ajuts necessaris”. El document no concreta els ajuts ni els costos de les places concertades, que seran ocupades pels alumnes més desfavorits, els quals no podran fer-se càrrec de les quotes.
Entre la resta de propostes, també cal destacar l’increment de mesures de control de frau i l’acompanyament a les famílies en els processos d’admissió, especialment en el pas de primària a secundària.