Una
setmana de convivència intensa en una casa de colònies, 10 dies acampant al mig del bosc, 15 dies caminant per la muntanya, aquestes són experiències carregades d’autosuperació, esforç, autonomia, socialització, valors. Ara bé, considero que el més important és portar la motxilla plena d’experiències carregades de persones: de companys, amics, monitors. Uns companys que ajuden a créixer, que serveixen de mirall per aprendre, amb qui compartir vivències, amb qui jugar. I uns monitors que acompanyen, que tendeixen la mà, que serveixen de referents, que cuiden, que estimen i que, sobretot, eduquen. No podem oblidar el paper dels monitors i monitores educant els infants amb consciència, amb seny i amb responsabilitat. Aquests monitors esdevenen models a seguir per als petits, autèntics exemple de valors i comportaments.
Com a poderoses eines en aquest procés, l’educació en el lleure disposa de 5 elements que, ben combinats, donen pas a una educació integral de l’infant: el quotidià, els monitors, l’entorn, el grup d’iguals i el joc com a eina única i motivadora capaç de captivar qualsevol menut.
Les experiències en colònies, campaments, rutes o en l’
esplai no deixen indiferent a ningú. Aquells que tenen l’oportunitat de créixer i viure això, integren en el seu interior una sèrie de
valors definits, un estil de convivència i de compartir diferenciats, una manera de relacionar-se projectada des de la valoració, el respecte, l’amistat, etc.
En definitiva, aquelles persones que gaudeixen de l’educació en el lleure acostumen a fer d’ella una autèntica manera de viure.