Com a part de la seva estratègia de creació d'ocupació i de creixement, la Comissió Europea ha posat en marxa una iniciativa per tal d'impulsar el reconeixement de les capacitats i competències adquirides fora de l'escola o de la universitat. La proposta de la Comissió té per objectiu d'augmentar les oportunitats de treball i, en particular, les dels joves desocupats i les persones amb poques qualificacions formals, com els treballadors grans i poc qualificats. De la mateixa manera, pretén incrementar l'accés a l'ensenyament superior, especialment entre els estudiants més grans.
En aquesta recomanació, la Comissió insta els Estats membres a establir sistemes nacionals de validació de l'
aprenentatge no formal i informal (veure les definicions a l'apartat "Context") d'aquí a l'any 2015. Això permetrà que els ciutadans obtinguin una qualificació total o parcial sobre la base de les capacitats i les competències adquirides fora del circuit de l'ensenyament formal. Tan sols Finlàndia, França, Luxemburg i els Països Baixos disposen actualment de sistemes complets per a la validació de l'aprenentatge no formal i informal.
La proposta de la Comissió es considera una part integrant de les iniciatives de l'estratègia Europa 2020 "Agenda de noves qualificacions i treballs" i "Joventut en moviment". També complementa el
Marc Europeu de Qualificacions, que promou la validació de l'educació formal.
La proposta de la Comissió en relació al nou programa
Erasmus per a tots per al període 2014-2020 preveu el finançament de tots els sectors de l'
educació, incloses les escoles, l'aprenentatge d'adults, l'educació superior, l'educació i la formació professionals, així com l'aprenentatge no formal i informal.