Ús de cookies
e-colònies.cat utilitza cookies pròpies i de tercers per millorar l'experiència d'usuari, mostrar publicitat adaptada als vostres interessos i recollir dades amb l'objectiu d'analitzar l'audiència amb eines genèriques. Si continueu navegant pel web, entendrem que accepteu la nostra política de cookies
Predicció meteorològica
Actualitzat el 06/03/2019

Coeducar, el primer pas per a l'equitat

En els primers anys de vida, en què l’aprenentatge ve condicionat pel que la família, l'escola i altres missatges dels entorns socials inculquen, és important l’existència del model d’escola coeducativa, que adopti els mecanismes per superar el sexisme i l’androcentrisme i que potenciï un enfocament equitatiu dels continguts, dels mètodes, del llenguatge, de les relacions, de l’organització i de tota dinàmica generada en la pràctica educativa.

Cooeducar és educar oferint la mateixa igualtat d’oportunitats a nens, nenes, nois i noies, tenint en compte i respectant les diferències de sexe i valorant-les. Actualment hi ha un marc legal que aposta per la coeducació com una eina clau per acabar amb la discriminació per sexe i per a eradicar la violència de gènere.
 
Totes aquestes lleis posen l’èmfasi en l’educació. Des de la revisió dels textos i materials que es treballen a l’aula, la incorporació del saber de les dones al currículum, l’ús del llenguatge inclusiu, la inclusió de la perspectiva de gènere en l’orientació professional i educativa, la formació del professorat en igualtat, entre d’altres, fins a l’organització i adaptació del centre en la pràctica diària tenint en compte criteris d’igualtat.
 
Hi ha molts materials, recursos, entitats i associacions que ja intervenen en els centres educatius per tal de treballar la igualtat real i efectiva entre infants i joves. Però és amb l’actitud decidida del professorat apostant per la coeducació, que es començarà a canviar les actituds sexistes i els estereotips de gènere, i s’oferirà les mateixes oportunitats a nens, nenes, nois i noies.
 
Accions en els centres educatius

Ensenyament proposa diverses accions, segons les diferents etapes, en el Pla integral
• Incorporar la coeducació als plans d’acció tutorial i als plans de convivència dels centres fent front a les situacions de conflicte vinculades a comportaments i actituds de caràcter sexista i d’orientació afectivosexual.
• Afavorir relacions positives entre nenes i nens, noies i nois, potenciant la convivència i prevenint violències de gènere entre l’alumnat.
• Incorporar als continguts curriculars la perspectiva de gènere i els sabers de les dones al llarg de la història i les tasques de cura d’altri.
• Promoure la participació de professores en tasques de responsabilitat i representació del centre per fer visibles models femenins d’autoritat i poder, i també la participació i l’assumpció de responsabilitats i lideratges femenins en l’alumnat.
• Potenciar una educació afectiva i sexual que afavoreixi la construcció d’una sexualitat positiva i saludable, lliure de prejudicis, i que incideixi en la informació, les actituds i les relacions positives en l’alumnat.
• Considerar els diferents estils cognitius i ajustar la tasca docent en els diferents processos d’ensenyament i aprenentatge.
• Potenciar en els plans educatius d’entorn la igualtat d’oportunitats entre nenes i nens, noies i nois, el dret a la diferència i la perspectiva de gènere.

Educació infantil:

• Utilitzar un llenguatge visual i gràfic amb un tractament equitatiu per a ambdós sexes i lliure d’estereotips de gènere.
• Promoure els jocs simbòlics, les activitats i els racons potenciadors de valors coeducatius sense fer distinció de rols tradicionals per gèneres.
• Treballar contes amb protagonistes femenines i masculins no estereotipats, i que promoguin models d’igualtat entre gèneres.
• Distribuir equitativament tasques i funcions entre l’alumnat.
 
Educació primària:

• Promoure un ús d’un llenguatge verbal i gràfic que tracti equitativament ambdós sexes.
• Utilitzar llibres de text i materials didàctics, curriculars i informàtics que promoguin el tracte equitatiu entre homes i dones.
• Incorporar als continguts curriculars les tasques de cura envers les persones i els espais i la seva valoració.
• Promoure la participació de les professores i les nenes en tasques de responsabilitat i de representació.
 
Educació secundària:

• Utilitzar d’una manera no sexista els espais educatius del centre.
• Incorporar, en els continguts curriculars de la perspectiva de gènere, els sabers de les dones al llarg de la història i de les tasques de cura envers les persones i els espais.
• Orientar professionalment i acadèmicament sense estereotips ni discriminacions sexuals socials.
• Promoure treballs de recerca relacionats amb l’educació coeducativa i la perspectiva de gènere.
• Promoure una educació afectiva i sexual, que afavoreixi la construcció d’una sexualitat positiva i saludable.
• Gestionar positivament les situacions de conflicte vinculades a comportaments i actituds de caràcter sexista i d’orientació afectiva i sexual.

Potser t'interessa: Jocs per a créixer en equitat
 

FEU EL VOSTRE COMENTARI


Aquest comentari quedarà pendent d'aprovació per part de l'administrador del web.

Nom Títol Comentari Comprovació Escriu l'any actual, amb 4 xifres D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.

Cr. Viladomat, 174, 08015 BARCELONA Tel: + 34 93 412 14 37 Fax : + 34 93 318 04 45 - www.accac.cat - [email protected]
Edició: