Cooeducar és educar oferint la mateixa igualtat d’oportunitats a nens, nenes, nois i noies, tenint en compte i respectant les diferències de sexe i valorant-les. Actualment hi ha
un marc legal que aposta per la coeducació com una eina clau per acabar amb la discriminació per sexe i per a eradicar la violència de gènere.
Totes aquestes lleis posen l’èmfasi en l’educació. Des de la revisió dels textos i materials que es treballen a l’aula, la incorporació del saber de les dones al currículum, l’ús del llenguatge inclusiu, la inclusió de la perspectiva de gènere en l’orientació professional i educativa, la formació del professorat en igualtat, entre d’altres, fins a l’organització i adaptació del centre en la pràctica diària tenint en compte criteris d’igualtat.
Hi ha
molts materials, recursos, entitats i associacions que ja intervenen en els centres educatius per tal de treballar la igualtat real i efectiva entre infants i joves. Però és amb l’actitud decidida del professorat apostant per la coeducació, que es començarà a canviar les actituds sexistes i els estereotips de gènere, i s’oferirà les mateixes oportunitats a nens, nenes, nois i noies.
Accions en els centres educatius
Ensenyament proposa diverses accions, segons les diferents etapes, en el
Pla integral
• Incorporar la coeducació als plans d’acció tutorial i als plans de convivència dels centres fent front a les situacions de conflicte vinculades a comportaments i actituds de caràcter sexista i d’orientació afectivosexual.
• Afavorir relacions positives entre nenes i nens, noies i nois, potenciant la convivència i prevenint violències de gènere entre l’alumnat.
• Incorporar als continguts curriculars la perspectiva de gènere i els sabers de les dones al llarg de la història i les tasques de cura d’altri.
• Promoure la participació de professores en tasques de responsabilitat i representació del centre per fer visibles models femenins d’autoritat i poder, i també la participació i l’assumpció de responsabilitats i lideratges femenins en l’alumnat.
• Potenciar una educació afectiva i sexual que afavoreixi la construcció d’una sexualitat positiva i saludable, lliure de prejudicis, i que incideixi en la informació, les actituds i les relacions positives en l’alumnat.
• Considerar els diferents estils cognitius i ajustar la tasca docent en els diferents processos d’ensenyament i aprenentatge.
• Potenciar en els plans educatius d’entorn la igualtat d’oportunitats entre nenes i nens, noies i nois, el dret a la diferència i la perspectiva de gènere.
Educació infantil:
• Utilitzar un llenguatge visual i gràfic amb un tractament equitatiu per a ambdós sexes i lliure d’estereotips de gènere.
• Promoure els jocs simbòlics, les activitats i els racons potenciadors de valors coeducatius sense fer distinció de rols tradicionals per gèneres.
• Treballar contes amb protagonistes femenines i masculins no estereotipats, i que promoguin models d’igualtat entre gèneres.
• Distribuir equitativament tasques i funcions entre l’alumnat.
Educació primària:
• Promoure un ús d’un llenguatge verbal i gràfic que tracti equitativament ambdós sexes.
• Utilitzar llibres de text i materials didàctics, curriculars i informàtics que promoguin el tracte equitatiu entre homes i dones.
• Incorporar als continguts curriculars les tasques de cura envers les persones i els espais i la seva valoració.
• Promoure la participació de les professores i les nenes en tasques de responsabilitat i de representació.
Educació secundària:
• Utilitzar d’una manera no sexista els espais educatius del centre.
• Incorporar, en els continguts curriculars de la perspectiva de gènere, els sabers de les dones al llarg de la història i de les tasques de cura envers les persones i els espais.
• Orientar professionalment i acadèmicament sense estereotips ni discriminacions sexuals socials.
• Promoure treballs de recerca relacionats amb l’educació coeducativa i la perspectiva de gènere.
• Promoure una educació afectiva i sexual, que afavoreixi la construcció d’una sexualitat positiva i saludable.
• Gestionar positivament les situacions de conflicte vinculades a comportaments i actituds de caràcter sexista i d’orientació afectiva i sexual.
Potser t'interessa: Jocs per a créixer en equitat