Ús de cookies
e-colònies.cat utilitza cookies pròpies i de tercers per millorar l'experiència d'usuari, mostrar publicitat adaptada als vostres interessos i recollir dades amb l'objectiu d'analitzar l'audiència amb eines genèriques. Si continueu navegant pel web, entendrem que accepteu la nostra política de cookies
Predicció meteorològica
Txus Morata | Actualitzat el 29/10/2015

Lleure educatiu: cap a la ciutadania activa

Morata defensa "l'educació en el lleure com un bé comú" i que es garanteixi "la universalització d'accés en igualtat d'oportunitats i amb propostes orientades a l'excel·lència".

El lleure educatiu esdevé un univers ple de possibilitats on dos aspectes que mostren una especial rellevància. El primer, les contribucions que fa en la construcció d'identitats personals i socials dels infants i joves, enteses aquestes com un procés complex, múltiple, sempre en construcció i en relació amb els altres, que requereix educació i en què el lleure educatiu es configura cada vegada més com un espai substantiu per al desenvolupament de les persones.

Hi ha evidències científiques que ens mostren contribucions significatives del lleure educatiu en la construcció d'identitats: la construcció del caràcter i la personalitat des d'una perspectiva integral, el desenvolupament de les competències professionals, l'aprenentatge i la pràctica de la participació social i la construcció d'un model de ciutadania actiu i crític i el foment de cohesió social en els territoris on actua, activant lideratges socials per a la millora col·lectiva. Aquests beneficis que rep la infància expressen com el pas per aquest espai educatiu permet construir identitats personals i socials altament desenvolupades.

Davant d'aquestes contribucions també el lleure educatiu podrà plantejar-se i repensar alguns reptes i orientacions davant la societat del segle XXI. A partir dels quatre eixos recollits en l'informe Unesco Repensar l'educació. Vers un bé comú mundial, publicat el 2015, en suggerim alguns: el primer, un desenvolupament sostenible en què l'educació en drets humans esdevé quelcom necessari per al desenvolupament integral dels infants i joves. El lleure educatiu podrà aportar accions preventives, educant èticament i socialment en l'ús de les TIC, afavorint l'obertura dels espais comunitaris dins dels territoris i amb una mirada holística i integral de les persones.

Un segon repte: reafirmar una visió humanista de l'educació. Una educació i un lleure educatiu en què l'acompanyament adult, l'educació en valors i el treball en xarxa esdevindran elements configuradors d'aquesta perspectiva educativa.

En tercer lloc, incidir en el desenvolupament de polítiques educatives que facilitin una major connexió entre l'educació i el treball, desenvolupant processos de participació social i de construcció de ciutadania i establint adequadament instruments per a la qualitat eductiva.

Finalment, caldrà recontextualitzar l'educació en el lleure com un bé comú, garantint la universalització d'accés en igualtat d'oportunitats i amb propostes orientades a l'excel·lència. Un lleure educatiu, per tant, amb propostes inclusives que, a partir de la implicació de tots els agents de la comunitat, treballi des d'una responsabilitat compartida.

Article publicat al diari 'El Punt Avui' el 23/10/2015

Navega per les etiquetes

ciutadaniacolònieslleureeducaciódrets

COMENTARIS

monitor del lleure
Miriam, 01/03/2016 a les 18:34

Temps de lleure, temps d´aprenentatges, temps educatiu, ensenyar valors, respecte, confiança, gratitud, model de persona, model de societat. I educar a partir d´una activitat. D´urant el temps lliure, els infants poden gaudir d´aficions i activitats de lleure. Molt beneficiosa per als nens i nenes.

FEU EL VOSTRE COMENTARI


Aquest comentari quedarà pendent d'aprovació per part de l'administrador del web.

Nom Títol Comentari Comprovació Escriu l'any actual, amb 4 xifres D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.

Autor
Txus MorataDoctora en Pedagogia. Professora de grau d'Educació Social, directora del Màster Universitari "Models i Estratègies d'acció social i educativa a la infància i adolescència" i investigadora del Grup de recerca en Innovació i Anàlisi Social.
Cr. Viladomat, 174, 08015 BARCELONA Tel: + 34 93 412 14 37 Fax : + 34 93 318 04 45 - www.accac.cat - [email protected]
Edició: