Davant d'aquestes contribucions també el lleure educatiu podrà plantejar-se i repensar alguns reptes i orientacions davant la societat del segle XXI. A partir dels quatre eixos recollits en l'informe Unesco Repensar l'educació. Vers un bé comú mundial, publicat el 2015, en suggerim alguns: el primer, un desenvolupament sostenible en què l'educació en drets humans esdevé quelcom necessari per al desenvolupament integral dels infants i joves. El lleure educatiu podrà aportar accions preventives, educant èticament i socialment en l'ús de les TIC, afavorint l'obertura dels espais comunitaris dins dels territoris i amb una mirada holística i integral de les persones.
Un segon repte: reafirmar una visió humanista de l'educació. Una educació i un lleure educatiu en què l'acompanyament adult, l'educació en valors i el treball en xarxa esdevindran elements configuradors d'aquesta perspectiva educativa.
En tercer lloc, incidir en el desenvolupament de polítiques educatives que facilitin una major connexió entre l'educació i el treball, desenvolupant processos de participació social i de construcció de ciutadania i establint adequadament instruments per a la qualitat eductiva.
Finalment, caldrà recontextualitzar l'educació en el lleure com un bé comú, garantint la universalització d'accés en igualtat d'oportunitats i amb propostes orientades a l'excel·lència. Un lleure educatiu, per tant, amb propostes inclusives que, a partir de la implicació de tots els agents de la comunitat, treballi des d'una responsabilitat compartida.
Article publicat al diari 'El Punt Avui' el 23/10/2015