Ús de cookies
e-colònies.cat utilitza cookies pròpies i de tercers per millorar l'experiència d'usuari, mostrar publicitat adaptada als vostres interessos i recollir dades amb l'objectiu d'analitzar l'audiència amb eines genèriques. Si continueu navegant pel web, entendrem que accepteu la nostra política de cookies
Predicció meteorològica
Actualitzat el 28/01/2019

Especial: L’educació per la pau en el lleure

Amb motiu del Dia escolar de la no violència i la pau, l'e-colònies publica aquest especial sobre l'educació per la pau en el lleure ja que les activitats i els centres d’educació en el lleure són -i tradicionalment han estat- un bon espai per educar per la pau.

Educar per la pau vol dir educar per la participació, per la capacitat d’implicar-se a transformar el món envers societats menys violentes, i avançar en una cultura de pau. Durant les activitats de lleure tenim l’oportunitat d’educar per la pau quan es treballa des d’aquestes dues perspectives: Fer d’allò que és quotidià en el centre un entrenament constant en la pau i realitzar activitats que ajudin els infants i joves a entendre què és la pau i com cal construir-la, i participar en projectes i accions en pro de la pau.



Com fem educació per la pau en el lleure


En l'educació no formal es fa educació per la pau aconseguint fer d’allò què és quotidià un entrenament constant en la pau. Aquest és un treball que cal realitzar a tres nivells:

- Garantir una vivència no violenta: En general, els infants viuen immersos en l’estructura que coneixen bé i respecten. Garantir que aquesta la relació sigui democràtica i no violenta és la millor manera perquè els infants i joves aprenguin, per immersió, a actuar de la mateixa manera.

Un espai democràtic l’entenem com aquell on tothom se sent reconegut i representat, és a dir, on hi ha una organització que té en compte les necessitats de tothom, preguntant i escoltant tots els col·lectius i persones que en formen part. Un centre que estableix procediments de presa de decisions compartits i unes pautes de funcionament (normes) consensuades que, distribueix les tasques de forma equitativa i des de la corresponsabilitat de tothom. Per exempe, mostrant-se com un equip en tot moment o sabent resoldre els conflictes entre membres de l’equip de forma negociada i pacífica.

- Vetllar per una vivència de grup acollidora i comunicativa: El grup és l’espai on els infants i els joves practiquen la convivència amb els seus iguals, és a dir, on s’entrenen per relacionar-se amb altres persones dins i fora del centre, ara i en el futur.

Per això, és important garantir que el clima de grup sigui d’estima i confiança, i que els nens i nenes sàpiguen resoldre els seus conflictes des de la cooperació, l’empatia i la solidaritat. En resum, que la convivència sigui no violenta. Per exemple, acompanyant-los en el difícil aprenentatge de comunicar-se de forma empàtica o potenciant en ells la capacitat creativa de buscar solucions als problemes.

 - Cuidar la relació entre els infants i els seus educadors de referència: Si la pau és construir un tipus de relació, la relació amb l’adult de referència és una gran oportunitat perquè els infants i els joves disposin de models positius i respectuosos de relació.

Per aconeguir-ho, cal que l’equip educador tingui uns criteris clars respecte a com s’han de relacionar amb cada participant. Per exemple, sabent crear un clima en què els interlocutors se sentin còmodes per parlar o garantint una comunicació activa, efectiva i empàtica (capacitat que ens cal desenvolupar).

Realitzar activitats que ajudin el s infants i joves a entendre què és i com cal construir la pau

Les entitats d’educació en el lleure es caracteritzen perquè són un espai on infants i joves realitzen activitats i projectes educatius amb molta atenció a la seva formació com a persones i com a ciutadans. Aquesta és una bona oportunitat per aprofundir en coneixements sobre la pau i la violència, així com per treballar la capacitat d’analitzar críticament la complexitat de molts conflictes i del món en general. També permeten desenvolupar la capacitat d’implicació i responsabilització en projectes concrets i reals amb incidència en l’entorn proper, o també llunyà. Per això, aquest serà un altre aspecte des d’on farem educació per la pau a la nostra entitat.

- Fer activitats d’educació per la pau:
La metodologia utilitzada tradicionalment en l’educació en el lleure, basada en el joc, té moltes similituds amb la metodologia socioafectiva de l’educació per la pau. Tot això fa i ha fet del temps dedicat a l’educació en el lleure un temps molt adequat per a l’educació per la pau. Per exemple, podem treballar des d’activitats socioafectives, on des de l’experiència personal entenguem la necessitat de transformar les nostres actituds i comportaments o el nostre entorn o bé realitzant accions a favor de la pau.

- Participar en projectes vinculats a la pau: Una bona manera d’aprendre a construir la pau és des de la pràctica en projectes i iniciatives específiques sobre aquest tema, iniciatives impulsades per col·lectius. També podem promoure petites iniciatives sobre aquestes temàtiques des de la nostra entitat. Per exemple, podem participar en projectes vinculats a la pau i el desenvolupament, projectes de solidaritat adreçats a donar suport a contextos llunyans (agermanaments, intercanvis, etc.).

- Implicar-se en l’entorn: Totes les persones tenim necessitat de pertinença a la nostra comunitat; alhora, crear comunitat és un element clau de la construcció d’una cultura de pau. Cal formar ciutadans participatius i responsables per garantir una societat cívica i democràtica, i la millor forma de fer-ho és des de l’experiència directa i real. Així, promoure la creació de vincles entre els nostres infants i joves i la comunitat que els acull pot ser una altra forma de treballar per la pau.

D’altra banda, aprofitar l’entorn proper com a recurs educatiu facilita als nens i nenes el seu coneixement i implicació i, amb l’acompanyament de l’equip educador, els capacita per a l’anàlisi crítica d’allò que hi passa i l’elaboració de propostes per millorar-lo. En resum, els educa per una ciutadania democràtica. Per exemple, implicant-se en els problemes i debats que sorgeixin a la comunitat o bé promovent iniciatives de transformació de l’entorn i participant-hi. Alhora, les accions que s’iniciïn en l’entorn poden ser una excusa per organitzar activitats educatives complementàries.

Font: “Jocs de Pau. Caixa d’eines per educar per una cultura de pau” (Barbeito, C. Caireta, M (2008). Los libros de la Catarata, Madrid).

Navega per les etiquetes

colònieseducació en el lleurepau

FEU EL VOSTRE COMENTARI


Aquest comentari quedarà pendent d'aprovació per part de l'administrador del web.

Nom Títol Comentari Comprovació Escriu l'any actual, amb 4 xifres D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.

Cr. Viladomat, 174, 08015 BARCELONA Tel: + 34 93 412 14 37 Fax : + 34 93 318 04 45 - www.accac.cat - [email protected]
Edició: