Ús de cookies
e-colònies.cat utilitza cookies pròpies i de tercers per millorar l'experiència d'usuari, mostrar publicitat adaptada als vostres interessos i recollir dades amb l'objectiu d'analitzar l'audiència amb eines genèriques. Si continueu navegant pel web, entendrem que accepteu la nostra política de cookies
Predicció meteorològica
Actualitzat el 09/07/2015

La reducció d'embolcalls d'esmorzars i pícnics

La reducció dels embolcalls dels esmorzars i altres àpats a escoles i entitats de lleure és una manera de promoure la conscienciació, l’aprenentatge i la implicació en la prevenció de residus.

La utilització d’envasos i embalatges d’un sol ús ha experimentat un fort increment en les últimes dècades degut als canvis d’hàbits de consum i a l’oferta de productes en el mercat. Aquesta nova situació ha comportat un increment de la quantitat de residus d’envasos i embalatges amb els consegüents impactes ambientals, econòmics i socials.

Aquests hàbits de consum i l’ús d’envasos i embalatges es reflecteixen en activitats quotidianes com poden ser l’adquisició, preparació i conservació dels aliments dels diferents àpats diaris. D’aquesta manera, i partint de la necessitat de conscienciar també a les generacions més joves en la preservació del medi ambient i en la correcta gestió i prevenció dels residus, és convenient introduir actuacions adreçades a reduir els residus d’envasos i embalatges generats en els àpats.

La reducció d'embolcalls

El projecte E + S (Embolcalls+Sostenibles/Esmorzars+Saludables) que promou l’Ajuntament de Barcelona al llarg del curs escolar és una iniciativa que té com a objectiu fomentar, als centres educatius, la reducció dels envasos utilitzats als esmorzars a partir d'un pla de prevenció d’embolcalls, al mateix temps que proposa la possibilitat de fer un anàlisi del tipus d'esmorzar i avançar en uns hàbits alimentaris més saludables.

El pla de prevenció consisteix en fer una diagnosi inicial del tipus i el pes d'embolcalls que genera un grup d'alumnes, introduir mesures i accions per canviar la situació, tornar a fer una segona diagnosi i valorar l'èxit del pla per tal de poder plantejar accions de continuitat i millora (berenars, pícnics, festes...).

El projecte, que també el poden aplicar les entitats de lleure, facilita al centre la posada en marxa del pla de prevenció a partir d'uns recursos i proposa un marc comú de treball per a tots els centres participants oferint un espai d'intercanvi per reflexionar sobre el procés i l'èxit del pla.

Procés

Primer cal plantejar-se els objectius que es volen assolir amb la implantació d'un pla de prevenció de residus al centre o entitat:

1. Reduir els embolcalls d'un sol ús dels esmorzars.
2. Comprendre el perquè i canviar hàbits.

D'on partim? - Diagnosi


La primera fase del procés implica doncs conèixer bé la situació de partida. Fem una diagnosi dels embolcalls utilitzats per esmorzar, analitzem els resultats i investiguem i entenem perquè cal canviar aquesta situació.

En aquest procés també podem aprofitar l'ocasió per conèixer quin tipus d'esmorzars porten els nens i nenes, plantejar-nos quin és el més saludable i preguntar-nos si hi ha alguna relació entre el tipus d'aliment i el tipus d'embolcall utilitzat.

1. S'escull el cicle educatiu o grup que participarà al projecte (al qual es farà la diagnosi). Es recomana una mitjana de 100 infants (un cicle educatiu de dues línies).
2. Es mesura i es recull la quantitat i tipologia d'embolcalls utilitzats per a esmorzar de tres dies escollits a l'atzar a partir d'unes fitxes.
3. També s'ofereix la possibilitat de recollir els diferents tipus d'esmorzar que l'alumnat porta a través d'una fitxa.
4. Ens preguntem per què volem reduir els embolcalls d'un sol ús i investiguem i coneixem tot allò que cal sobre la gestió i prevenció de residus o bé sobre una alimentació saludable.

Què fem per canviar la situació? - Passem a l'acció


Un cop ja coneixem la situació de partida i tenim clar que volem canviar-la, a la segona fase del procés ens plantegem com podem aconseguir-ho.

Reflexionem sobre què és el que fa que un individu canvïi d'hàbits i identifiquem a qui cal implicar per aconseguir canviar la situació. A partir d'aquí, decidim quines mesures i accions podem portar a terme per reduir el número d'embolcalls d'un sol ús i millorar la qualitat dels esmorzars. Una de les accions és promoure l'embolcall reutilitzable.

Què aconseguim? - Avaluació

A la darrera fase del procés ens preguntem si hem aconseguit reduir els embolcalls d'un sol ús o millorar la qualitat dels esmorzars. També podem valorar quin ha estat el missatge final que han rebut els grups d’implicats. Per això cal conèixer la nova situació i valorar el procés en el seu conjunt.

1. Tornem a recollir durant tres dies escollits a l'atzar la quantitat i tipologia dels embolcalls dels esmorzars, així com el tipus d'exmorzars, a partir de les fitxes.
2. Comparem les dues diagnosis i avaluem els resultats obtinguts quantitativament.
3. Valorem qualitativament quin efecte han tingut les mesures i accions portades a terme.
4. Ens plantegem futures mesures que ens permetin mantenir al llarg del temps la situació aconseguida o fins i tot millorar-la.

Què expliquem? - Comuniquem

En cadascuna de les fases del procés, la comunicació de cadascuna de les accions que s’han portat a terme és essencial per aconseguir els objectius proposats. Cal decidir en cada fase quin és el millor interlocutor.

Potser t'interessa: Escoles sostenibles, Especial medi ambient o Consells per preparar un pícnic.


FEU EL VOSTRE COMENTARI


Aquest comentari quedarà pendent d'aprovació per part de l'administrador del web.

Nom Títol Comentari Comprovació Escriu l'any actual, amb 4 xifres D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.

Cr. Viladomat, 174, 08015 BARCELONA Tel: + 34 93 412 14 37 Fax : + 34 93 318 04 45 - www.accac.cat - [email protected]
Edició: