Ús de cookies
e-colònies.cat utilitza cookies pròpies i de tercers per millorar l'experiència d'usuari, mostrar publicitat adaptada als vostres interessos i recollir dades amb l'objectiu d'analitzar l'audiència amb eines genèriques. Si continueu navegant pel web, entendrem que accepteu la nostra política de cookies
Predicció meteorològica
Actualitzat el 07/08/2013

La jornada contínua, a debat

Anuari 2012-2013 de la revista 'Lleure'

La majoria dels instituts públics catalans han tancat les portes a la tarda durant el curs 2012-2013. Aquesta decisió ha generat controvèrsia en la comunitat educativa i científica sobre els efectes que el nou horari pot tenir en l'educació dels joves de 12 a 16 anys.
Aquest curs molts adolescents d'ESO han sortit dels centres a dos quarts de tres o a les tres del migdia. Els 284 instituts de secundària que han obtingut el permís del Departament d'Ensenyament per fer jornada compactada al matí han hagut de presentar un programa d'activitats extrascolars a la tarda, en molts casos organitzades per les associacions de mares i pares d'alumnes (AMPA) i en altres, pels ajuntaments, els consells comarcals o els mateixos centres. Però aquesta proposta d'activitats és optativa, fet que suposa que els pares i les mares prenguin la decisió en funció de la seva capacitat econòmica.

En aquest sentit, la Fundació Jaume Bofill alerta en un informe sobre l'impacte social i educatiu d'aquesta mesura que "les evidències existents assenyalen que la jornada compacta de matí agreuja les desigualtats, mentre que l’extensió del temps que es passa a l’escola les redueix". "A Catalunya no es donen les condicions necessàries per compactar la jornada escolar amb èxit", afirma, ja que les retallades al pressupost públic i la crisi econòmica que afecta les famílies no garanteixen que els alumnes de secundària aprofitin el temps alliberat a la tarda per fer activitats educatives.

Les federacions de mares i pares d'alumnes FAPAC i FAPAES s'han mostrat en contra de la nova mesura perquè creuen que "només busca l’estalvi econòmic immediat sense tenir en compte arguments pedagògics ni la participació de les famílies", declara la FAPAC. També les preocupa que el model només es plantegi en els instituts públics, i és que en el context català aquest horari és gairebé inexistent a l’escola concertada. Aquest fet "pot agreujar la segregació social del sistema educatiu", segons la Fundació Bofill.

L'aplicació de la jornada intensiva dóna resposta a una demanda històrica dels professors de secundària. En un curs en què s'ha reduït la plantilla pública i s'ha sobrecarregat la feina dels docents, Ensenyament ha concedit aquesta petició a tots els centres que complien certes condicions, com un programa d'activitats educatives i un càlcul de l'estalvi. La consellera, Irene Rigau, també defensa que el model aporta altres beneficis com "la disminució de la conflictivitat, la millora de rendiment dels alumnes respecte al de la tarda i l'augment de coincidència entre alumnes i professors, que permet millorar la coordinació dels horaris de l’equip docent de cada curs".

Tot i les crítiques a la jornada continuada, sis escoles de primària també han fet un horari compactat durant aquest curs com a prova pilot. El Govern té la intenció que duri tres anys però no s'ha plantejat la implantació generalitzada d'aquesta mesura. A l'acabar el curs, Ensenyament s'ha compromès a fer una avaluació "exigent i rigorosa" de l'aplicació de la jornada compactada.


Foto: Criatures.ara.cat

FEU EL VOSTRE COMENTARI


Aquest comentari quedarà pendent d'aprovació per part de l'administrador del web.

Nom Títol Comentari Comprovació Escriu l'any actual, amb 4 xifres D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.

Cr. Viladomat, 174, 08015 BARCELONA Tel: + 34 93 412 14 37 Fax : + 34 93 318 04 45 - www.accac.cat - [email protected]
Edició: