Ús de cookies
e-colònies.cat utilitza cookies pròpies i de tercers per millorar l'experiència d'usuari, mostrar publicitat adaptada als vostres interessos i recollir dades amb l'objectiu d'analitzar l'audiència amb eines genèriques. Si continueu navegant pel web, entendrem que accepteu la nostra política de cookies
Predicció meteorològica
Edgar Iglesias | Actualitzat el 05/09/2017

Aprenem de les colònies escolars!

ESPECIAL REVISTA "LLEURE": "Els aprenentatges que s'hi generen són fàcilment significatius per a tothom i faciliten la construcció de relacions personals significatives i traslladables al centre educatiu".

Opinió de la revista 'Lleure'
Fa uns dies, preguntava a alguns infants i joves que descrivissin la seva experiència de participació en les colònies escolars. Les respostes giraven entorn de paraules com "aprendre, divertir-me, convivència, emocionants, sorpresa, Il•lusió, experiència, amics, riure, investigar, relacions, alegria o jocs". Si ens hi fixem, un element comú que se'n desprèn és l'existència d'emoció. És a dir, els infants i joves descriuen un context que sembla coincidir amb una condició comuna que assenyala la recerca educativa per un major aprenentatge: fer del procés educatiu una experiència, plena d'emocions i relacions personals significatives.

Endinsem-nos al món de les colònies escolars, partint de dos trets inherents a la seva essència: els aprenentatges que s'hi generen són fàcilment significatius per a tothom (infants, joves i equips docents) i faciliten la construcció de relacions personals significatives i traslladables al centre educatiu (entre infants i entre equip docent). Alhora i per tal d'avançar-ne cap a la seva normalització, com una activitat curricular més, cal preservar algunes condicions. Inicialment, en destaquem dues: Garantir l'equitat d'accés, si concebem aquesta activitat com a dret educatiu ineludible i des de la seva rellevància educativa, és indispensable assegurar-ne la participació de tothom. La segona seria posar al centre de l'aprenentatge a infants i joves. Posar en pràctica aquest principi educatiu suposa que les colònies escolars són dissenyades des del reconeixement a les diferents formes d'aprenentatge.

Situar l'alumnat a un nou context com el de les colònies escolars, ple d'emocions i novetats, suposa transformar dificultats, en la superació de reptes que a la pràctica resulten aprenentatges significatius. Per exemple, quan un infant s'està per primer cop fora de casa dues o tres nits, l'acció de posar-se la roba per ell/a sol/a i ser amb puntualitat a l'esmorzar, li suposa créixer en autonomia, aprenent a acceptar volgudament els mateixos neguits i pors. També, hi tenen lloc aprenentatges en el terreny de les habilitats i competències socials. Sovint, des d'espais de joc i lliure, o des de la intervenció de l'equip docent. Per exemple i aprofitant la informalitat del context, atorgant rols específics de lideratge davant el grup, a aquells infants que més ho necessiten.

Un altre aspecte destacable és el temps. Aquest recurs, sovint viscut des de l'escassetat esdevé aliat per a la generació d'aprenentatges: una observació acompanyada de l'aigua d'un rierol i descobrint el tipus de fulles que l'envolten, és una oportunitat magnífica d'aprenentatge curricular. Pensem també en els efectes positius que el mateix centre educatiu vinculi el seu treball per projectes a l'experiència de les colònies escolars. Per exemple, fomentant l'aprenentatge global i des de la pregunta: Existeix canvi climàtic al Montseny? Des d'aquesta perspectiva, apareixen diferents possibilitats d'aprenentatge: quina feina fan al respecte els forestals? Convidem-los! Han canviat les temperatures en els darrers anys? Calculem-ho!

Preguntem-nos ara, com a docents, pels aprenentatges que podem fer. Les colònies escolars esdevenen un privilegiat laboratori educatiu, en el que podem posar a provar estratègies i activitats que al context escolar no hem tastat. Per exemple, activitats de reptes físics cooperatius o activitats d'aprenentatge entre iguals, aprofitant les branques dels arbres com a recurs per a superar una prova de raonament lògic.

Convidar també a les famílies a alguna activitat de les colònies pot ser una decisió amb un enorme pes educatiu. També, una important font d'aprenentatge: explicava una companya que un important aprenentatge extret de les colònies escolars fou adonar-se'n dels propis prejudicis en relació a algunes famílies segons el seu origen cultural.
Així doncs...a seguir aprenent!

Navega per les etiquetes

escolacolònieslleure

FEU EL VOSTRE COMENTARI


Aquest comentari quedarà pendent d'aprovació per part de l'administrador del web.

Nom Títol Comentari Comprovació Escriu l'any actual, amb 4 xifres D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.

Autor
Edgar Iglesias

Professor del Departament de Pedagogia Aplicada UAB. Col·laborador i membre del jurat del Premi Interuniversitari Colònies i Educació així com de la Fundació Jaume Bofill i membre de l’AEIRaval.

Cr. Viladomat, 174, 08015 BARCELONA Tel: + 34 93 412 14 37 Fax : + 34 93 318 04 45 - www.accac.cat - [email protected]
Edició: