L’1 de juliol de 2016, l’entrada en vigor del
Reglament Europeu de Firma Electrònica, que acaba amb aquest tipus de certificat que durant molts anys ha estat el més emprat per a la relació entre les empreses i les administracions públiques de l’estat Espanyol.
A partir d’aquesta data, els prestadors de serveis de certificació, ja no podran ni emetre ni renovar aquest tipus de certificat, segons
informa el Ministeri d'Indústria, Energia i Tursime.
Ara bé, els certificats vigents seguiran sent vàlids fins a la seva caducitat o revocació, i es podran fer servir per aquells tràmits que fins ara es podien fer servir, a no ser que l’administració a qui vagi adreçat aquest tràmit el vulgui deixar d’acceptar.
El nou reglament europeu, a part d’homogeneïtzar els certificats digitals a tots els països de la Unió, també estableix l’obligació a les autoritats de certificació de facilitar la informació de validesa i/o revocació dels certificats de forma gratuïta i telemàtica.
Aquest canvi afecta especialment a l’autoritat de certificació, la Fàbrica Nacional de Moneda i Timbre (FNMT), que fins ara emetia aquests certificats de forma gratuïta, però cobrava pel seu ús. És per això que la FNMT, ha de canviar el seu model de negoci i cobrarà per l’emissió dels certificats, igual que la resta de prestadors de l’estat Espanyol i de la Unió Europea.
Totes les autoritats de certificació, han previst diferents nivells de representació, però en general, la persona que ha de sol·licitar i custodiar el certificat digital per a la relació amb les administracions públiques, ha de ser sempre l’administrador o l’apoderat general, o delegar amb poders notarials, a terceres persones com a representants.
Quins certificats podem fer servir a partir de l’1 de juliol
De representant per a administrador únic i/o apoderat general: aquest certificat nou s’expedeix als administradors únics o solidaris o als apoderats amb poder general com representants de les persones jurídiques per les seves relacions amb les administracions públiques i en la contractació de béns o serveis propis o concernents al seu gir o tràfic ordinari.
De representant per a apoderat: És un certificat nou per a persones físiques com representants de les persones jurídiques per al seu ús en les relaciones amb les administracions públiques, entitats i organismes públics, vinculats o dependents d’aquestes.
De segell empresarial: Certificats nous expedits a organitzacions amb la finalitat de signar en nom de l’empresa qualsevol document electrònic de manera automàtica sense fer referència cap a les dades del representant legal.
Corporatiu de persona física: Identifiquen al titular com a persona vinculada a una organització ja sigui com empleat, associat, col·laborador, client o proveïdor.
D’autònom: Per a persones físiques que estan donades d’alta en règim d’autònoms.
Per a més informació,
Pimec, de qui l'
ACCAC n'és sòcia col·lectiva, ofereix un servei d'assessorament.
Font:
Pimec