L’alumnat de primària que estudia en escoles de zones de Barcelona amb alta contaminació de l’aire relacionada amb el trànsit (com l'Eixample, Sants, Sant Martí i Sant Andreu) experimenta un alentiment en el seu desenvolupament cognitiu. La contaminació per partícules de carboni elemental, per exemple, redueix en un 13% el creixement de la memòria de treball, que és essencial per a la resolució immediata de problemes.
Així ho ha determinat un estudi del
Centre de Recerca Epidemiològica Ambiental (CREAL) que entre el 2012 i el 2013 va analitzar 2.897 infants de 7 a 10 anys de 39 escoles de Barcelona i Sant Cugat del Vallès que estaven exposats a la contaminació de l'aire relacionada amb el trànsit d'alta i baixa intensitat.
Un 50% dels infants avaluats estudiaven en centres situats a les zones d'alta contaminació citades anteriorment, on els carrers més transitats registren pics de contaminació de l’aire just quan l’alumnat és a classe. La resta assistien a escoles ubicades als districtes d’Horta-Guinardó, Nou Barris i Sarrià, a més de Sant Cugat.
Emmarcada en el
projecte europeu Breath i publicada a la revista
PLOS Medicine , la investigació observa com les regions del cervell relacionades amb funcions executives, com ara la memòria de treball i l'atenció, mostren respostes inflamatòries després d’exposar-se a la contaminació de l'aire relacionada amb el trànsit.
"Els infants que assistien a escoles amb nivells alts de contaminació, tant a la classe com al pati, van experimentar un menor creixement de les funcions cognitives essencials per a l'aprenentatge, del 7% anual en contra del 11%, respecte a les escoles menys contaminades”, ha explicat Jordi Sunyer, investigador principal de l'estudi, qui ha afegit que “això pot tenir conseqüències en el rendiment escolar i el comportament" i, per tant, “pot donar lloc a una situació de desavantatge que s'hauria de tenir en compte en el control de la qualitat de l'aire".
En aquest sentit, donada la impossibilitat de traslladar a una zona no contaminada les escoles situades al centre de Barcelona, els investigadors insten a considerar aquest estudi a l’hora de construir nous centres educatius i suggereixen la necessitat que les autoritats promoguin zones lliures de trànsit al voltant de les escoles.
Foto: (cc) Albert Torelló
Fonts:
CREAL ,
El Periódico