Ús de cookies
e-colònies.cat utilitza cookies pròpies i de tercers per millorar l'experiència d'usuari, mostrar publicitat adaptada als vostres interessos i recollir dades amb l'objectiu d'analitzar l'audiència amb eines genèriques. Si continueu navegant pel web, entendrem que accepteu la nostra política de cookies
Predicció meteorològica
Actualitzat el 04/03/2015

L’alumnat d’escoles properes al trànsit mostra un menor desenvolupament cognitiu

Els investigadors insten a tenir-ho en compte a l’hora de construir nous centres educatius i aposten per promoure zones lliures de trànsit al voltant de les escoles.

L’alumnat de primària que estudia en escoles de zones de Barcelona amb alta contaminació de l’aire relacionada amb el trànsit (com l'Eixample, Sants, Sant Martí i Sant Andreu) experimenta un alentiment en el seu desenvolupament cognitiu. La contaminació per partícules de carboni elemental, per exemple, redueix en un 13% el creixement de la memòria de treball, que és essencial per a la resolució immediata de problemes.

Així ho ha determinat un estudi del Centre de Recerca Epidemiològica Ambiental (CREAL) que entre el 2012 i el 2013 va analitzar 2.897 infants de 7 a 10 anys de 39 escoles de Barcelona i Sant Cugat del Vallès que estaven exposats a la contaminació de l'aire relacionada amb el trànsit d'alta i baixa intensitat.

Un 50% dels infants avaluats estudiaven en centres situats a les zones d'alta contaminació citades anteriorment, on els carrers més transitats registren pics de contaminació de l’aire just quan l’alumnat és a classe. La resta assistien a escoles ubicades als districtes d’Horta-Guinardó, Nou Barris i Sarrià, a més de Sant Cugat.

Emmarcada en el projecte europeu Breath i publicada a la revista PLOS Medicine , la investigació observa com les regions del cervell relacionades amb funcions executives, com ara la memòria de treball i l'atenció, mostren respostes inflamatòries després d’exposar-se a la contaminació de l'aire relacionada amb el trànsit.

"Els infants que assistien a escoles amb nivells alts de contaminació, tant a la classe com al pati, van experimentar un menor creixement de les funcions cognitives essencials per a l'aprenentatge, del 7% anual en contra del 11%, respecte a les escoles menys contaminades”, ha explicat Jordi Sunyer, investigador principal de l'estudi, qui ha afegit que “això pot tenir conseqüències en el rendiment escolar i el comportament" i, per tant, “pot donar lloc a una situació de desavantatge que s'hauria de tenir en compte en el control de la qualitat de l'aire".

En aquest sentit, donada la impossibilitat de traslladar a una zona no contaminada les escoles situades al centre de Barcelona, els investigadors insten a considerar aquest estudi a l’hora de construir nous centres educatius i suggereixen la necessitat que les autoritats promoguin zones lliures de trànsit al voltant de les escoles.

Foto: (cc) Albert Torelló

Fonts: CREAL , El Periódico

FEU EL VOSTRE COMENTARI


Aquest comentari quedarà pendent d'aprovació per part de l'administrador del web.

Nom Títol Comentari Comprovació Escriu l'any actual, amb 4 xifres D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.

Cr. Viladomat, 174, 08015 BARCELONA Tel: + 34 93 412 14 37 Fax : + 34 93 318 04 45 - www.accac.cat - [email protected]
Edició: