Ús de cookies
e-colònies.cat utilitza cookies pròpies i de tercers per millorar l'experiència d'usuari, mostrar publicitat adaptada als vostres interessos i recollir dades amb l'objectiu d'analitzar l'audiència amb eines genèriques. Si continueu navegant pel web, entendrem que accepteu la nostra política de cookies
Predicció meteorològica
Sònia Llinàs i Martí | Actualitzat el 19/03/2012

Reforçar el model d'Escola Catalana

L’escola catalana és un model educatiu consolidat, basat en la no separació dels infants i joves per raó de llengua. Fa possible el coneixement de les dues llengües oficials en acabar l’ensenyament obligatori, tot afavorint la cohesió social i la igualtat d’oportunitats. La immersió lingüística i la consideració del català com a llengua vehicular han donat força i solidesa a aquest model que, tot i ser un referent pedagògic en el Marc Europeu de les Llengües, es veu amenaçat per les sentències del Tribunal Suprem que qüestionen el paper del català com a llengua vehicular a l’ensenyament bàsic a Catalunya.
El model d’escola catalana és el resultat dels esforços de tota la societat, especialment de la comunitat educativa, que amb un consens absolut entorn del model lingüístic i la implicació de pares, mares i professorat ha treballat per tenir una escola catalana, democràtica i de qualitat. Aquest model lingüístic ha contribuït a pal·liar el greu desequilibri que en diferents àmbits viu el català, llengua pròpia de Catalunya, respecte al castellà. També ha ajudat a mantenir la cohesió social del país i s’ha demostrat eficaç en l’acollida i l’arrelament dels infants i joves de les darreres onades immigratòries. A més, situa un nou escenari de multilingüisme que afavoreix l’excel·lència en la competència comunicativa.

La sentència del Tribunal Constitucional sobre l’Estatut obrí una escletxa a l’aparició de sentències contra el fet que el català sigui la llengua vehicular a l’ensenyament bàsic. Al desembre, tres sentències del Suprem instaren a les escoles a incloure el castellà com a llengua vehicular i en les comunicacions del centre. La immersió lingüística ha de ser un dels principals actius per aconseguir una societat cohesionada, en què no hi hagi separació ni discriminació entre comunitats. Les sentències, però, només donen resposta a demandes interessades que, en el moment en què separen l’alumnat per qüestions de llengua, posen en perill aquesta cohesió. Per això cal reforçar el model d’escola catalana, millorar-ne l’eficàcia per garantir un bon coneixement de les llengües oficials i la presència del català en tots els àmbits de la societat.



Somescola.cat és una plataforma d’entitats que té l’objectiu de donar resposta als qüestionaments de l’actual model d’escola catalana i, en concret, a les tres sentències del Tribunal Suprem. Davant d’aquesta interferència en les competències del govern de la Generalitat, tot un seguit d’entitats de la societat civil vam creure oportú reunir-nos i treballar conjuntament davant del que entenem com un atac al nostre actual model educatiu, en suport d’una escola catalana en llengua i en continguts, que no separi els infants i joves per la seva llengua d’origen i que ajudi a construir una societat cohesionada, democràtica i lliure.

Representants de quaranta-tres entitats cíviques, culturals i de tot l’àmbit educatiu formen part del plenari i han delegat en sis -Òmnium Cultural, Federació de Moviments de Renovació Pedagògica, USTEC, FAPAC, Plataforma per la Llengua i Centre Unesco- la coordinació de les actuacions que duem a terme. La intenció de la plataforma és mobilitzar l’àmbit pedagògic en el seu ampli aspecte, amb la voluntat d’aconseguir el màxim d’adhesions individuals i col·lectives al manifest de Somescola.cat, on es dóna suport explícit al model d’escola i d’immersió lingüística català que tants reconeixements ha tingut a nivell Europeu.

També pretenem donar suport a aquelles escoles que es puguin trobar en conflictes derivats dels atacs a la llengua catalana que han significat les sentències del Suprem. A més, Somescola.cat farà feines d’observatori i elaborarà propostes per millorar allò que manca en l’ensenyament actual a Catalunya i que no passa per variar el model d’immersió lingüística. El web www.somescola.cat canalitza tota la informació sobre la coordinadora i les accions que es realitzen en suport al model educatiu vigent i comptabilitza els suports dels diferents consells escolars, les entitats del país i a nivell internacional i persones a títol individual.


FEU EL VOSTRE COMENTARI


Aquest comentari quedarà pendent d'aprovació per part de l'administrador del web.

Nom Títol Comentari Comprovació Escriu l'any actual, amb 4 xifres D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.

Autor
Sònia Llinàs i MartíMembre de la Junta nacional d’Òmnium Cultural (responsable d'Educació)
Cr. Viladomat, 174, 08015 BARCELONA Tel: + 34 93 412 14 37 Fax : + 34 93 318 04 45 - www.accac.cat - [email protected]
Edició: