Ús de cookies
e-colònies.cat utilitza cookies pròpies i de tercers per millorar l'experiència d'usuari, mostrar publicitat adaptada als vostres interessos i recollir dades amb l'objectiu d'analitzar l'audiència amb eines genèriques. Si continueu navegant pel web, entendrem que accepteu la nostra política de cookies
Predicció meteorològica
Actualitzat el 03/02/2015

Els currículums de primària i secundària aprofundiran en les competències

Augmentaran les hores de matemàtiques per afrontar dèficits en àrees com la geometria, on segons la Generalitat el 30% dels alumnes de 6è presenta resultats de fracàs escolar.

El Departament d’Ensenyament proposa un canvi de paradigma en els currículums de primària i secundària per aprofundir en el model competencial; és a dir perquè, a banda d'adquirir els coneixements, l’alumnat els sàpiga explicar i, sobretot, aplicar en forma de vuit competències (lingüística, matemàtica, física, artística i cultural, digital, social i ciutadana, aprendre a aprendre i emprenedoria).

La conselleria ha presentat els esborranys dels currículums al Govern de la Generalitat, i aquest té previst aprovar-los via decret abans d'acabar el curs, de manera que marquin com serà la implantació de la LOMCE a les escoles catalanes a partir del curs 2015-2016.

Més matemàtiques, tant a primària com a l'ESO

Per etapes formatives, la principal novetat del futur currículum de primària és l’increment de 175 hores de matemàtiques al llarg de tota l’etapa (una hora més a la setmana, en detriment d’hores de lliure disponibilitat). Altres aspectes destacats són la presència de les competències digitals en totes les àrees i que el currículum conté orientacions metodològiques i d’avaluació per poder guiar aquest treball competencial, així com una acció tutorial, tant individual com col·lectiva. La proposta també fa una atenció especial al procés de lectura i escriptura, i a la consolidació del Suport Escolar Personalitzat (SEP).

El document de secundària preveu un increment de 35 hores de matemàtiques, concretament a 3r d’ESO, i un augment de 35 hores de primera llengua estrangera al llarg de l’etapa. Un altre aspecte important és que facilita que l’alumnat que finalitza l’ESO pugui accedir a l’acreditació de la competència digital (ACTIC) i a la de llengües estrangeres, concretament, dels nivells A2, B1 i B2 del Marc Europeu de Referència en Llengües Estrangeres en Francès i Alemany. També incorpora la competència digital de l’alumnat en les diferents matèries i el servei comunitari.

A més a més, en les matèries de cultura i valors ètics s'introduiran coneixements filosòfics a secundària i religiosos a primària.

El Govern català esquiva la LOMCE

L’augment del nombre d’hores de matemàtiques té l'objectiu que, amb l’inici del curs 2015-2016, els estudiants no hagin de ser separats a 3r d'ESO en Matemàtiques per a Ensenyances Aplicades o Matemàtiques per a Ensenyances Acadèmiques, segons el seu nivell en la matèria, tal com s'hauria de fer a partir del mes de setembre si la LOMCE s'apliqués al peu de la lletra.

A més, una altra de les mesures per esquivar la LOMCE ha estat crear la modalitat mixta o compactada a 4t d'ESO. "En la compactada, que serà d'oferta obligatòria a tots els instituts de Catalunya, un mateix professor impartirà conjuntament matèries que, segons la LOMCE, pertanyen a l'itinerari d'ensenyances acadèmiques i altres del d'ensenyances aplicades", ha dit la consellera d'Ensenyament, Irene Rigau. Així, els alumnes que l'escullin s'hauran d'examinar de dues assignatures més en la revàlida d'ESO; però, a canvi, no hauran de triar entre FP o Batxillerat en el 4t i últim curs, com preveu la LOMCE. Per contra, quan acabin l'etapa, aquests alumnes podran accedir a qualsevol de les dues modalitats d'estudis postobligatoris.

Sobre els dos decrets, de primària i de secundària, Rigau ha afirmat que "administrativament permeten complir amb la llei estatal i pedagògicament són fidels al model educatiu català" i ha assegurat que "neixen amb voluntat de quedar-se", passi el que passi amb la denominada llei Wert.

Els currículums segueixen directrius europees i catalanes

El Govern subratlla que els esborranys dels currículums s’han elaborat d’acord amb les recomanacions de l’Europa 2020 i del programa Rethinking education 2012. A més, l’Executiu sosté que també inclouen els objectius de l’eix 4 de l’Ofensiva de País a favor de l’èxit escolar, sobre innovació metodològica i didàctica a les aules, i els del Marc per al plurilingüisme, pels quals els alumnes haurien d’acabar la primària amb l’equivalent al nivell A2 d’anglès, i l’ESO amb el B1.

Per posar en marxa els nous currículums, fins i tot abans de la publicació dels decrets, Ensenyament preveu difondre’ls a fins a 10.000 directius de centres d’arreu del territori.

Les escoles insubmises demanen una escola laica i inclusiva

De moment, a l'espera de poder analitzar amb detall el contingut dels dos decrets, la Xarxa d’Escoles Insubmises contra la LOMCE els considera "un gest teatral i buit davant l'ofensiva que suposa la llei del ministre Wert" i lamenta que Ensenyament no hagi apostat per una "escola laica, aconfessional i inclusiva, com estan fent països com França". La Xarxa també ha començat a mobilitzar-se per impedir el desenvolupament de la nova formació professional bàsica, "que és un camí de no retorn per a l'alumne", declara l'entitat.



Fonts: Generalitat, El Periódico, ARA, el diari de l’educació

Potser t'interessa: Educació rebutja ajornar la implantació de la LOMCE a l'ESO i al Batxillerat; Ensenyament esquiva la llei Wert amb una doble titulació d'ESO; La llei Wert concreta els currículums d’ESO i batxillerat; Més d'un centenar d'escoles aproven declaracions de rebuig a la LOMCE; La Generalitat no rebrà 3,5 milions per a l’FP bàsicaEl Consell Escolar de Catalunya critica el model de FP bàsica de Wert

FEU EL VOSTRE COMENTARI


Aquest comentari quedarà pendent d'aprovació per part de l'administrador del web.

Nom Títol Comentari Comprovació Escriu l'any actual, amb 4 xifres D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.

Cr. Viladomat, 174, 08015 BARCELONA Tel: + 34 93 412 14 37 Fax : + 34 93 318 04 45 - www.accac.cat - [email protected]
Edició: