Un estudi elaborat per la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), la Facultat de Psicologia, Ciències de l'Educació i de l'Esport Blanquerna (URL) i l'Institut Català de la Salut ha conclòs que hi ha un increment proporcional entre el fracàs escolar dels estudiants de secundària i les hores d'ús de l'ordinador, el mòbil i els videojocs, a mesura que es redueix el control parental.
Així, el fracàs escolar (tenir tres o més assignatures suspeses el curs anterior) és del 16% entre l'alumnat que utilitza l'ordinador menys d'una hora al dia; d'un 17% entre els qui l'utilitzen entre una i dues hores diàries; d'un 20% entre els qui el fan servir de dues a tres hores i d'un 29% si l'ús de l'ordinador supera les tres hores diàries.
L'estudi també ha detectat que els estudiants que dediquen tres o més hores diàries a internet, el mòbil o els videojocs són més consumidors de cànnabis, alcohol o tabac que els nois menys dedicats als recursos tecnològics. "Els dos col·lectius, els molt absorbits per les tecnologies i els consumidors de substàncies tòxiques, són més vulnerables a la transgressió i més predisposats a assumir riscos", ha explicat Raquel Muñoz, infermera del CAP de Ca n'Oriach de Sabadell i coautora de l'estudi.
La investigació apunta, però, que no utilitzar l’ordinador en absolut també fa incrementar el fracàs escolar fins al 27%, ja que està comprovat que un 50% del temps d'internet s'inverteix en qüestions educatives. L'altre 50% pertany a l'àmbit independent d'uns nois que, en tota la resta, es consideren dependents dels seus pares.
"Encara que no podem establir cap causa precisa d'aquest fracàs escolar, és evident que les famílies necessiten més orientació sobre la utilització de l'ordinador i el mòbil", considera Muñoz. "Els pares no tenen pautes, no poden posar límits, desconeixen el tema", afegeix la infermera.
Els resultats de l'estudi s'han obtingut de la investigació d'infermeres d'assistència primària del Vallès Occidental, que han entrevistat 5.538 alumnes de primer a quart d'ESO (d'11 a 16 anys) de 28 instituts de la comarca. La recerca tindrà una prolongació que analitzarà l'addicció a internet i el mòbil.
Foto: (CC) Lucy Gray
Font:
ACN i
El Periódico