Ús de cookies
e-colònies.cat utilitza cookies pròpies i de tercers per millorar l'experiència d'usuari, mostrar publicitat adaptada als vostres interessos i recollir dades amb l'objectiu d'analitzar l'audiència amb eines genèriques. Si continueu navegant pel web, entendrem que accepteu la nostra política de cookies
Predicció meteorològica
Actualitzat el 15/09/2014

Nou curs amb rècord d’alumnes, més professors i més beques menjador

Sobre l’entrada en vigor de la LOMCE, la Generalitat reitera que "no es canviarà" el model educatiu però que es "garantirà la validesa administrativa dels títols".

El curs escolar 2014-2015 comença aquest 15 de setembre amb més alumnes que mai: un total de 1.552.058 infants, joves i adults, que suposen 12.000 estudiants més que el curs passat. D’aquest total, 812.066 seran alumnes del sistema públic on, per primera vegada en quatre cursos, la plantilla de docents creix en 815 places i, per tant, suma 64.777 professors.

“És un canvi de tendència, comencem a pujar lentament i amb prudència”, ha assegurat la consellera d’Ensenyament, Irene Rigau. Després de l’última contractació de docents, l’any 2010, els centres educatius han hagut de fer front a l’inici de curs amb els mateixos professors -o menys- i desenes de milers d’alumnes més. De fet, enguany la plantilla de docents encara comptarà amb 2.280 mestres menys que el curs 2011-2012.

En marxa, el Decret de Plantilles

L’aplicació del Decret de Plantilles ha afectat l’adjudicació de places i ha fet créixer la permanència dels interins. Aquesta mesura, aprovada la primavera passada per la Generalitat, ha obert la porta als directors a escollir fins al 50% dels mestres del centre, de manera que, de 22.000 nomenaments executats aquest curs, 16.906 han estat assignats pels directors.

Segons les dades del departament, fins a 6.151 d’aquests docents han pogut continuar exercint al mateix centre que l’any passat -gairebé el doble que el curs anterior-, un nivell de permanència que, en opinió de Rigau, hauria “d’esvair els temors” de sindicats i interins, que denunciaven que el sistema obria la porta a arbitrarietats i favoritismes per part de la direcció.

La federació d’educació de CCOO ha respost que l’augment en la permanència dels interins és “simplement perquè hi ha més interins i menys funcionaris; l’increment d’uns i la reducció dels altres és conseqüència de l’alt nombre de jubilacions”. Per la seva banda, la portaveu del sindicat USTE-STEs, Ana Elvira Sànchez, ha xifrat en un 34% la plantilla dels centres que es troba en situació provisional i ha criticat que el 80% del personal nomenat aquest estiu hagi obtingut la destinació amb intervenció directa de la direcció.

Augment del nombre de beques menjador

En paral·lel al nombre de docents, una altra xifra que augmentarà aquest curs és la d’alumnes beneficiaris de les beques menjador, que passaran de 67.364, el curs passat, a 69.000. Enguany, per primera vegada, tots els consells comarcals de Catalunya i el Consorci d'Educació a la ciutat de Barcelona han unificat els criteris econòmics i socials d'adjudicació. D'acord amb aquests paràmetres, 9.500 alumnes amb “privacions alimentàries” rebran aquest curs una beca per al 100% del cost del servei. Es tracta de 2.800 estudiants (el 30%) més que el curs anterior, quan aquesta cobertura es va començar a aplicar com a mesura extraordinària.

Per fer front a les ajudes, la Generalitat ha augmentat de 40,2 a 42,8 milions d’euros la partida pressupostària de les beques menjador, i s’ha compromès a notificar la resolució a la majoria de les famílies abans del primer dia de classe.



Els canvis justos per complir la LOMCE

Sobre l’entrada en vigor de la LOMCE, després de múltiples recursos per part de la Generalitat, Rigau ha reiterat que "no es canviarà" el model educatiu però que es "garantirà la validesa administrativa dels títols". Per fer-ho, els alumnes de 1r, 3r i 5è de Primària -on s'aplicarà aquest curs la llei Wert- cursaran la nova àrea d'"Educació en valors socials i cívics" o bé “Religió”, en funció de l'elecció dels pares o tutors legals dels alumnes. 

El que no s’aplicarà, en canvi, serà la Formació Professional Bàsica, que Ensenyament no considera obligatòria perquè depèn de la recomanació dels mestres. Ells són els encarregats de derivar a aquesta nova FP els alumnes menors de 16 anys amb problemes per assolir l'ESO a partir de 3r curs. En lloc de l'FP Bàsica, Ensenyament mantindrà els PQPI, tot i que passaran a anomenar-se programes postobligatoris per a la formació i la inserció.

Així mateix, en les instruccions que ha enviat als directors dels centres educatius, Ensenyament ha deixat clar que “cada centre educatiu ha de mantenir l’ordenació curricular concretada en el seu projecte educatiu”. També ha comunicat que s'utilitzaran els mateixos llibres del curs passat, que les assignatures de medi natural i medi social s'estudiaran conjuntament, que música i plàstica es mantindran com a obligatòries, i que el català seguirà sent la llengua vehicular.

Baix qüestionament de la immersió lingüística

Precisament en l'àmbit de la llengua, Rigau ha assegurat que no hi ha constància de cap petició d’escola en castellà i que el nombre de famílies que han demanat l'escolarització bilingüe ha estat similar al de l'any passat: unes quaranta. Segons Ensenyament, la majoria de peticions són anteriors al decret de Wert que ordena a la Generalitat a pagar l'escolarització d'aquests alumnes en centres privats i, en alguns casos, no compleixen els requisits que marca la llei.

La consellera Rigau ha afirmat que “s'han d'analitzar” perquè “hi ha sol·licituds que es refereixen a estudiants universitaris o del primer cicle d'educació infantil, que no són etapes obligatòries i que, per tant, no tenen per què ser finançades amb diner públic”. A les famílies que reuneixin les condicions, se'ls oferirà la possibilitat que els seus fills s'acullin al servei d'atenció personalitzada, que la Generalitat està oferint des de fa anys per a aquests casos.

La titular d'Ensenyament ha revelat també que, de les cinc escoles obligades pel Tribunal Superior de Justícia de Catalunya a impartir el 25% de les seves classes en castellà, tres han deixat d'estar afectades per la resolució judicial, ja que els alumnes han deixat d'assistir als centres.

En els dos casos en què encara es manté l'obligació, el Col·legi Sant Bonaventura-Franciscans de Vilanova i la Geltrú ha augmentat el nombre d'hores lectives en anglès i castellà dins el Marc per al Plurilingüisme, i el col·legi Escolàpies de Sabadell, on l’alumna afectada cursa ESO, s’ha intensificat la presència de la llengua castellana, amb què s'impartiran les matemàtiques.

A aquests dos centres s'hi han sumat a última hora tres escoles de Tarragona, a les quals el TSJC obliga a impartir el 25% de les classes en castellà a partir d'aquest curs, segons ha publicat el 10 de setembre el Diari de Tarragona. Al respecte, la consellera Rigau ha assegurat que se seguirà la mateixa estratègia que amb les cinc primeres, és a dir, recórrer-les per dilatar al màxim la seva aplicació.

A la recerca de l’èxit escolar

En termes generals, Ensenyament ha afirmat que l’objectiu del curs 2014-2015 és donar compliment a l’Ofensiva de país a favor de l’èxit escolar 2012-2018, així com garantir la cohesió i la feina futura. En aquesta línia s’emmarquen, entre d’altres, actuacions com les auditories pedagògiques, l’FP dual, el Servei Escolar Personalitzat, el Pla Intensiu de Millora, el Decret de Plantilles, l’Impuls de la lectura, el Servei Comunitari i la lluita contra l’absentisme escolar.

Ensenyament s'ha fixat com a objectiu que els alumnes deixin de fer campanes puntuals per casos com comprar entrades de concerts d'un cantant famós. Per aconseguir-ho, elaborarà un estudi per determinar els motius i la periodicitat d’aquest absentisme. Alhora demana la complicitat dels pares, sobretot els que tenen fills a secundària.

Fonts: ACN, el diari de l’educació, El Periódico, Ara

Potser t'interessa: Ensenyament impulsa una reforma del decret de direccions, Rigau anuncia que 2.200 professors substituts passaran a ser interins el curs vinent, La FaPaC diu que la pobresa infantil és el principal repte de l'educació catalana, El Consell Escolar de Catalunya critica el model de FP bàsica de Wert, El Consell de Ministres valida el decret d'escolarització en castellà, Els serveis a la comunitat seran matèria obligatòria a l'ESO

FEU EL VOSTRE COMENTARI


Aquest comentari quedarà pendent d'aprovació per part de l'administrador del web.

Nom Títol Comentari Comprovació Escriu l'any actual, amb 4 xifres D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.

Cr. Viladomat, 174, 08015 BARCELONA Tel: + 34 93 412 14 37 Fax : + 34 93 318 04 45 - www.accac.cat - [email protected]
Edició: