Ús de cookies
e-colònies.cat utilitza cookies pròpies i de tercers per millorar l'experiència d'usuari, mostrar publicitat adaptada als vostres interessos i recollir dades amb l'objectiu d'analitzar l'audiència amb eines genèriques. Si continueu navegant pel web, entendrem que accepteu la nostra política de cookies
Predicció meteorològica
Actualitzat el 02/04/2014

Com participen mares i pares a l'escola?

Els resultats de l'informe Com participen mares i pares a l'escola? desmenteixen el tòpic que mares i pares no participen i indica que les famílies són presents en el dia a dia dels centres educatius.
La majoria de recerca indica que la implicació de les famílies en la vida escolar és cabdal a l'hora de determinar l'èxit o fracàs escolar dels fills. Però la participació familiar també és un factor clau de la qualitat educativa, que reverteix en la satisfacció i el compromís dels professors i afavoreix el centre educatiu en general.A vegades, però, s'acusa a les famílies de no participar prou a l'escola.

La Fundació Jaume Bofill ha dut a terme una enquesta representativa a 1.500 famílies amb fills escolaritzats de 0 a 16 anys que garanteix arribar a tots els perfils de famílies, des de les més actives a l'escola fins a l'anomenada majoria silenciosa. L'objectiu és conèixer com participen les famílies a l'escola, tant en l'àmbit formal com informal, així com què és allò que les motiva i quines dificultats troben.

Els resultats desmenteixen el tòpic que mares i pares no participen i ens indica que les famílies són presents en el dia a dia dels centres educatius. La gran majoria va molt més enllà del seguiment i implicació vinculada únicament al seu fill/a, i cada cop són més conscients de la seva valuosa aportació a l'escola. No obstant això, es fa palesa l'existència de diferents graus de participació en funció de la composició de les famílies, el nivell educatiu dels pares, la procedència, la seva situació laboral i econòmica. Alhora, es posa de manifest que hi ha un ampli marge d'intervenció per a millorar aquesta participació familiar.

Algunes de les conclusions de l'estudi són que les mares i pares estan interessats en l'escolarització dels seus fills: el 74% supervisen o ajuden sovint o sempre als seus fills amb els deures, el 89% s'ha reunit amb el tutor o tutora del fill/a, i el 95% han assistit a la reunió d'inici de curs.

El 29% de les mares i els pares participen activament amb i per l'escola, ja sigui a través de l'AMPA o de comissions de treball. Els factors que més condicionen la participació són: el nivell d'estudis dels pares (com més estudis, major és la participació), els ingressos (un menor capital econòmic dificulta la participació), la monoparentalitat (les dificultats de conciliació dificulten la participació), i l'origen dels pares (les famílies d'origen estranger participen menys).

La variable que apareix amb més força en relació a la participació de les famílies d'origen estranger és el nombre d'anys que els fills van a la mateixa escola: en igualtat de condicions socioeconòmiques, la probabilitat de participar de pares autòctons i estrangers s'igualaria als 6 anys d'estar a la mateixa escola.

Només el 15,6% de les famílies no són sòcies de l'AMPA. D'aquestes, el 36,3% de les famílies de centres públics al·leguen que és per motius econòmics (no poden pagar la quota).

A banda, l'estudi detecta que els pares no assisteixen a la meitat de les reunions amb l'escola, mentre les mares van a quasi totes. A les reunions de tutoria amb els mestres hi va gairebé sempre la mare (en més del 93% dels casos) mentre que el pare només hi va la meitat de vegades (entre el 44% i el 55% dels cops en funció del cicle escolar) i molt poques vegades hi va ell sol.

Més enllà de detectar els obstacles a la participació de les famílies, el treball fa propostes d'actuació per potenciar la seva implicació, dirigides tant als centres educatius com a l'administració i a les mateixes famílies.

Les dades, anàlisi i argumentacions que es presenten formen part de la recerca publicada a l'informe Com participen mares i pares a l'escola? Diversitat familiar i d'implicació en educació, el tercer del projecte ‘Famílies amb veu’.

Potser t'interessa: Famílies majors d'edat, La contribució de les AMPA a la qualitat educativa o Famílies amb veu.


FEU EL VOSTRE COMENTARI


Aquest comentari quedarà pendent d'aprovació per part de l'administrador del web.

Nom Títol Comentari Comprovació Escriu l'any actual, amb 4 xifres D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.

Cr. Viladomat, 174, 08015 BARCELONA Tel: + 34 93 412 14 37 Fax : + 34 93 318 04 45 - www.accac.cat - [email protected]
Edició: