Ús de cookies
e-colònies.cat utilitza cookies pròpies i de tercers per millorar l'experiència d'usuari, mostrar publicitat adaptada als vostres interessos i recollir dades amb l'objectiu d'analitzar l'audiència amb eines genèriques. Si continueu navegant pel web, entendrem que accepteu la nostra política de cookies
Predicció meteorològica
Actualitzat el 04/03/2013

Marxem de colònies!

És dilluns i la setmana comença. Al taulell d’anuncis penja un cartell recordant que les pròximes colònies de l’escola ja s’acosten. Tot i que el ventall d’activitats que es poden fer a fora de l’aula és molt ampli, les colònies escolars segueixen sent una de les més importants i ho demostren la quantitat de centres que any rere any opten per aquest recurs educatiu.
Un neguit d’il·lusió comença a apoderar-se dels alumnes i dels mestres. Cal parlar-ne a classe, recordar què s’ha de posar a la motxilla, explicar quines activitats es duran a terme, explicar com és la casa. Tots intueixen que marxar a una casa de colònies significa abandonar allò que ens és proper i quotidià. L’ambient és més distès, i tot plegat permet reforçar els vincles del grup; això es pot aprofitar per treballar els lligams entre els companys i companyes de la classe, i també entre els mestres i els seus alumnes.

Es pot triar entre mar o muntanya, l’hort o la granja però sigui quina sigui l’elecció, el canvi d’aires pot esdevenir especialment útil per a la tasca del mestre. L’entorn generalment relaxat, el canvi de rutina i el fet de passar tot el dia amb els alumnes genera moltes oportunitats d’interacció i possibilita uns vincles més estrets. A més, conèixer millor el caràcter de l’infant és una dada que posteriorment ajuda al professor en l’atenció, el seguiment i l’orientació global dels alumnes durant l’any. Per a la memòria del curs, les colònies signifiquen un moment important.



A l’hora del pati un grup de mestres es troba a la sala de professors. Parlen del programa d’activitats de les colònies. Com a recurs educatiu, les colònies presenten un seguit d’avantatges, la majoria lligades amb el fet que la transmissió de coneixements es produeix de manera més vivencial (mirant, escoltant, palpant directament). L’àmbit rural de les cases de colònies, el contacte amb el medi ambient, el paisatge i la fauna afavoreixen aquest context per a l’aprenentatge dels continguts de diverses assignatures a partir de l’experiència. L’escola i l’entorn natural de les colònies són escenaris complementaris en l’acció educativa.

Les colònies suposen un parèntesi a l’activitat quotidiana i sol neguitejar els pares i les mares dels més petits. Per algun d’ells serà la primera vegada que els infants s’allunyin de casa. En el fons, però, saben que un dels aspectes més interessants d’abandonar el context familiar durant uns dies és que gaudiran de la companyia dels amics i amigues, amb els quals conviuran vint-i-quatre hores al dia, i aquest fet els obliga a ser més independents, autosuficients i responsables.

Ha arribat l’hora de la veritat. Les motxilles ja són apilades a la panxa de l’autobús i el ronc del motor s’enduu els xisclets dels infants. Alguns encara claven el nas i fan adéu amb la mà darrere els vidres mentre la imatge dels pares i les mares a l’andana s’allunya i les colònies, a la fi, comencen.

Potser t'interessa: Especial colònies escolars


FEU EL VOSTRE COMENTARI


Aquest comentari quedarà pendent d'aprovació per part de l'administrador del web.

Nom Títol Comentari Comprovació Escriu l'any actual, amb 4 xifres D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.

Cr. Viladomat, 174, 08015 BARCELONA Tel: + 34 93 412 14 37 Fax : + 34 93 318 04 45 - www.accac.cat - [email protected]
Edició: