La comunitat educativa de Catalunya, institucions culturals, diferents partits, les alcaldesses de Badalona i i Barcelona, entre molts altres, ja han expressat el rebuig frontal a la pretensió del govern espanyol d’incloure una casella en la matriculació perquè els pares puguin escollir l’escolarització en castellà. La reacció contrària de sindicats de docents i estudiants, de
la plataforma Somescola, que agrupa totes les entitats de la comunitat educativa, i d’Òmnium Cultural, entre d’altres, va arribar després que l’
Estat hagi anunciat que estudia la possibilitat que en la matriculació del pròxim curs escolar a Catalunya s’inclogui una casella en la qual els pares puguin elegir el castellà com a llengua vehicular dels seus fills.
Segons el Ministeri, es tracta d’una petició que han fet el sindicat de professors AMES i Societat Civil Catalana (SCC), el president de la qual s’ha reunit avui amb Mariano Rajoy. Davant aquest anunci, el portaveu d’
USTEC, Ramon Font, el sindicat majoritari entre els docents de Catalunya, ha assenyalat que “han traspassat una línia vermella”. La
Plataforma per la Llengua, ha alertat que “el Govern pot estar buscant la divisió a les aules de les escoles de Catalunya segons la llengua vehicular que els pares elegeixin per als seus fills”.
Òmnium Cultural ha acusat el Govern central de
“voler dividir la societat amb un atac directe a l’escola catalana” i ha assegurat que
defensaran, “sense descans el model d’immersió lingüística garant de la cohesió social i avalat per experts internacionals”.
En un recent
comunicat del Consell escolar de Catalunya es posa en relleu el sistema educatiu català, amb la
presència actual d’unes 120 llengües diferents, que s’ha dotat d’un model plurilingüe assentat en unes sòlides bases psicopedagògiques. El projecte lingüístic de cada centre educatiu defineix l’estratègia a seguir per desenvolupar al màxim les habilitats comunicatives de tot l’alumnat, en un exercici responsable de l’autonomia reconeguda per la legislació vigent.
Un tractament integrat de les llengües als centres educatius capacita per interactuar en la pluralitat de contextos sociolingüístics en què viuen els alumnes.
Avui dia ningú no posa en dubte que la immersió lingüística no tan sols ha garantit i garanteix el coneixement per part de tot l’alumnat del català i del castellà, sinó que a més afavoreix una actitud oberta per
incorporar el coneixement d’altres llengües i per enriquir les competències comunicatives. I això té una estreta relació amb l’èxit educatiu i la formació al llarg de la vida.
L'Associació de Cases de Colònies i Albergs de Catalunya (
ACCAC) vol mostrar el seu suport al model educatiu del país i el sistema d'immersió lingüística actual. Convençuda d'un model exitós que garanteix la cohesió social i la igualtat d’oportunitats per a l'alumnat, rebutja qualsevol situació que pugui segregar els infants per motius lingüístics.
Imatge: Unilateral.cat