Els centres compromesos amb la transformació educativa segueixen treballant cap a l'horitzó comú del marc d'escola avançada a través de l'aprenentatge col·laboratiu. Contribuiran com a centres, com a docents, i com a xarxes a un sistema equitatiu i de qualitat que garanteixi experiències d'aprenentatge rellevants i empoderadores.
La importància de la xarxa local
El municipi es converteix així en motor del canvi educatiu en el seu territori, impulsant la seva xarxa local –des del treball conjunt amb el Departament d'Ensenyament de la Generalitat. Aquest fet també permetrà aprofitar el potencial dels municipis que es comprometin a liderar xarxes d'innovació local, en la línia dels països amb sistemes educatius més descentralitzats.
El model de treball d'
Escola Nova 21 suposa un repte que inclou el respecte a la diversitat i, al mateix temps, comprometre’s que els canvis que es promouran als centres seran exigents, fonamentats, avaluats i sistematitzats. Així és com s'acabarà articulant el nou model de xarxes territorials d'innovació compartida, en el que Escola Nova 21 proveirà d'una metodologia de dinamització de les xarxes locals adaptable al context i les necessitats dels centres.
Escola Nova 21 al Parlament de Catalunya
El passat 4 d'abril 2017, l'Eduard Vallory, Director d'Escola Nova 21 i l'Agnès Barba, Directora de l'Escola dels Encants, centre impulsor d'Escola Nova 21, van ser convocats al Parlament de Catalunya per fer una compareixença davant la Comissió d'Ensenyament. En les seves presentacions, van manifestar que els reptes socials, mediambientals i tecnològics del segle 21 fan que sigui necessari i urgent que superem el model transmissor d'escola propi del segle 20. Per això, va explicar l'Eduard Vallory, l'objectiu del programa Escola Nova 21, que "és doble: primer, contribuir a una presa de consciència de la necessitat de transformació educativa [...], i segon, catalitzar els coneixements i procediments existents per a fer possible aquesta transformació."
Per a realitzar aquests objectius, el programa compta amb la participació de 481 centres educatius, un 15% de l'educació obligatòria del Servei d'Educació de Catalunya, amb uns percentatges que reflecteixen els del sistema: un 68% de titularitat pública, un 40% que són de, o tenen, secundària, i un 15% d'alta complexitat.
Educar per construir la societat que volem
Escola Nova 21 proposa el marc d'escola avançada, que serveix com l'horitzó comú de transformació educativa, i que permet incidir en totes les peces del sistema amb els seus quatre eixos interconnectats i interdependents: Propòsit, Pràctiques d'aprenentatge, Avaluació i Organització.
S'entén l'educació com un bé comú en la qual el sistema resisteix pel compromís i el treball de molts professionals. Per poder avançar el nostre sistema educatiu, Escola Nova 21 anima al fet que "tots plegats creguem de veritat que una educació actualitzada és el principal instrument per construir la societat inclusiva, equitativa i pròspera que volem."
Repte 2019: Disposar d'escoles avançades
L'objectiu final de la iniciativa, que finalitzarà la tardor del 2019, és generar el marc i les condicions perquè Catalunya tingui un sistema educatiu avançat. I la manera com es vol assolir és creant les condicions perquè les escoles amb pràctiques avançades es consolidin i millorin, interactuant entre elles, així com elaborar procediments perquè altres escoles que vulguin, des del seu projecte educatiu, puguin canviar pràctiques i organització cap al marc d'escoles avançades, generant així millor coneixement sobre pràctiques i avaluació competencial.
Està previst seguir convocant a la xarxa local per poder reunir a totes les escoles adherides i poder recollir les idees, necessitats i valoracions que cadascuna de les diferents zones del territori català requereix.