Ús de cookies
e-colònies.cat utilitza cookies pròpies i de tercers per millorar l'experiència d'usuari, mostrar publicitat adaptada als vostres interessos i recollir dades amb l'objectiu d'analitzar l'audiència amb eines genèriques. Si continueu navegant pel web, entendrem que accepteu la nostra política de cookies
Predicció meteorològica
Actualitzat el 01/09/2016

De nou a dues

ESPECIAL REVISTA "LLEURE": Ensenyament decideix incorporar 18 centres més als 7 que l’any passat van participar en el pla pilot de la jornada intensiva. El debat sobre aquest horari enfronta defensors i detractors dins la comunitat educativa.

25 escoles faran classe de nou del matí a dues del migdia el curs 2016-17. La Generalitat ha convidat 18 centres de primària a sumar-se al pla pilot que es va iniciar l’any 2012. Que un mínim del 80 % de famílies hi estiguin d’acord o el suport de l’Ajuntament i dels serveis territorials de cada zona, són alguns dels requisits necessaris.
 
L’horari continu, que s’aplica ja al 82 % dels instituts públics de secundària, ha provocat un ampli debat en l’àmbit educatiu. La iniciativa genera dubtes sobre els avantatges pedagògics de compactar la jornada, com pot afectar la conciliació de les famílies o si derivarà en el tancament de menjadors escolars, com ha passat en els instituts.  Un horari compactat també genera incertesa sobre si podria suposar una afectació en les activitats que comporten una extensió de l'horari matinal com són les sortides i les colònies escolars.
 
Mentre que els defensors de la mesura, com alguns sindicats, al·leguen que el rendiment dels alumnes és millor al matí, la Fundació Jaume Bofill alerta del risc que la compactació generi més desigualtats. Creuen que es podria produir una segregació social del sistema educatiu perquè la jornada s’apliqués només a l’escola pública i una vulneració de l’equitat si, per exemple, no es pot garantir la igualtat d’oportunitats en l’accés a les activitats extraescolars després de la jornada de classe compactada. D’altra banda, si els centres deixessin d’organitzar colònies, podria anar en detriment de l’accés dels infants a aquesta activitat ja que molts només tenen l’oportunitat de gaudir-ne dins el marc escolar.
 
En aquest sentit, en un informe de la Fundació Jaume Bofill sobre la jornada intensiva s’afirma que "a Catalunya no es donen les condicions necessàries per compactar la jornada escolar amb èxit" ja que les retallades al pressupost públic i la crisi econòmica que afecta les famílies no garanteixen que els alumnes aprofitin el temps alliberat a la tarda per fer activitats educatives. La sociòloga Elena Sintes aposta per "abandonar el dilema entre jornada contínua i jornada partida per poder avançar cap a a un model educatiu ajustat als reptes actuals. L’experiència d’altres països ens mostra que és possible fer-ho amb una jornada escolar que conclou a mitja tarda i en què s’integren aprenentatges formals i no formals, dins i fora de l’escola, en col·laboració amb l’entorn socioeducatiu".
La Federació d’Associacions de Mares i Pares d’Alumnes (FAPAC), també és contrària a l’horari intensiu, tem que “només busqui l’estalvi econòmic immediat sense tenir en compte arguments pedagògics ni la participació de les famílies”.  L’entitat demana que s’assegurin serveis com els menjadors escolars i les activitats extrascolars i també que la mesura sigui reversible.
 
La jornada intensiva “pot provocar una vulneració de la igualtat d’oportunitats perquè aquells alumnes que no tinguin capacitat per pagar activitats fora de l'horari lectiu estiguin a casa tota la tarda si no es compensa amb unes activitats extraescolars, amb centres oberts i amb acompanyament”, ha declarat també l'adjunta al Síndic de Greuges per a la defensa dels drets dels infants i els adolescents. I, tot i que creu que els horaris escolars no s’han de supeditar als laborals, afirma que “no es  poden deixar de tenir en compte els costums o les obligacions de les famílies”.  Per la seva banda, la Generalitat insisteix que és una experiència que encara s’ha d’avaluar i valorar abans de fer-la extensiva a altres escoles.


FEU EL VOSTRE COMENTARI


Aquest comentari quedarà pendent d'aprovació per part de l'administrador del web.

Nom Títol Comentari Comprovació Escriu l'any actual, amb 4 xifres D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.

Cr. Viladomat, 174, 08015 BARCELONA Tel: + 34 93 412 14 37 Fax : + 34 93 318 04 45 - www.accac.cat - [email protected]
Edició: